HOOFDSTUK 2 TAKEN VAN DE BURGEMEESTER
In het navolgende geven wij aan welke taken wij voor de nieuwe burgemeester voorzien, gerela
teerd aan concrete actuele vraagstukken.
Als uitdagende processen staan in onze gemeente diverse onderwerpen op stapel of komen in de
komende tijd op de agenda.
Circa 30 van de woningvoorraad wordt in de komende 15 jaar ingrijpend verbeterd of vervan
gen. Dat betekent dat ook de aanliggende openbare infrastructuur grondig op de schop
moet.Voor dit proces zal met de woningbouwvereniging een uitvoeringsorganisatie worden opge
richt die belast is met de uitvoering van deze operatie. Van de nieuwe burgemeester verwachten
wij dat hij/zij de raad en het college in hun kracht brengt die uitvoeringsbesluiten te nemen die
nodig zijn dit meerjarige proces tot een goed resultaat te brengen.
Als mogelijk portefeuillehouder Personeel en Organisatie zal de burgemeester de bestuurlijk spar
ringpartner zijn van de gemeentesecretaris voor een ingrijpend reorganisatieproces. De organisatie
zal in staat moeten zijn zich aan te passen aan veranderende eisen die aan de plaatselijke over
heid worden gesteld. Daarnaast moet sprake zijn van krimp van de organisatie om uit de bedrijfs
voering de komende vijf jaar 540.000 te besparen. De besparing is ingeboekt als bijdrage aan
het creëren van ruimte voor nieuw beleid. De richting van de organisatie ontwikkeling is inmid
dels bepaald, de gewenste resultaten hebben we benoemd en de eerste acties zijn in gang gezet.
De gemeente Boarnsterhim wil toegerust zijn op zijn taak en daarvoor is een goede externe oriën
tatie nodig. Wij realiseren ons dat dat geldt voor alle geledingen van de gemeente. Vanuit
zijn/haar positie verwachten wij dat de burgemeester vanuit die oriëntatie een spiegelende rol
voor de wethouders zal spelen en de raad(sleden) in voorkomende gevallen confronteert met een
lange-termijnperspectief. In deze lijn denken wij te kunnen bouwen aan vergroting van de besluit-
kracht van de gemeente en een doelgerichte aansturing van het ambtelijk apparaat.
Voor het opstellen van de profielschets hebben wij middels een vragenlijst naar de mening van de
inwoners gevraagd. Uit het resultaat daarvan distilleren wij de behoefte aan een burgemeester
met een groot inlevingsvermogen in de onderscheiden belangen van de mensen. Met 18 dorpen
in midden Friesland, 16 verenigingen van Plaatselijk Belang, 19.000 inwoners, vele toeristen en
recreanten kan met recht gesproken worden van een grote verscheidenheid.
Die verscheidenheid aan belangen heeft in het verleden er bijvoorbeeld toe geleid dat nog geen
besluit genomen kon worden over het opwaarderen van het waterfront van Grou, een reeds ja
renlang door velen gekoesterde wens.
Om recht te doen aan onderscheiden belangen en om draagvlak voor koersbepaling teweeg te
brengen hebben we een nieuwe processtart gemaakt met Akkrum op koers, Grou in beweging en
de vertaling van de Dorpenvisies naar uitvoeringsprogramma's. Deze procesaanpak kenmerkt zich
door overstijging van de individuele portefeuilles en vraagt van de burgemeester een actieve be
moeienis vanuit zijn rol als bestuurlijk coördinator.
Pagina 9