betrekking tot het huidige en toekomstige takenpakket in relatie tot het schrappen van
oud beleid ten gunste van nieuw beleid. Ingang van deze discussie vormen de
begrotingsprogramma's van waaruit een vertaling naar de (meerjaren-)begroting
plaatsvindt. De genoemde aspecten, t.w. het takenpakket, nieuw voor oud beleid en de
toedeling van financiële middelen, behoren bij uitstek en bij uitsluiting tot het primaat
van de gemeenteraad. Het primaat dringt zich te meer op in een dualistisch stelsel,
zoals dat in het huidige Gemeentewet is neergelegd. Daarom moet de raad leiding geven
aan en deel uitmaken van het proces, dat leidt tot besluitvorming uiterlijk april a.s.
Vanzelfsprekend faciliteren burgemeester en wethouders dit proces.
Niet voor niets heeft de raad met het oog op de financiële positie van de gemeente
besloten dat de takendiscussie uiterlijk april a.s. moet zijn afgerond, zodat alsnog
uitvoering kan worden gegeven aan de voor de raad belangrijke nieuwe investeringen.
De betrokkenheid van de raad in haar volle omvang is vereist. Door het maken van
heldere en bindende afspraken ten aanzien van het proces en de inzet van zowel de raad
als burgemeester en wethouders, wordt bijgedragen aan succesvolle afronding van de
takendiscussie.
Het stappenplan
Door de raad is aangegeven dat de besluitvorming m.b.t. de takendiscussie in april a.s.
moet zijn afgerond. Het plan van aanpak zal worden behandeld in de december
vergadering van de raad, zodat effectief drie maanden beschikbaar zijn.
In het voorgaande is reeds gesteld dat de ingang voor de takendiscussie is gelegen in de
begrotingsprogramma's en de onderliggende beleids- en beheerstaken.
De raad heeft een achttal programma's onderscheiden, waarbij in dit verband het
programma algemene dekkingsmiddelen minder relevant is.
Deze programma's zullen in plenaire bijeenkomsten van de raad moeten worden
beoordeeld. De bedoeling is dat de raad aan burgemeester en wethouders aanwijzingen
geeft c.q. kaders stelt, waarbinnen het college (aan de hand van de lijst van
beheerstaken) kan komen tot een nadere uitwerking, op grond waarvan de raad tot
besluitvorming kan overgaan. Daarbij blijven zaken die rechtstreeks betrekking hebben
op de bedrijfsvoering buiten beschouwing, omdat hiervoor reeds een taakstellende
opdracht aan burgemeester en wethouders is gegeven.
Bestuurlijk is de wens geuit te beschikken over een zg begrotingsscan. Daartoe is een
verzoek via het provinciaal bestuur bij het Ministerie van BZK ingediend. Er vindt overleg
plaats of de gemeente Boarnsterhim past binnen de criteria die het provinciaal bestuur
hanteert voor het verlenen van medewerking. Het provinciaal standpunt is dat slechts
medewerking aan het verkrijgen van een begrotingsscan wordt verleend indien de
financiële positie van de gemeente daartoe aanleiding geeft. Onzerzijds is aangegeven
van het aanbod tot het verkrijgen van een begrotingsscan gebruik te willen maken, om
deze scan als instrument te gebruiken in een te voeren takendiscussie. Hierover vindt
verder overleg plaats met de provincie.
Mocht de provincie volharden in haar standpunt, dan zal daarvoor in de plaats gewerkt
moeten worden met de reeds beschikbare quick-scan.
Het is evenzeer duidelijk dat het gekozen tijdsbestek voor de takendiscussie niet toelaat
om de uitkomsten van de begrotingsscan daarbij te betrekken.
Hoe het ook zij: burgemeester en wethouders zullen zorg dragen voor het beschikbaar
zijn van een analyse van de quick scan, zodat deze een rol kan spelen in het
besluitvormingsproces.