Pagina 2
ming van alle verordeningen. Wat betreft deze verordening zijn verschillende alternatieve bepalin
gen uitvoerig besproken waar uiteindelijk niet voor gekozen is, bijvoorbeeld:
het toepassen van een maatregel gedurende de periode dat een bepaalde gedraging heeft
plaatsgevonden in de plaats van op basis van de hoogte van het benadelingsbedrag;
het hanteren van andere "maatregel" percentages;
het achterwege laten van een waarschuwing;
het niet horen van belanghebbende.
Gezien de huidige uitvoeringspraktijk, de bedrijfsvoering en de mogelijkheden tot maatwerk voor
de cliënt is gekozen voor die bepalingen die zoveel mogelijk aansluiten bij de werkwijze onder de
oude bijstandwet {zie ook artikelsgewijze toelichting). Dit alles uiteraard binnen de nieuwe wette
lijke grenzen van de WWB. Op deze manier verloopt de overgang voor de cliënt zo soepel moge
lijk.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing
Financiën:
Alle terugvorderingen en maatregelen komen ten goede aan de gemeente.
Uitvoering:
De uitvoering is in handen van de afdeling Sociale Zaken. Zodra alle verordeningen zijn vastge
steld moeten alle cliënten uiterlijk 1 januari 2006 zijn herbeoordeeld. De afdeling heeft inmiddels
een planning klaarliggen op basis waarvan alle cliënten zijn/haar herbeoordeling voor 1 juli 2005
heeft gehad.
Communicatie:
Er is vanaf september 2003 meerdere keren overleg gepleegd met de cliëntenraad Sociale Zaken
over de inhoud van de verordeningen en de voortgang van de zaken rond de WWB (zie bijlage 3).
Zij hebben één advies geformuleerd voor de verordeningen en het beleidskader (zie bijlage 2).
In reactie hierop kan worden opgemerkt dat:
(advies artikel 2 en 6) Tegenover het recht op bijstand staan nu eenmaal verplichtingen. Wan
neer het college van oordeel is dat een bijstandsgerechtigde zijn verplichtingen niet of in onvol
doende mate nakomt, heeft dat in beginsel gevolgen. Gevolgen die kunnen leiden tot een tijdelij
ke verlaging van de uitkering. Als kan worden volstaan met een waarschuwing, zoals bij de in
lichtingenplicht, wordt dit gedaan. Indien dit niet het nodige effect heeft, wordt een maatregel
opgelegd. In sommige gevallen, bijvoorbeeld indien men door eigen toedoen zijn baan verliest,
kan niet worden volstaan met een waarschuwing maar vindt meteen lik op stuk plaats. Voordat
een maatregel echter daadwerkelijk wordt opgelegd wordt de belanghebbende altijd gehoord om
zijn verhaal te doen. Wanneer iedere vorm van verwijtbaarheid ontbreekt wordt afgezien van een
verlaging.
(advies artikel 7) De genoemde drie maanden is inderdaad de wettelijke maximumtermijn. Deze
ruimte willen wij graag behouden alhoewel dat in de praktijk niet betekent dat de heroverweging
automatisch pas na drie maanden plaatsvindt. Het komt namelijk maar zeer weinig voor dat een
maatregel voor drie maanden of meer wordt opgelegd. Vaak wordt de situatie na een maand al
opnieuw bekeken. Dit laat onverlet dat we de mogelijkheid open willen houden van maximum drie
maanden.
(advies artikel 9) Sociale activering wordt niet afgedwongen maar komt altijd tot stand in over
eenstemming met de mogelijkheden en wensen van de cliënt. Eenmaal gemaakte afspraken in dit
kader zijn niet meer vrijblijvend.
06. advies.maatregelen WWB/12