2. De jachthaven is vanuit een passende ruimtelijke ordening aanvaardbaar. De jachthaven wordt goed ingepast in de omgeving. De haven sluit namelijk aan bij de bestaande jachthaven en voor de haven hoeft geen grond worden afgegraven. Ter plaatse is reeds een soort inham aanwezig (zie foto bijlage), waarin de haven wordt gerealiseerd. De haven wordt dus gere aliseerd in bestaand water zodat nauwelijks aantasting plaatsvindt van oevers e.d. Daarbij is de nieuwe haven vanaf het land alleen bereikbaar via de bestaande jachthaven. Dit bekent dat alleen gasten de haven kunnen bereiken. Vanaf het land is de haven niet zichtbaar doordat het omgeven is door bosschages en vanaf het water (Prinses Margrietkanaal) zal de haven afgeschermd wor den door een strekdam. 3. Er wordt voor een natuurvriendelijke oplossing gekozen, aantasting van natuurwaarden zal nauwelijks plaatsvinden. Alhoewel de haven gerealiseerd wordt in de bestemming 'natuurgebied' zal van aantasting van de natuurwaarden nauwelijks sprake zijn. De haven wordt in bestaand water aangelegd en van afgraven van grond of land of het verwijderen van begroeiing zal geen sprake zijn. Wel zal het water enigszins verdiept moeten worden. Hiervoor is geen ontgrondingsvergunning noodzakelijk. Uit onderzoek blijkt dat de waterbodem zogenoemde klasse 0 baggerspecie betreft. Deze kan in principe zonder problemen afgegraven worden. Volgens aanvrager zal er sprake zijn van een 'groene haven', dat wil zeggen dat de te bouwen steiger in het aanliggende water komt te liggen, omgeven door rietbeplanting. Om afkalving van de bestaande oever verder te voorkomen zal een steenbestorting worden aangebracht zoals deze ook door de provincie wordt toegepast. 4. De jachthaven stuit niet op nautische bezwaren of belemmeringen. De haven valt ruimschoots buiten de beheerszone van het Prinses Margrietkanaal, hiervoor is derhalve geen ontheffing noodzakelijk. Ter plaatse zal een strekdam worden aangelegd om schei ding van het Prinses Margrietkanaal met de haven te accentueren (scheepvaartbegeleiding). Daardoor zullen de boten via de bestaande opvaart naar de Zijlroede moeten varen, waar ook de boten naar de bestaande jachthaven langs varen. Op die manier wordt het nautisch verkeer in juiste banen geleid. De strekdam zal met een natuurlijke begroeiing de ingang van de haven mar keren. Op aandringen van de provincie heeft de heer Vlig schriftelijk bevestigd dat de provincie gevrijwaard blijft van eventuele claims met betrekking tot verondiepingen en schade aan vaartui gen en steigers en dergelijke, mogelijk ontstaan ten gevolge van golfslag en zuiging van het Prin-" ses Margrietkanaal. De strekdam voorkomt tevens dat de geul ter plaatse in het Terhornsterdiep dichtslibt. 5. De ontwikkeling past prima binnen het geformuleerde beleid in het economisch beleidsplan 2002-2006 van de gemeente. De voorziene uitbreiding past goed in het beleid wat de gemeente voorstaat. De accenten binnen het recreatief en toeristisch beleid moeten meer worden gelegd op kwaliteit, natuur en land schapsbeleving. Onderhavige ontwikkeling sluit hier goed op aan doordat de uitbreiding beter aanluit op de behoefte van de varende recreant. Dit komt omdat de uitbreiding voorziet in grotere boxen en meer ruimte voor passanten (zie ook toelichting van aanvrager). Kanttekeningen: Niet van toepassing Er is overleg gevoerd met: - sectie Ruimtelijke Ordening - sectie Beheer en Onderhoud - sectie Economische zaken - sectie Grondzaken - Provincie Fryslân, afdeling Vaarwegen - De heer Vlig, jachthaven Terzoolsterzijl Pagina 2 17. rojb232 bouwplan Wjitteringswei 23 te Jirnsum/rojb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 74