Pagina 10
HOOFDSTUK 3 HET PROFIEL VAN DE BURGEMEESTER
Algemeen
Gemeente Boarnsterhim wenst zich een bestuurder die zich met overgave wil inzetten voor de
ambities van de gemeente. En dus geen burgemeester die 'op de winkel komt passen
Uitgangspunt daarbij blijft de menselijke maat. Hiermee wordt aangesloten bij de resultaten van
een enquête onder de bevolking van Boarnsterhim. De gemeente zoekt een burgemeester die ac
tief is in de plaatselijke samenleving, gevoelig is voor signalen van inwoners, bedrijven en instel
lingen en daarmee adequaat aan de slag gaat.
De gemeente heeft ook behoefte aan een burgemeester die een heldere visie heeft op de ge
wenste koers van de gemeente én die deze visie doet realiseren. De burgemeester vervult door
het uitdragen van de visie een stimulerende rol bij de reeds in gang gezette en bij nieuwe ontwik
kelingen in de gemeente.
De burgemeester opereert hierbij vanuit een democratische bestuursstijl, die het primaat van de
raad stimuleert en de verantwoordelijkheden van collega-bestuurders respecteert met collegiaal
bestuur als uitgangspunt. Het spreekt voor zich dat de burgemeester moet voldoen aan de basis
conditiesidentificatie, bindend vermogen, integriteit, onafhankelijkheid en stressbestendigheid.
Het handelend gedrag
Het typerende in de wijze van handelen van de nieuwe burgemeester wordt als volgt geken
schetst.
De koersbepaler
Als voorzitter van de raad en het college heeft de burgemeester een spilfunctie. De burgemeester
geeft op efficiënte en inspirerende wijze leiding aan de vergaderingen, geeft ruimte voor politiek
debat en het werken als team. De burgemeester ondersteunt bij het uitzetten van de doelen en
bewaakt de koersvastheid in de uitwerking.
Juist in situaties waar veel spelers zich uitermate betrokken voelen bij het onderwerp wordt de
grote lijn wel eens uit het oog verloren. In de praktijk blijkt de voortgang van de besluitvorming
daar onder te lijden. De burgemeester heeft daarom expliciet een aanjagende rol bij de voortgang
van het proces, hij/zij geeft prioriteiten aan, neemt initiatief, maakt voorliggende keuzes transpa
rant en faciliteert tijdens vergaderingen een vlotte besluitvorming.
De burgemeester helpt de raad te bouwen aan besluitkracht. Hij/zij verleidt hen om aspecten die
meer op uitwerkingsvlak liggen minder prioritering te geven dan aspecten die doelrealisatie
daadwerkelijk dichterbij brengen.
De netwerker
De burgemeester heeft natuurlijk een actieve rol als ambassadeur van de gemeente. Realisering
van ambities is niet goed mogelijk zonder goede relaties met inwoners, bedrijven, instellingen,
buurgemeenten en andere overheden.
De burgemeester is daarom actief in het opbouwen en onderhouden van een netwerk en zet dit
netwerk in voor de behartiging van de belangen van de gemeente.
De gemeente participeert - alleen al door haar geografische positie tussen grote woonkernen -
actief in (regionale) samenwerkingsverbanden. In toenemende mate vindt op meerdere gebieden
beleidsvorming en beleidsafstemming plaats. Ook in de toekomst zal de gemeente daarin investe
ren. Gelet op de ambities van de gemeente, haar maatschappelijke en economische profilering en
de genoemde geografische ligging is de burgemeester een netwerker die voor de gemeente nieu
we mogelijkheden schept en eventuele impasses in samenwerking weet te doorbreken.