Pagina 2 Dit heeft geleid tot het afgeven van een bouwvergunning voor het pavil- joen/natuurvoorlichtingscentrum aan de Utbuorren te Terherne op 27 juli 2000. Verder is aangegeven dat buiten de recreatie-oorden geen bouwactiviteiten mogen plaatsvinden, omdat hierdoor de visuele kwaliteit van het landschap wordt aangetast en functies als natuur en landbouw nadelig worden beïnvloed. Er is in de Sneekermeervisie uitdrukkelijk geen rekening ge houden met de snackcounter. De eigenaar van de snackcounter is overigens wel in de gelegenheid gesteld deel te nemen in de plannen voor een paviljoen en heeft hier geen gebruik van willen ma ken. 1.2 Het is niet haalbaar voor betreffende aanvraag een vrijstelling te verlenen. Het bouwplan is in strijd met de op 21 juli 2000 door de provincie afgegeven verklaring van geen bezwaar voor de bouwaanvraag voor het paviljoen/natuurvoorlichtingscentrum. De betreffende af gegeven verklaring van geen bezwaar stelt op pagina één het volgende 'Onze voormelde beslis sing met betrekking tot genoemde vrijstellingsmogelijkheid laat ruimte voor één wegrestaurant De bouwaanvraag voor het paviljoen heeft uiteindelijk geleid tot het afgeven van een bouwver gunning met vrijstelling. Het is, mede gezien de verklaring van geen bezwaar voor het paviljoen, niet reëel te verwachten dat voor de snackcounter een zelfde positief resultaat bereikt kan woi den. 2.1 Er is sprake van rechtsverwerking. De gemeente is al lange tijd op de hoogte van de omvang van het bouwwerk. Dit heeft geleid tot een door de heer Sturing op 1 april 1998 ingediende bouwaanvraag. Ten aanzien van deze bouw aanvraag is negatief beslist. De weigeringsbeschikking van 14 augustus 1998 is echter niet ge volgd door handhavingsmaatregelen. Wel is er nog een bezwarenprocedure doorlopen, echter dit heeft niet geleid tot een herzien standpunt. Het uitblijven van handhaving, ook toen er nog sprake was van overwintering in strijd met de standplaatsvergunning, heeft rechtsverwerking tot gevolg. Het niet handhavend optreden gaat namelijk al verder terug dan 5 jaar. Er is namelijk al bijna 12 jaar een snackcounter aanwezig in een vastere vorm dan een verplaatsbare kraam. Gezien de specifieke omstandigheden moet hand having onevenredig worden geacht. 2.2 Er zijn geen zwaarwegende belangen aangetoond die handhavend optreden redelijk maken. In de periode dat de snackcounter in verscheidene vormen aanwezig is geweest op het betreffen de perceel, eerst als kraam en later in een vastere vorm en momenteel als vast bouwwerk, is er geen blijk geweest van het schaden van belangen van derden. Er zijn in deze periode geen verzoe ken om handhaving ingediend. Gezien de geschiedenis van impliciet gedogen is het in dit specifie ke geval onredelijk om na weigering vrijstelling te verlenen, onredelijk om over te gaan tot handha vingsmaatregelen. 2.3 De gedoog beschikking wordt voorzien van beperkende voorwaarden. In de gedoogbeschikking dient te worden opgenomen dat de huidige aard en schaal wordt ge doogd. Normaal onderhoud is toegestaan, echter vervangen en vergroten niet. Er dient sprake te zijn van een persoonsgebonden gedoogbeschikking aan de huidige uitbater, de heer M. Sturing. Verkoop, verhuur of samenwerking met derden dan wel overdracht om niet is derhalve niet moge lijk. In de gedoogbeschikking kan ook een gegarandeerde einddatum op worden genomen, namelijk de dag waarop de heer Sturing zijn werkzaamheden neerlegt. Er is dus sprake van een uitsterfcon structie. 14. rojw324 bouwaanvraag snackcounter perceel Hearresyl 2 nabij Terherne/rowj/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 39