Pagina 2 Mede bepalend voor de oostelijke keus was dat er een koppeling zou ontstaan tussen de beoogde woningbouwlocatie Wergea - oost en open water. Belangrijke nadelen van een oostelijk omleiding vormden de vrij omvangrijke infrastructurele werken en de zwakke rela tie met het huidige dorp. In de vergelijking kwamen bij een westelijke omleiding het uitnodigender tracé, de vorming van een aantrekkelijke woningbouwlocatie zuid - westelijk van het dorp en het feit dat slechts 1 brug gebouwd diende te worden als voordelen naar voren. De aanwezigheid van 3 agrariërs die bij een westelijk tracé afgesneden zouden worden van hun huispercelen werd bestempeld als een groot financieel en praktisch probleem. Het idee dat een brug in de Wergeasterdyk een obstakel voor het dorp zal vormen werd vanuit het dorp gezien als belangrijk argument om tegen een westelijke omleiding te zijn. Alles afwegende is gekozen voor een oostelijk tracé, welke tevens kon rekenen op het grootste draagvlak vanuit de bevolking. Het uiteindelijke oostelijke tracé is verder uitgewerkt in een tracénotitie, waar op besluitvorming heeft plaatsgevonden. De volgende omstandigheden zijn aanleiding geweest het oostelijke tracé te heroverwe gen: De raad heeft in afwijking van de oorspronkelijke planvorming medio 2000 besloten woningbouw te realiseren zuid - westelijk van Wergea; De gemeente heeft zuid - westelijk van Wergea een deel van de gronden binnen een westelijke tracé in bezit; Er heeft een wijziging plaatsgevonden in de situatie van drie agrariërs westelijk van Wergea. Deze zijn of inmiddels verplaatst, voeren een afbouwende bedrijfsvoering of hebben aangegeven een locatie buiten het plangebied na te streven; Bij archeologisch onderzoek zijn in het oostelijke tracé waardevolle vondsten ge daan, die kostenverhogend werken of in het uiterste geval een tracéaanpassing noodzakelijk maken; De onderhandelingen over grondaankopen op oost verlopen uiterst moeizaam; De financiële doorkijk tot einde project laat voor met name de infrastructurele wer ken, ten opzichte van de doorkijk per 2000, een forse overschrijding zien, welke het noodzakelijk maakt wederom extra bij te dragen. Geconcludeerd is dat er voldoende argumenten aanwezig waren een heroverweging te maken van het voorgenomen tracé en daarmee het eerdere besluit in te trekken. 2. Een westelijke omleiding biedt meer kansen, is beter realiseerbaar en goedkoper dan het oostelijke tracé. Na de argumentatie voor een onderzoek naar het alternatief op rij te hebben gezet is in eerste instantie besloten tot uitvoering van een verkennend onderzoek. De voorlopige con clusie hieruit was dat een westelijke omleiding op dit moment vele voordelen biedt. Dit is nog duidelijker naar voren gekomen na het instellen van een nader onderzoek, waarin alle aspecten die van invloed zijn op de realisatie zijn belicht. Gebaseerd op de oorspronkelijke uitgangspunten is ook voor de westelijke omleiding een technisch plan opgesteld, waar door tussen beide een goede vergelijking gemaakt kan worden. Geconcludeerd wordt dat de kansen voor realisatie van een westelijke omleiding op dit moment hoger dienen te worden ingeschat dan de oostelijke omleiding. Deze kansen lig gen op het vlak van grondverwerving en technische uitvoerbaarheid. Bovendien laat de vergelijking zien dat de westelijke omleiding aanzienlijker goedkoper uitgevoerd kan wor den. 07. nwjb401 herziening omleiding Wergea in de Steandemastroute/nwjb/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 14