centrumfunctie overwegend grotere gemeenten zitten. Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties 7.1.1. De uitgaven nader bekeken De kosten voor 'Bestuursorganen' functie (001) bewegen zich op een hoger dan gemiddeld niveau. De kosten voor Bestuursorganen zijn in de afgelopen drie jaar in absolute zin met 225.000 gestegen. Belangrijkste 'verstoorders' hierbij zijn de toegenomen kosten van salarissen voor B. en W., de verplichte raadsgriffier en de toegenomen kosten voor de raad(sleden). In vergelijking met de referentiegemeenten geeft Boarnsterhim 8 meer uit per inwoner, in de vergelijking met zichzelf liggen de nettolasten 272.000 hoger dan er genormeerd ontvangen wordt. De kosten voor 'Ambtelijke ondersteuning' (functie 002) zijn in de afgelopen jaren consequent op een hoger niveau te vinden dan de normen t.a.v. de gemeentegrootte en de sociale structuur aangeven. In absolute zin gaat het ook hier om 8 per inwoner. De nettolasten zijn in de vergelijking van de gemeente met zichzelf aanzienlijk hoger dan er genormeerd wordt ontvangen. Hier speelt een rol, dat Boarnsterhim niet consequent alle kosten toerekent aan de verschillende producten, hoewel de comptabiliteitsvoorschriften dit eisen. In onze eerste reactie op de quick scan gaven wij aan, dat dit nu per omgaande zal gebeuren. De begroting 2005 zal worden ingericht volgens de eisen. Bij de cluster 'Ambtelijke ondersteuning' gaat het om: o de perceptiekosten OZB (920) o lasten voor bestuurlijke samenwerking (001 o nettolasten bestuursondersteuning (002) o algemene baten en lasten (922) o saldo kostenplaatsen (990) o saldo rekening baten en lasten (992) De specifieke kosten, die naar 'Burgerzaken' worden toegerekend vertonen in de afgelopen jaren wel een stijgende lijn, maar zijn in absolute zin goed verklaarbaar. De kosten voor Burgerzaken liggen nu nagenoeg op hetzelfde niveau als die van de referentiegemeenten. 7.2 Hoofdfunctie 1: Openbare orde en veiligheid Deze cluster betreft hoofdfunctie 1 (politie, brandweer, rampenbestrijding en overige beschermende maatregelen). De kosten van de politie liggen slechts een fractie hoger dan de vergeleken gemeenten, die van de brandweer 5 lager. Ook de vergelijking met zichzelf levert een lager bedrag op van 2 per inwoner. 7.3 Hoofdfunctie 2: Verkeer, vervoer en waterstaat Dit is hoofdfunctie 2 met de functies wegen (210), verkeersmaatregelen (211), vervoer (212), waterwegen (221) en veerdiensten (223). Twee functies bepalen hier het beeld: de nettolasten voor de wegen en voor de veerdiensten. De kosten voor de pont verklaren in het geheel de hogere kosten van 13 per inwoner met de vergelijkingsgroep op de functie 'water' Op de functie 'wegen' wijkt Boarnsterhim substantieel af. Het verschil met de vergeleken gemeenten bedraagt 38 per inwoner oftewel 712.000. Hierbij merken wij op, dat dit positieve verschil omslaat bij de vergelijking van de gemeente met zichzelf. Als we de kosten voor de pont er uitlichten zijn de nettolasten van onze gemeente 282.000 lager dan de uitkering uit het gemeentefonds. Doen we dat niet dan ontstaat er een neutraal beeld. 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 14