betrekking tot het huidige en toekomstige takenpakket in relatie tot het schrappen van oud beleid ten gunste van nieuw beleid. Ingang van deze discussie vormen de begrotingsprogramma's van waaruit een vertaling naar de (meerjaren-)begroting plaatsvindt. De genoemde aspecten, t.w. het takenpakket, nieuw voor oud beleid en de toedeling van financiële middelen, behoren bij uitstek en bij uitsluiting tot het primaat van de gemeenteraad. Het primaat dringt zich te meer op in een dualistisch stelsel, zoals dat in het huidige Gemeentewet is neergelegd. Daarom moet de raad leiding geven aan en deel uitmaken van het proces, dat leidt tot besluitvorming uiterlijk april a.s. Vanzelfsprekend faciliteren burgemeester en wethouders dit proces. Niet voor niets heeft de raad met het oog op de financiële positie van de gemeente besloten dat de takendiscussie uiterlijk april a.s. moet zijn afgerond, zodat alsnog uitvoering kan worden gegeven aan de voor de raad belangrijke nieuwe investeringen. De betrokkenheid van de raad in haar volle omvang is vereist. Door het maken van heldere en bindende afspraken ten aanzien van het proces en de inzet van zowel de raad als burgemeester en wethouders, wordt bijgedragen aan succesvolle afronding van de takendiscussie. Het stappenplan Door de raad is aangegeven dat de besluitvorming m.b.t. de takendiscussie in april a.s. moet zijn afgerond. Het plan van aanpak zal worden behandeld in de december vergadering van de raad, zodat effectief drie maanden beschikbaar zijn. In het voorgaande is reeds gesteld dat de ingang voor de takendiscussie is gelegen in de begrotingsprogramma's en de onderliggende beleids- en beheerstaken. De raad heeft een achttal programma's onderscheiden, waarbij in dit verband het programma algemene dekkingsmiddelen minder relevant is. Deze programma's zullen in plenaire bijeenkomsten van de raad moeten worden beoordeeld. De bedoeling is dat de raad aan burgemeester en wethouders aanwijzingen geeft c.q. kaders stelt, waarbinnen het college (aan de hand van de lijst van beheerstaken) kan komen tot een nadere uitwerking, op grond waarvan de raad tot besluitvorming kan overgaan. Daarbij blijven zaken die rechtstreeks betrekking hebben op de bedrijfsvoering buiten beschouwing, omdat hiervoor reeds een taakstellende opdracht aan burgemeester en wethouders is gegeven. Bestuurlijk is de wens geuit te beschikken over een zg begrotingsscan. Daartoe is een verzoek via het provinciaal bestuur bij het Ministerie van BZK ingediend. Er vindt overleg plaats of de gemeente Boarnsterhim past binnen de criteria die het provinciaal bestuur hanteert voor het verlenen van medewerking. Het provinciaal standpunt is dat slechts medewerking aan het verkrijgen van een begrotingsscan wordt verleend indien de financiële positie van de gemeente daartoe aanleiding geeft. Onzerzijds is aangegeven van het aanbod tot het verkrijgen van een begrotingsscan gebruik te willen maken, om deze scan als instrument te gebruiken in een te voeren takendiscussie. Hierover vindt verder overleg plaats met de provincie. Mocht de provincie volharden in haar standpunt, dan zal daarvoor in de plaats gewerkt moeten worden met de reeds beschikbare quick-scan. Het is evenzeer duidelijk dat het gekozen tijdsbestek voor de takendiscussie niet toelaat om de uitkomsten van de begrotingsscan daarbij te betrekken. Hoe het ook zij: burgemeester en wethouders zullen zorg dragen voor het beschikbaar zijn van een analyse van de quick scan, zodat deze een rol kan spelen in het besluitvormingsproces.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2003 | | pagina 41