De bestuurlijke omschakeling naar het duale stelsel is vanaf 2002 in stappen ter hand genomen. Aan alle vormvereisten wordt voldaan, vanzelfsprekend is alles nog niet. In veel gevallen is nog sprake van groei: de vorm van het debat, de start van de Rekenkamer, de opdracht aan een ac countant en de rolverdeling tussen raad en college. Burgers en organisaties zijn actief betrokken bij het gemeentelijk beleid. De afstand tot de raad en het college is klein. Nieuwe vormen voor burgerparticipatie zoeken we ook bewust op om interactief te kunnen besturen. De organisatiegraad in Boarnsterhim is groot. Verenigingen voor Plaatselijk Belang zijn voor de gemeente al jaren een gewaardeerd gesprekspartner. Door alle dorpen zijn zelf dorpenvisies ont wikkeld, die richtinggevend zijn voor de ontwikkelingen in de komende jaren. In 2005 gaan we concreet met de uitvoering daarvan aan de slag. Het college van burgemeester en wethouders Het college werkt op basis van een breed gedragen raadsprogramma en werkt collegiaal. De drie wethouders (PvdA, GB 2000 en CDA) komen voort uit de gemeenteraad en hebben allen een ruime ervaring met de gemeente en het politiek bestuur. De huidige burgemeester heeft in Boarnsterhim de portefeuille Personeel en Organisatie naast de wettelijke taken op het gebied van Openbare orde en veiligheid Bestuurlijke coördinatie Kwaliteit van procedures en intergemeentelijke samenwerking Toezicht gemeentelijke dienstverlening Algemene zaken. Bestuurlijke samenwerking Voor een reeks van dienstverlenende en meer strategische taken werkt Boarnsterhim met diverse omliggende gemeenten samen. Leidraad bij het zoeken van samenwerking is het zo concurrerend mogelijk aanbieden van producten aan de burgers. Zonder dat het gemeentebestuur zijn beïnvloe dingsmogelijkheden verliest. Lage lasten voor de inwoners vinden wij belangrijk. Een punt van aandacht, dat ook in de discussies over de bestuurskracht van onze gemeente een rol heeft gespeeld, is het patroon van de samenwerkingsrelaties. Door de centrale ligging van de gemeente in Fryslân wordt op diverse manieren samengewerkt met omliggende gemeenten. Deze in de praktijk gegroeide werkwijze blijkt bijvoorbeeld uit de volgende samenwerkingsverbanden: Gemeenschappelijke regeling regionale brandweer en centrale post ambulancevervoer Recreatieschap de Marrekrite Stadsregio Leeuwarden Centrum voor de kunsten Sneek en Wymbritseradiel. Huisvuilophaaldienst samen met de gemeente Smallingerland Voortgezet onderwijs OSG De Sevenwolden samen met Heerenveen. In hoofdstuk 6 van de programmabegroting 2005 wordt uitgebreider ingegaan op alle samenwer kingsverbanden. De begroting 2005 is sluitend, maar in het meerjarenperspectief zit een aantal ontwikkelingen die nog financiële inspanningen met zich mee brengen. De programmabegroting treft u als bijlage aan. De financiële situatie In het afgelopen jaar hebben we een quick scan laten maken van de gemeentelijke inkomsten en uitgaven. Deze is gebruikt bij de takendiscussie van de raad. De taken moesten tegen het licht worden gehouden ter realisatie van bezuinigingen. De gehele financiële positie van de gemeente is nog niet doorgelicht. Pagina 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 9