Pagina 3
(advies artikel 12) Artikel 12 is het kader. De uitvoering wordt conform de WWB vastgelegd in
instructies. De noodzakelijkheid van scholing en benodigde duur verschilt vaak zo per persoon dat
er voor gekozen is dit niet op voorhand gedetailleerd vast te leggen.
(advies artikel 15). Indien een trajectplan is afgesproken worden ook eventuele bijbehorende
noodzakelijke (verwervings)kosten vergoed. Deze vergoeding verschilt echter van persoon tot
persoon. Deze vergoeding zal niet altijd kostendekkend zijn. De gemeente vergoedt reiskosten
bijvoorbeeld op basis van het gangbare openbaarvoer tarief. Eventuele meerkosten zijn dan voor
rekening van de cliënt. Zo'n situatie kan zich ook voordoen ten aanzien van de aanschaf van
werkkleding. "Altijd" kostendekkend gaat ons dus iets te ver.
Reactie op advies beleidskader WWB:
Veel van de punten die in dit advies worden aangedragen worden door het college vastgesteld in
de uitvoeringsinstructies. De huidige instructies zijn opgenomen in het Handboek "uitvoeringsin
structies afdeling Sociale Zaken". Dit is een omvangrijke boekwerk 400 pagina's) en bevat
de interne richtlijnen voor elk artikel in de bijstandswet. Dit handboek moet zodra alle verordenin
gen vastgesteld zijn worden aangepast op de artikelen hieruit en alle andere bepalingen in de
WWB. De benodigde verordeningen beslaan namelijk niet het gehele werkgebied van Sociale Za
ken. De WWB geeft bijvoorbeeld zelf de grenzen aan voor de langdurigheidstoeslag en het cate
goriaal beleid. Ook de invulling van bijzondere bijstand valt buiten de verordeningen. Voorstellen
voor een collectieve ziektekostenverzekering moeten eerst op hun financiële gevolgen beoor
deeld. Dit gebeurt op korte termijn. De regels voor de schuldsanering blijven zoals deze nu zijn.
Dit gaat ook op voor de vrijlating in de bijzondere bijstand (geen drempel). Het aspect van terug
kerende klanttevredenheidsonderzoeken, het vergaren van informatie en het hebben van een
vast contactpersoon wordt als dienstverleningaspect meegenomen in de organisatie
ontwikkeling.
Raadscommissie(s)
De voorzitter van de commissie heeft geconcludeerd dat het voorstel een B-stuk is.
De commissie volgt het advies van de cliëntenraad met betrekking tot artikel 15 van de reïntegra-
tieverordening. Dit artikel luidt als volgt:
"Het college stelt via uitvoeringsinstructies vast wat aan vergoedingen wordt verstrekt voor kos
ten die gemaakt worden in het kader van het afgesproken traject".
De commissie is met de cliëntenraad van mening dat voor mensen met een inkomen tot 110%
van het minimumloon een vergoeding altijd kostendekkend moet zijn en zou dit graag in de veror
dening vastgelegd zien.
Het vaststellen van de vergoedingen via uitvoeringsinstructies is een bevoegdheid van het colle
ge. Het college hanteert als uitgangspunt dat de vergoedingen niet hoger mogen zijn dan voor
werkende minima. Dit om te voorkomen dat uitkeringsgerechtigden er qua vergoedingen op ach
teruit zouden gaan als men zou doorstromen naar regulier werk. Immers ook werkende minima
krijgen niet alle verwervingskosten vergoed. Dit gaat vaak aan de hand van normbedragen,of for
faitaire vergoedingen waarbij ook een eigen bijdrage is ingebouwd. Het college is van mening dat
ook uitkeringsgerechtigden moeten investeren in hun eigen toekomstperspectief.
Bijlagen:
Reïntegratieverordening WWB en artikelsgewijze toelichting.
Intergraal advies cliëntenraad Sociale Zaken.zie agendapunt 6)
Opsomming totstandkoming verordeningen WWB. (zie agendapunt 6)
(Bijlagen zijn meegestuurd aan de commissieleden)
07. advies.reintegratie WWB/ /3