Pagina 2 Deze kwaliteitsslag kan alleen gemaakt worden als de peuterspeelzalen verder professionaliseren. Met de vaststelling van de genoemde beleidsnotitie heeft uw raad tevens de samenwerking en de mogelijke fusie tussen de peuterspeelzalen en de SKOB onderschreven. Financiële analyse Tijdens het voorbereidingsproces van de fusie bleek tevens de volle omvang van de huidige fi nanciële positie van de peuterspeelzalen. Er is sprake van een structureel exploitatietekort van 50.000,00. Dit betekent dat de continuïteit van het peuterspeelzaalwerk ernstig in het geding is. Momenteel wordt door de peuterspeelzalen een negatief vermogen opgebouwd. De gewenste kwaliteitsslag en professionalisering brengen een kostenverhoging van het peuter speelzaalwerk met zich mee van 65.630,00. Totaal is benodigd aan extra middelen 115.630,00. Hiervan wordt per 2006 40.000,00 op gebracht door verhoging van de ouderbijdragen met 40% en is 75.630,00 benodigd aan aan vullende subsidie van de gemeente. Argumenten: 1 Fusie is noodzakelijk om kwaliteits- en professionaliseringsslag te maken Om de doelstellingen van de raad als vastgelegd in de notitie "Peuterspeelzalenop weg naar de toekomst" te realiseren is een fusie noodzakelijk. Zie ook hierboven bij de inleiding. In de bijlage treft u het fusieplan aan en de bijlagen. Dit fusieplan is op 28 april 2004 onder tekend door de besturen van de betrokken instellingen onder voorbehoud van toekenning van de gevraagde verhoging van de gemeentelijke subsidie. 1.2 De kwaliteitsslag en professionalisering brengt een kostenverhoging van 65.630,00 met zich mee: bovendien hebben de gezamenlijke peuterspeelzalen nu reeds structureel een tekort van 50.000,00 en wordt momenteel een negatief vermogen opgebouwd. Met een verhoging van de ouderbijdrage van 40% 40.000 in 2006) en een verhoging van de subsidie van 75.630,00 (in 2006) kan zowel het structurele tekort worden opgelost als de kwaliteitsslag worden gerealiseerd. Uitgangspunt is dat de kosten van de peuterspeelzalen fifty/fifty worden verdeeld over de gemeente en de peuterspeelzalen. Ook indien er geen sprake zou zijn van een fusie zou de gemeentelijke bijdrage fors verhoogd moeten worden om behoud van de continuïteit van de peuterspeelzalen te garanderen. In bijlage 5 bij het fusieplan is de financiële analyse bijgevoegd dat inzicht verschaft in de huidige benarde financiële positie van de peuterspeelzalen en de aspecten van de kwaliteits slag die kostenverhogend werken. Deze kostenverhoging wordt in hoofdlijnen verklaard door: professionalisering van leiding en overhead: alle werkzaamheden die nu door bestuursle den en andere vrijwilligers onbetaald worden verricht worden na fusie door betaalde krachten verricht; alle kosten worden nu inzichtelijk gemaakt zoals het gebruik van materialen (kantoorbe nodigdheden, spel en speelmateriaal en afschrijvingskosten); het gelijktrekken van de secundaire personeelskosten met die van de zittende werknemers van de SKOB leidt tot kostenverhoging, alsmede het gelijktrekken van de vrijwilligersver- goedingen tot 7,00 per uur. Grote inzet van vrijwilligers, veel kunst en vliegwerk en de nodige creativiteit hebben ervoor gezorgd dat elke peuterspeelzaal zich tot nu toe heeft kunnen redden. Met de steeds strenge re eisen in de sector en de voorwaarden in het gemeentelijk subsidiebeleid is dit in de nabije toekomst niet vol te houden voor de peuterspeelzalen en komt het bestaansrecht in gevaar. 09. Raadsvoorstel fusie psz en kob/cmhv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 33