1. Analyse quick scan Vooraf Bij het vaststellen van de programmabegroting 2004 heeft de raad in november 2003 aangegeven een takendiscussie te willen voeren op grond van een door burgemeester en wethouders op te stellen stappenplan. Dit stappenplan is in de vergadering van 16 december 2003 vastgesteld door de raad. Het stappenplan voorziet er in dat op 20 april 2004 de finale besluitvorming van de takendiscussie door de raad zal worden afgerond. Bestuurlijk is de wens geuit te beschikken over een begrotingsscan. Daartoe is een verzoek via het provinciaal bestuur bij het Ministerie van BZK ingediend. Er vindt overleg plaats of de gemeente Boarnsterhim past binnen de criteria die het provinciaal bestuur hanteert voor het verlenen van medewerking. Het provinciaal standpunt is dat slechts medewerking aan het verkrijgen van een begrotingsscan wordt verleend indien de financiële positie van de gemeente daartoe aanleiding geeft. Onzerzijds is aangegeven van het aanbod tot het verkrijgen van een begrotingsscan gebruik te willen maken om deze als instrument te gebruiken in een te voeren takendiscussie. Het ministerie van BZK zal in januari 2004 besluiten of aan het verzoek van Boarnsterhim tegemoet zal worden gekomen. Het is evenzeer duidelijk dat het gekozen tijdsbestek voor de takendiscussie niet toelaat om de uitkomsten van de begrotingsscan daarbij te betrekken. Hoe het ook zij: burgemeester en wethouders zullen zorg dragen voor het beschikbaar zijn van een analyse van de quick scan, zodat deze een rol kan spelen in het besluitvormingsproces. Het thans voorliggende stuk voorziet daarin. 2. Inleiding In relatie tot de zogenoemde takendiscussie en de noodzakelijke bezuinigingen op korte termijn voor onze gemeentelijke financiële huishouding is in september 2003 een quick scan uitgevoerd door IFLO.1 De scan kan er aan bijdragen.dat via benchmarking onderwerpen of maatregelen in beeld worden gebracht, die een positieve invloed op de begrotingspositie van de gemeente kunnen hebben.De beperkingen van een quick scan zijn, dat het slechts kan gaan om een eerste verkenning en om indicaties. In veel gevallen zal nader onderzoek nodig zijn om gefundeerd conclusies te trekken. De diagnose, die met de quick scan is gemaakt, geeft slechts een beperkt beeld van onze huishouding. Er wordt een actueel en realistisch beeld geschetst van onze uitgaven en inkomsten. In de 'Gemeente vergeleken met zichzelf wordt in absolute zin zichtbaar hoe de inkomsten uit het Gemeentefonds zich verhouden tot onze uitgaven. Dit is van belang voor onze zoekrichting. In de vergelijking met referentiegemeenten worden de beelden uit deze eerste vergelijking in relatieve zin ondersteund (en soms ook gerelativeerd). Het belang hiervan is, dat de referentiegemeenten gekozen zijn op basis van hun vergelijkbaarheid m.b.t. de sociale structuur, de beperkte centrumfunctie en een aantal fysieke gegevens. Dat wil nog niet zeggen, dat er dus (te) veel of (te) weinig op bepaalde clusters wordt uitgegeven door Boarnsterhim. Daarvoor zullen we meer kennis moeten hebben van de achtergronden en begrotingen van deze gemeenten. Kernvraag hierbij is dan welke bewuste beleidskeuzes deze gemeenten en Boarnsterhim in de afgelopen jaren hebben gemaakt, die er voor zorgen, dat de (gesaldeerde) uitgaven zich op een zeker niveau bewegen. 1 IFLO: Inspectie Financiën Lokale en provinciale Overheden 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 4