De bestuurlijke omschakeling naar het duale stelsel is vanaf 2002 in stappen ter hand genomen.
Aan alle vormvereisten wordt voldaan, vanzelfsprekend is alles nog niet. In veel gevallen is nog
sprake van groei: de vorm van het debat, de start van de Rekenkamer, de opdracht aan een ac
countant en de rolverdeling tussen raad en college. Burgers en organisaties zijn actief betrokken
bij het gemeentelijk beleid. De afstand tot de raad en het college is klein. Nieuwe vormen voor
burgerparticipatie zoeken we ook bewust op om interactief te kunnen besturen.
De organisatiegraad in Boarnsterhim is groot. Verenigingen voor Plaatselijk Belang zijn voor de
gemeente al jaren een gewaardeerd gesprekspartner. Door alle dorpen zijn zelf dorpenvisies ont
wikkeld, die richtinggevend zijn voor de ontwikkelingen in de komende jaren. In 2005 gaan we
concreet met de uitvoering daarvan aan de slag.
Het college van burgemeester en wethouders
Het college werkt op basis van een breed gedragen raadsprogramma en werkt collegiaal. De drie
wethouders (PvdA, GB 2000 en CDA) komen voort uit de gemeenteraad en hebben allen een
ruime ervaring met de gemeente en het politiek bestuur.
De huidige burgemeester heeft in Boarnsterhim de portefeuille Personeel en Organisatie naast de
wettelijke taken op het gebied van
Openbare orde en veiligheid
Bestuurlijke coördinatie
Kwaliteit van procedures en intergemeentelijke samenwerking
Toezicht gemeentelijke dienstverlening
Algemene zaken.
Bestuurlijke samenwerking
Voor een reeks van dienstverlenende en meer strategische taken werkt Boarnsterhim met diverse
omliggende gemeenten samen. Leidraad bij het zoeken van samenwerking is het zo concurrerend
mogelijk aanbieden van producten aan de burgers. Zonder dat het gemeentebestuur zijn beïnvloe
dingsmogelijkheden verliest.
Lage lasten voor de inwoners vinden wij belangrijk.
Een punt van aandacht, dat ook in de discussies over de bestuurskracht van onze gemeente een
rol heeft gespeeld, is het patroon van de samenwerkingsrelaties. Door de centrale ligging van de
gemeente in Fryslân wordt op diverse manieren samengewerkt met omliggende gemeenten. Deze
in de praktijk gegroeide werkwijze blijkt bijvoorbeeld uit de volgende samenwerkingsverbanden:
Gemeenschappelijke regeling regionale brandweer en centrale post ambulancevervoer
Recreatieschap de Marrekrite
Stadsregio Leeuwarden
Centrum voor de kunsten Sneek en Wymbritseradiel.
Huisvuilophaaldienst samen met de gemeente Smallingerland
Voortgezet onderwijs OSG De Sevenwolden samen met Heerenveen.
In hoofdstuk 6 van de programmabegroting 2005 wordt uitgebreider ingegaan op alle samenwer
kingsverbanden. De begroting 2005 is sluitend, maar in het meerjarenperspectief zit een aantal
ontwikkelingen die nog financiële inspanningen met zich mee brengen.
De programmabegroting treft u als bijlage aan.
De financiële situatie
In het afgelopen jaar hebben we een quick scan laten maken van de gemeentelijke inkomsten en
uitgaven. Deze is gebruikt bij de takendiscussie van de raad. De taken moesten tegen het licht
worden gehouden ter realisatie van bezuinigingen. De gehele financiële positie van de gemeente
is nog niet doorgelicht.
Pagina 5