Pagina 2
Op basis hiervan is een bedrag beschikbaar van 101.379 voor het verbeteren van de veiligheid
en toegankelijkheid van de speeltuinen in Boarnsterhim. Hiermee is een realistische taakstelling
neergelegd bij de speeltuinen, waarmee invulling wordt gegeven aan de eigen verantwoordelijk
heid van de speeltuinen. Deze speeltuinen zullen, ter aanvulling op de gemeentelijke middelen, ei
gen middelen moeten inzetten en aan fondswerving moeten doen voor de realisatie van de verbe
teringen. Ook kan een beroep worden gedaan op dorpsbewoners waar het gaat om zelfwerk
zaamheid en donateurschappen. In bijlage 2 wordt aangegeven welk proces is doorlopen met de
speeltuinen om uitvoering te geven aan de verbeterslag.
Eind 2004 vindt opnieuw een meting plaats.
Naar aanleiding van het opheffen van de Speelgroep, de resultaten van de nulmeting en de ge
bleken onduidelijkheid van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de speeltuinen
enerzijds en de gemeente anderzijds, zijn de kaders voor de speeltuinen Boarnsterhim opgesteld.
Deze kaders geven nadere invulling aan de wettelijke voorschriften en normen volgens de hierbo
ven genoemde AMvB.
Voorop staat dat de gemeente, als eigenaar van de ondergrond, primair verantwoordelijk is voor
de veiligheid van het spelende kind. De kaders speeltuinen Boarnsterhim geven een duidelijke ver
deling van taken en verantwoordelijkheden aan. De risico"s voor de gemeente van schadeclaims
bij ongevallen worden daarmee geminimaliseerd.
Argumenten:
1.1 Zodat duidelijk is welke onderscheiden posities gemeente en speeltuinen innemen en welke
taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden daarbij horen.
Onder meer met het oog op de ter beschikking staande financiële middelen voor het speel
tuinwerk in relatie tot de vereiste investering is het van belang om te opereren binnen heldere
kaders. Uitgangspunt is veiligheid voor het spelende kind en minimaliseren risico's voor ge
meente op schadeclaims bij ongevallen. Speeltuinen zijn zelf verantwoordelijk voor aanschaf,
vervanging en onderhoud van de speeltoestellen.
2.1 De speeltuinen kunnen instemmen met deze kaders, mits er een aanvullende bijdrage van de
gemeente beschikbaar wordt gesteld voor aanschaf/vervanging van speeltoestellen
De speeltuinen ontvangen een budget voor klein onderhoud van speeltoestellen van ruim
10.000,00 per jaar. Gezien de scherpe veiligheidseisen en de daarmee gemoeide investe
ringen voor de speeltuinen, verzoekt men om naast het budget voor onderhoud een zelfde
bedrag jaarlijks te mogen ontvangen voor vervanging/aanschaf van speeltoestellen. Een bij
drage van de gemeente is vaak een voorwaarde om ook voor andere fondsen in aanmerking
te komen.
Gezien de risico"s die de gemeente loopt in geval van ongevallen door onveilige speeltoestel
len is het gemeentelijk belang hiervan evident. Het gaat hier overigens om een minimale bij
drage gezien het aantal speeltuinen (25) en de vereiste investeringen. Dit past echter binnen
de onderscheiden posities.
3.1 Door het beschikbaar stellen van gemeentelijke middelen voor het verbeteren van de veilig
heid en toegankelijkheid van de speeltuinen en de benodigde inzet van eigen middelen en/of
zelfwerkzaamheid van de dorpsbewoners dient aan een gezamenlijke taakstelling invulling te
worden gegeven.
Bijlage 2 geeft aan wat is gedaan om hieraan invulling te geven. Naast verbetering van de
veiligheid van de speeltuinen is het verbeteren van de toegankelijkheid een belangrijk aspect.
Diverse speeltuinen hebben de afgelopen jaren aangedrongen op het toegankelijk maken van
speeltuinen voor minder validen. Met het beschikbaar stellen van aanvullende middelen kan
06 Raadsvoorstel speeltuinen/12