Pagina 3 In de nieuwe wegsleepregeling wordt deze koppeling losgelaten. Het opmaken van een proces verbaal op grond van de Wet-Mulder, voordat tot het wegslepen van een voertuig kan worden overgegaan, is niet meer vereist, maar kan nog steeds wel samengaan. Opgemerkt wordt dat het wel noodzakelijk is om de geconstateerde (parkeer)overtreding zo goed mogelijk vast te leggen wanneer alleen gebruik wordt gemaakt van de bestuursdwangbevoegdheid. Voor eventuele latere bezwaar- en beroepsprocedures op grond van de Awb is het verstandig de geconstateerde (par- keerjovertreding zo goed mogelijk vast te leggen in een schriftelijk document en bij voorkeur ver gezeld te laten gaan van een foto die de feitelijke situatie weergeeft. 1.3 in de gemeente komen wegsieepwaardige voertuigen voor In het jaar 2003 zijn er drie voertuigen verplaatst door Takel- en bergingsbedrijf Theo Faber en in het jaar 2004 reeds twee voertuigen. De voertuigen zijn verplaatst omdat de gemeente nog geen contract met Theo Faber heeft en de huidige wegsleepregeling niet meer van toepassing is De politie en beide Takel- en bergingsbedrijven hebben behoefte aan een juridische grondslag voor het wegslepen van voertuigen in het belang van de veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer of het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen. Daarnaast kunnen aan de hand van de wegsleepverordening de verschuldigde kosten verhaald worden op de rechthebbende van de auto gelet op artikel 172 WvW 1994 als de auto mee wordt genomen naar een bewaarplaats. In het geval dat er geen verordening is vastgesteld kunnen de kosten alleen maar verhaald worden op de opdrachtgever, zoals bijvoorbeeld de gemeente politie of een organisator van een evenement. 2. De huidige regeling is niet meer rechtsgeldig 3.1. de inwerkingtreding kan geen uitstel lijden De wegsleepregeling is een besluit waar de Tijdelijke Referendumwet (trw) op van toepassing is Dit betekent, dat de verordening in principe niet eerder dan zes weken na datum van bekendma king in werking kan treden. De gemeenteraad kan met betrekking tot besluiten waarvan de inwerkingtreding geen uitstel kan hjden bij de vaststelling daarvan bepalen dat zij in werking treden voordat de termijn van zes we ken, genoemd in het tweede lid van artikel 22, is verstreken. Gebruik dient dan te worden ge maakt van de spoedprocedure zoals vermeld in artikel 25 Trw. 3.2. in verband met handhaving openbare orde en garanderen veiligheid In de gemeente Boarnsterhim worden vele evenementen georganiseerd. Een wegsleepregeling is gewenst om evenementen ordentelijk te laten verlopen en de veiligheid van de bezoekers zoveel mogelijk te waarborgen. Halverwege mei is een van de grootste evenementen in de gemeente namelijk opening van het watersportseizoen te Grou. Zou het normale traject gevolgd worden dan zou begin juni de wegsleepregeling in werking kunnen treden. In het onderhavige geval adviseren wij u de wegsleepverordening in werking te laten treden 12 dagen na bekendmaking in plaats van na zes weken. De 12 dagen is gerelateerd aan het feit dat tegen het besluit omtrent de referendabiliteit op grond van artikel 144 e.v. Trw beroep open staat op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, met een verkorte beroepster mijn van zes dagen en een beslistermijn voor de Afdeling van eveneens zes dagen Indien onherroepelijk is vastgesteld dat over het besluit geen referendum wordt gehouden dan wel dat het referendum niet heeft geleid tot een afwijzende uitspraak, verandert er niets Er is geen nadere besluitvorming vereist, en het besluit blijft gelden. Kanttekeningen: Niet van toepassing 08. wegsleepregeling raadsvoostel/jzlb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 32