op kosten gean sil fan oare saken dy't net of pas folie letter útfierd wurde kinne. De hear Janse
freget apart te stimmen oer de twa punten fan it foarstel.
De hear De Jong is bliid dat dit foarstel der no is en dat der in nij bestjoer komt. It kolleezje moat
kontakt ûnderhâlde mei de eksploitant fan de jachthaven.
De heer Postma herhaalt het voorstel van 15 januari 2002. Gemeentebelangen zal loyaal mede
werking verlenen aan de invulling daarvan ook al stemde de fractie er niet mee in. Gemeentebe
langen vindt ook dat het gemeentebestuur de toenmalige bestuursleden van de stichting Tusken
de Marren openlijk excuus moet aanbieden. Bij het voorstel van nu plaatst de heer Postma een
aantal kritische kanttekeningen. Hij benadrukt dat de dingen nu goed en zorgvuldig gedaan moe
ten worden en er moet zakelijk naar het voorstel gekeken worden. Hij vraagt rekening te houden
met de argumenten van de betrokken Akkrumer verenigingen ten aanzien van de benoeming van
ambtenaren van de gemeente Boarnsterhim in het nieuwe stichtingsbestuur: "Onvoldoende
waarborgen voor de onafhankelijkheid bij benoeming van ambtenaren in het stichtingsbestuur en
risico's dat de ambtenaren met zichzelf in een spagaathouding kunnen komen." Gemeentebelan
gen kan in principe instemmen met punt 1 van het raadsvoorstel maar heeft daarbij wel twee
vragen bij onderdeel b. Moet het nastreven van het optimum tussen kwaliteitsverbetering en
opbrengst bij privatisering gebeuren binnen de grenzen van het vigerende bestemmingsplan of
kan het bestemmingsplan opgerekt worden om een zo maximaal mogelijke opbrengst te realise
ren? Moet de gemeente in de toekomst een claim leggen op een klein deel van het gebied dat
nodig is voor het toekomstig tracé voor een westelijke rondweg bij Akkrum? Als dat zo is moet
daar nu iets voor geregeld worden. De heer Postma zegt dat de spanning tussen de statutaire
doelstelling van de stichting en het onderzoek naar privatisering van het recreatiecomplex eruit
gehaald moet worden en vraagt naar de mening van de gemeenteraad over de manieren waarop
dat kan. A. De stichtingsstatuten aanpassen en op dit punt verruimen. B. De drie Akkrumer vere
nigingen vragen of zij kunnen instemmen met het genoemde onderzoek, de daarvoor geldende
randvoorwaarden en de eventueel daaruit voortvloeiende consequenties. Dit geldt overigens
eveneens voor de te benoemen bestuursleden. Moet dit punt (hoe?) vooraf geregeld worden of
laat men het er op aankomen? Gemeentebelangen heeft voorkeur voor mogelijkheid B. Gemeen
tebelangen heeft ten aanzien van punt twee van het raadsvoorstel een aantal bedenkingen. De
benoeming vindt niet plaats op basis van een voordracht van twee personen per benoeming zo
als de statuten dit voorschrijven. In tegenstelling tot het gestelde in de statuten wordt er door in
ieder geval één van de bestuurders een vergoeding ontvangen. De statuten schrijven voor dat dit
niet kan en wij sluiten niet uit dat één of misschien meerdere van de voorgedragen bestuursleden
de schijn op zich laden twee belangen te dienen, namelijk de belangen van de hem benoemende
organisatie, de privé belangen en/of de belangen van de huidige exploitant van de jachthaven. Als
deze schijn er lijkt te zijn is Gemeentebelangen van mening dat dit absoluut niet kan. Zeker ook
als de beoogd exploitant tevens behoort tot de groep van potentiële kopers. De heer Postma
vraagt de mening van de gemeenteraad of er afgeweken kan worden van de bepalingen op door
Gemeentebelangen genoemde punten in de statuten aangaande de benoeming van nieuwe be
stuursleden in het stichtingsbestuur. Dit zou ook vooraf geregeld kunnen worden. Gemeentebe
langen vraagt of het verstandig is om ambtenaren van de gemeente Boarnsterhim te benoemen in
het nieuwe stichtingsbestuur in verband met de opstelling van de Akkrumer verenigingen en de
ambtelijke integriteit. De gemeente kan ook niet-ambtenaren benoemen in het stichtingsbestuur.
Uit de voordracht blijkt niet dat deze (te) zware ambtelijke inbreng is gebaseerd op kennis van
privatiseringsprocessen, waardebepalingsystemen van ondernemingen en onderhandelingsvaar
digheden bij overdracht van ondernemingen. Volgens Gemeentebelangen wordt er vanuit het ge
meentebestuur een situatie gecreëerd die niet wenselijk is. Gemeentebelangen had liever een
benoemingsvoorste! gezien waarbij er van buiten drie (of minder) bestuurders worden benoemd
op basis van hun specifieke expertise voor de vrij concreet beschreven opdracht. Vindt de ge
meenteraad die situatie acceptabel en is zij bereid de betreffende ambtenaren te vrijwaren voor
Side 3
04. Notulen 18 febrewaris 2003/Fout! Onbekende naam voor documenteigenschap./3