Pagina 2 kertijd aangeboden. De gemeente verbindt immers aan de verstrekking van bijstand verplichtin gen die een directe relatie met de reïntegratie en de hoogte van de uitkering kunnen hebben. Kanttekeningen: Niet van toepassing Financiën: Alle uitkeringen en voorzieningen moeten worden betaald uit het beschikbaar gestelde inkomens- deel en werkdeel. In totaal is voor 2004 een bedrag beschikbaar van 2.432.926. In het reeds vastgestelde beleidskader is de verdeling van dit budget opgenomen. Uitvoering: Deze verordening is een op grond van artikel 8 eerste lid onder a van de Tijdelijke referendumwet referendabel besluit is. Tenslotte is in het Invoeringsbesluit WWB bepaald dat de reïntegratiever- ordening en de maatregelen verordening op hetzelfde tijdstip in dienen te gaan. De uitvoering is in handen van de afdeling Sociale Zaken. Als de verordeningen zijn vastgesteld moeten alle cliënten uiterlijk 1 januari 2006 zijn herbeoordeeld. De afdeling heeft inmiddels een planning klaarliggen op basis waarvan alle cliënten zijn/haar herbeoordeling voor 1 juli 2005 heeft gehad. Communicatie: Er is vanaf september 2003 meerdere keren overleg gepleegd met de cliëntenraad Sociale Zaken over de inhoud van de verordeningen en de voortgang van de zaken rond de WWB zie bijlage 3). Zij hebben één advies geformuleerd voor de verordeningen en het beleidskader (zie bijlage 2). Reactie op advies reïntegratieverordening: (advies artikel 2, 5 en 7) Indien de gemeente volgens de cliënt in gebreke is dan staan daar de gebruikelijke bezwaar- en beroepsprocedures voor open. Ook kan er een klacht worden inge diend. Waarborgen als deze zijn reeds in wet- en regelgeving vervat en behoeven in dit kader geen opname. Overeenkomstig het advies wordt hier verantwoording over afgelegd. In de artikelsgewijze toelichting staat dat een van de belangrijkste uitgangspunten is dat de cliënt in sterke mate betrokken wordt bij de beslissingen rond zijn reïntegratie. Dit impliceert dat er al tijd overleg is (geweest) met de cliënt. Het trajectplan wordt door alle partijen getekend en de af spraken worden vastgelegd liggen in een beschikking. (advies artikel 3) Overgenomen. (advies artikel 9 en 14) Zoals bekend wordt sociale activering nooit verplicht opgelegd. Premies voor sociale activering mogen uit hoofde van de WWB echter alleen worden verstrekt als er een relatie met de toekomstige arbeidsinschakeling is. In alle ander gevallen moet de financiering plaatsvinden vanuit andere gemeentelijke middelen dan het werkdeel. (advies artikel 10) Het is de bedoeling om qua premieverstrekking aan te sluiten bij de systema tiek van de (vervallen) subsidieverordening Wiw. Dit betekent dat belanghebbende na het suc cesvol doorlopen van een detacheringsbaan (en niet bij het aanvaarden op zich) aanspraak kan maken op een premie die in ieder geval vergelijkbaar is met de langdurigheidstoeslag. (advies artikel 11) De uitvoering (dat is de controle en administratie) blijft inderdaad in handen van de gemeente. De werving en toeleiding naar de banen wordt echter uitbesteed aan Traject Bv. 07. advies.reintegratie WWB/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 23