Pagina 2 Op basis hiervan is een bedrag beschikbaar van 101.379 voor het verbeteren van de veiligheid en toegankelijkheid van de speeltuinen in Boarnsterhim. Hiermee is een realistische taakstelling neergelegd bij de speeltuinen, waarmee invulling wordt gegeven aan de eigen verantwoordelijk heid van de speeltuinen. Deze speeltuinen zullen, ter aanvulling op de gemeentelijke middelen, ei gen middelen moeten inzetten en aan fondswerving moeten doen voor de realisatie van de verbe teringen. Ook kan een beroep worden gedaan op dorpsbewoners waar het gaat om zelfwerk zaamheid en donateurschappen. In bijlage 2 wordt aangegeven welk proces is doorlopen met de speeltuinen om uitvoering te geven aan de verbeterslag. Eind 2004 vindt opnieuw een meting plaats. Naar aanleiding van het opheffen van de Speelgroep, de resultaten van de nulmeting en de ge bleken onduidelijkheid van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de speeltuinen enerzijds en de gemeente anderzijds, zijn de kaders voor de speeltuinen Boarnsterhim opgesteld. Deze kaders geven nadere invulling aan de wettelijke voorschriften en normen volgens de hierbo ven genoemde AMvB. Voorop staat dat de gemeente, als eigenaar van de ondergrond, primair verantwoordelijk is voor de veiligheid van het spelende kind. De kaders speeltuinen Boarnsterhim geven een duidelijke ver deling van taken en verantwoordelijkheden aan. De risico"s voor de gemeente van schadeclaims bij ongevallen worden daarmee geminimaliseerd. Argumenten: 1.1 Zodat duidelijk is welke onderscheiden posities gemeente en speeltuinen innemen en welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden daarbij horen. Onder meer met het oog op de ter beschikking staande financiële middelen voor het speel tuinwerk in relatie tot de vereiste investering is het van belang om te opereren binnen heldere kaders. Uitgangspunt is veiligheid voor het spelende kind en minimaliseren risico's voor ge meente op schadeclaims bij ongevallen. Speeltuinen zijn zelf verantwoordelijk voor aanschaf, vervanging en onderhoud van de speeltoestellen. 2.1 De speeltuinen kunnen instemmen met deze kaders, mits er een aanvullende bijdrage van de gemeente beschikbaar wordt gesteld voor aanschaf/vervanging van speeltoestellen De speeltuinen ontvangen een budget voor klein onderhoud van speeltoestellen van ruim 10.000,00 per jaar. Gezien de scherpe veiligheidseisen en de daarmee gemoeide investe ringen voor de speeltuinen, verzoekt men om naast het budget voor onderhoud een zelfde bedrag jaarlijks te mogen ontvangen voor vervanging/aanschaf van speeltoestellen. Een bij drage van de gemeente is vaak een voorwaarde om ook voor andere fondsen in aanmerking te komen. Gezien de risico"s die de gemeente loopt in geval van ongevallen door onveilige speeltoestel len is het gemeentelijk belang hiervan evident. Het gaat hier overigens om een minimale bij drage gezien het aantal speeltuinen (25) en de vereiste investeringen. Dit past echter binnen de onderscheiden posities. 3.1 Door het beschikbaar stellen van gemeentelijke middelen voor het verbeteren van de veilig heid en toegankelijkheid van de speeltuinen en de benodigde inzet van eigen middelen en/of zelfwerkzaamheid van de dorpsbewoners dient aan een gezamenlijke taakstelling invulling te worden gegeven. Bijlage 2 geeft aan wat is gedaan om hieraan invulling te geven. Naast verbetering van de veiligheid van de speeltuinen is het verbeteren van de toegankelijkheid een belangrijk aspect. Diverse speeltuinen hebben de afgelopen jaren aangedrongen op het toegankelijk maken van speeltuinen voor minder validen. Met het beschikbaar stellen van aanvullende middelen kan 06 Raadsvoorstel speeltuinen/12

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 13