op kosten gean sil fan oare saken dy't net of pas folie letter útfierd wurde kinne. De hear Janse freget apart te stimmen oer de twa punten fan it foarstel. De hear De Jong is bliid dat dit foarstel der no is en dat der in nij bestjoer komt. It kolleezje moat kontakt ûnderhâlde mei de eksploitant fan de jachthaven. De heer Postma herhaalt het voorstel van 15 januari 2002. Gemeentebelangen zal loyaal mede werking verlenen aan de invulling daarvan ook al stemde de fractie er niet mee in. Gemeentebe langen vindt ook dat het gemeentebestuur de toenmalige bestuursleden van de stichting Tusken de Marren openlijk excuus moet aanbieden. Bij het voorstel van nu plaatst de heer Postma een aantal kritische kanttekeningen. Hij benadrukt dat de dingen nu goed en zorgvuldig gedaan moe ten worden en er moet zakelijk naar het voorstel gekeken worden. Hij vraagt rekening te houden met de argumenten van de betrokken Akkrumer verenigingen ten aanzien van de benoeming van ambtenaren van de gemeente Boarnsterhim in het nieuwe stichtingsbestuur: "Onvoldoende waarborgen voor de onafhankelijkheid bij benoeming van ambtenaren in het stichtingsbestuur en risico's dat de ambtenaren met zichzelf in een spagaathouding kunnen komen." Gemeentebelan gen kan in principe instemmen met punt 1 van het raadsvoorstel maar heeft daarbij wel twee vragen bij onderdeel b. Moet het nastreven van het optimum tussen kwaliteitsverbetering en opbrengst bij privatisering gebeuren binnen de grenzen van het vigerende bestemmingsplan of kan het bestemmingsplan opgerekt worden om een zo maximaal mogelijke opbrengst te realise ren? Moet de gemeente in de toekomst een claim leggen op een klein deel van het gebied dat nodig is voor het toekomstig tracé voor een westelijke rondweg bij Akkrum? Als dat zo is moet daar nu iets voor geregeld worden. De heer Postma zegt dat de spanning tussen de statutaire doelstelling van de stichting en het onderzoek naar privatisering van het recreatiecomplex eruit gehaald moet worden en vraagt naar de mening van de gemeenteraad over de manieren waarop dat kan. A. De stichtingsstatuten aanpassen en op dit punt verruimen. B. De drie Akkrumer vere nigingen vragen of zij kunnen instemmen met het genoemde onderzoek, de daarvoor geldende randvoorwaarden en de eventueel daaruit voortvloeiende consequenties. Dit geldt overigens eveneens voor de te benoemen bestuursleden. Moet dit punt (hoe?) vooraf geregeld worden of laat men het er op aankomen? Gemeentebelangen heeft voorkeur voor mogelijkheid B. Gemeen tebelangen heeft ten aanzien van punt twee van het raadsvoorstel een aantal bedenkingen. De benoeming vindt niet plaats op basis van een voordracht van twee personen per benoeming zo als de statuten dit voorschrijven. In tegenstelling tot het gestelde in de statuten wordt er door in ieder geval één van de bestuurders een vergoeding ontvangen. De statuten schrijven voor dat dit niet kan en wij sluiten niet uit dat één of misschien meerdere van de voorgedragen bestuursleden de schijn op zich laden twee belangen te dienen, namelijk de belangen van de hem benoemende organisatie, de privé belangen en/of de belangen van de huidige exploitant van de jachthaven. Als deze schijn er lijkt te zijn is Gemeentebelangen van mening dat dit absoluut niet kan. Zeker ook als de beoogd exploitant tevens behoort tot de groep van potentiële kopers. De heer Postma vraagt de mening van de gemeenteraad of er afgeweken kan worden van de bepalingen op door Gemeentebelangen genoemde punten in de statuten aangaande de benoeming van nieuwe be stuursleden in het stichtingsbestuur. Dit zou ook vooraf geregeld kunnen worden. Gemeentebe langen vraagt of het verstandig is om ambtenaren van de gemeente Boarnsterhim te benoemen in het nieuwe stichtingsbestuur in verband met de opstelling van de Akkrumer verenigingen en de ambtelijke integriteit. De gemeente kan ook niet-ambtenaren benoemen in het stichtingsbestuur. Uit de voordracht blijkt niet dat deze (te) zware ambtelijke inbreng is gebaseerd op kennis van privatiseringsprocessen, waardebepalingsystemen van ondernemingen en onderhandelingsvaar digheden bij overdracht van ondernemingen. Volgens Gemeentebelangen wordt er vanuit het ge meentebestuur een situatie gecreëerd die niet wenselijk is. Gemeentebelangen had liever een benoemingsvoorste! gezien waarbij er van buiten drie (of minder) bestuurders worden benoemd op basis van hun specifieke expertise voor de vrij concreet beschreven opdracht. Vindt de ge meenteraad die situatie acceptabel en is zij bereid de betreffende ambtenaren te vrijwaren voor Side 3 04. Notulen 18 febrewaris 2003/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 5