HOOFDSTUK 2 TAKEN VAN DE BURGEMEESTER In het navolgende geven wij aan welke taken wij voor de nieuwe burgemeester voorzien, gerela teerd aan concrete actuele vraagstukken. Als uitdagende processen staan in onze gemeente diverse onderwerpen op stapel of komen in de komende tijd op de agenda. Circa 30 van de woningvoorraad wordt in de komende 15 jaar ingrijpend verbeterd of vervan gen. Dat betekent dat ook de aanliggende openbare infrastructuur grondig op de schop moet.Voor dit proces zal met de woningbouwvereniging een uitvoeringsorganisatie worden opge richt die belast is met de uitvoering van deze operatie. Van de nieuwe burgemeester verwachten wij dat hij/zij de raad en het college in hun kracht brengt die uitvoeringsbesluiten te nemen die nodig zijn dit meerjarige proces tot een goed resultaat te brengen. Als mogelijk portefeuillehouder Personeel en Organisatie zal de burgemeester de bestuurlijk spar ringpartner zijn van de gemeentesecretaris voor een ingrijpend reorganisatieproces. De organisatie zal in staat moeten zijn zich aan te passen aan veranderende eisen die aan de plaatselijke over heid worden gesteld. Daarnaast moet sprake zijn van krimp van de organisatie om uit de bedrijfs voering de komende vijf jaar 540.000 te besparen. De besparing is ingeboekt als bijdrage aan het creëren van ruimte voor nieuw beleid. De richting van de organisatie ontwikkeling is inmid dels bepaald, de gewenste resultaten hebben we benoemd en de eerste acties zijn in gang gezet. De gemeente Boarnsterhim wil toegerust zijn op zijn taak en daarvoor is een goede externe oriën tatie nodig. Wij realiseren ons dat dat geldt voor alle geledingen van de gemeente. Vanuit zijn/haar positie verwachten wij dat de burgemeester vanuit die oriëntatie een spiegelende rol voor de wethouders zal spelen en de raad(sleden) in voorkomende gevallen confronteert met een lange-termijnperspectief. In deze lijn denken wij te kunnen bouwen aan vergroting van de besluit- kracht van de gemeente en een doelgerichte aansturing van het ambtelijk apparaat. Voor het opstellen van de profielschets hebben wij middels een vragenlijst naar de mening van de inwoners gevraagd. Uit het resultaat daarvan distilleren wij de behoefte aan een burgemeester met een groot inlevingsvermogen in de onderscheiden belangen van de mensen. Met 18 dorpen in midden Friesland, 16 verenigingen van Plaatselijk Belang, 19.000 inwoners, vele toeristen en recreanten kan met recht gesproken worden van een grote verscheidenheid. Die verscheidenheid aan belangen heeft in het verleden er bijvoorbeeld toe geleid dat nog geen besluit genomen kon worden over het opwaarderen van het waterfront van Grou, een reeds ja renlang door velen gekoesterde wens. Om recht te doen aan onderscheiden belangen en om draagvlak voor koersbepaling teweeg te brengen hebben we een nieuwe processtart gemaakt met Akkrum op koers, Grou in beweging en de vertaling van de Dorpenvisies naar uitvoeringsprogramma's. Deze procesaanpak kenmerkt zich door overstijging van de individuele portefeuilles en vraagt van de burgemeester een actieve be moeienis vanuit zijn rol als bestuurlijk coördinator. Pagina 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 13