De gemiddelde snelheid van het verkeer richting Boarnstee/Nes bedraagt 33 km/uur en richting Akkrum 36 km/uur. 85% van het verkeer richting Boarnstee/Nes rijdt langzamer dan 41 km/uur en richting Akkrum 42 km/uur. De hoogst gemeten snelheden bedragen richting Boarnstee/Nes 48 km/uur en richting Ak krum 52 km/uur Door de wijkraad Boarnstee cq Vereniging voor Plaatselijk Belang Akkrum en Nes e.o is een 4-tal oplossingen aangedragen (cursief aangegeven). Deze oplossingen worden hierna besproken en gemotiveerd voorzien van een voorstel. 1Wegversmalling op de brug. "Wegversmalling aanbrengen op de brug, conform situatie Sanding te Drachten" Deze mogelijkheid van versmalling hebben wij in ons schrijven van 4 september 2003 aan 3VO reeds aangedragen. We gaan er van uit dat het voorstel van de wijkraad in de wijk is besproken en daarmee een breed draagvlak heeft. Daarom stellen wij voor deze voorziening nu reeds aan t< brengen en bij de definitieve inrichting te handhaven. 2. Trottoirs langs de Opstekker "Trottoirs langs de Opstekker tot de brug worden afgemaakt" Aan de oostzijde van de weg zijn zeer recent de woningen op 1 na gerealiseerd. Eén woning is reeds bewoond. Om de gereed gekomen woningen te kunnen bereiken heeft de ontwikkelaar met ons afspraken gemaakt deze zijde van de weg reeds woonrijp te maken, hetgeen betekent dat op die zijde het voetpad op korte termijn wordt aangelegd. De woningen aan de westzijde zijn nog in aanbouw. Zodra deze woningen zijn afgebouwd zullen wij ook hier het voetpad bij voorrang aanleggen. 3. Voetstrook langs de Mienewei "De hekken op Mienewei twee meter naar achteren plaatsen en daar bouwplaten neer leggen" Langs het deel van de Mienewei tussen de brug naar Boarnstee/Nes en de oudere bebouwing zijn/worden aan beide zijden saneringswerkzaamheden uitgevoerd. De grondaanvullingen wach ten nog op de definitieve verklaring van geen bezwaar voor het plan. De wijkraad stelt voor een platenbaan in de berm aan te brengen. Wij hebben dit voorstel beoordeeld en constateren dat het voorstel enerzijds ruimte geeft aan voetgangers, maar ook zorgt dat bouwwerkzaamheden ongehinderd kunnen worden uitgevoerd. Gezien de huidige situatie, waarbij in de berm aan de westzijde meer ruimte is, lijkt ons het aan brengen van deze tijdelijke voorzieningen op die plek met meest gewenst. De maatregelen zullen bestaan uit het afgraven/egaliseren van de berm, het aanbrengen van "rijplaten" en het plaatsen van wegschilden. In de planning van de aannemer was reeds voorzien dat zodra met het bouwrijpmaken kan wor den begonnen, en de bestemmingsplanprocedure is daarbij leidend, met voorrang het zandcunet aan de westzijde van de Mienewei voor het definitieve voetpad wordt klaargemaakt. Dit voetpad ligt ca 2 meter uit de weg. Hierop komen dan de hiervoor genoemde rijplaten. In de bouwrijpfase blijft het tijdelijke voetpad naar de Heechfinne bestaan. 4. Fiets/voetgangersbrug ter hoogte van de Strikel "Het fiets en voetgangersverkeer af te leiden via een fiets/voetgangersbrug ter hoogte van de Strikel over de Boarne naar de andere kant (lagere school)". In het voorstel wordt gesproken over een brug in het verlengde van de Strikel uitkomend onge veer in het midden van het oude kaatsveld. Afgezien van de hoge investeringskosten (we spreken niet over de overbrugging van een sloot) achten wij het voorstel niet haalbaar en niet gewenst. Pagina 2 04. burgerinitiatief Verkeersveiligheid in de wijk Boarnstee te Nes/nwjl/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 4