Pagina 2 blad). Het probleem deed zich soms voor dat man en vrouw binnen een huishouding het niet eens waren. Het is erg moeilijk om het alle inwoners van Boarnsterhim naar de zin te maken. Er zijn uiteindelijk 711 reacties, die binnen de gestelde termijn teruggestuurd zijn, in de enquê te verwerkt. Het is volgens de enquête om het even of de nieuwe burgemeester een man of een vrouw is. De enquête wijst uit dat men iemand met 'enige vlieguren op de teller' zoekt. Hij/zij moet gezag en visie hebben. Men geeft aan dat men de portefeuilles veiligheid en fi nanciën graag bij de nieuwe burgemeester wil onderbrengen. De profielschets bestaat uit twee delen. Het ene deel geeft een beeld van de gemeente en in het andere deel wordt omschreven wat de verwachtingen betreffende de nieuwe burgemees ter zijn. Men stelt het op prijs dat er besluitvaardig gehandeld wordt. Door de beschrijving van Boarnsterhim kan de kandidaat-burgemeester een goed beeld krijgen van de gemeente. Men kan de gemeente evenwel pas echt leren kennen als men ter plaatse is en met de mensen spreekt. De vertrouwenscommissie heeft een handreiking van het ministerie van Binnenlandse Zaken als begeleidend stuk gebruikt voor het opstellen van de profielschets. En men heeft er een bureau bij betrokken om de gewenste competenties en vaardigheden van de nieuwe bur gemeester voor ogen te krijgen. Daarbij is vooral naar voren gekomen dat de nieuwe burge meester een koersbepaler en een netwerker moet zijn. Een koersbepaler die samen met de raad de koers uitzet en die de gemeente op koers houdt. Men kiest bewust niet voor een 'snelle manager' die ver voor de troepen uitloopt. Voor de vormgeving van de samenwerking binnen en buiten de gemeente is een netwerker nodig. De inwoners wilden een daadkrachtig en sociaal persoon. Een burgemeester met inlevingsvermogen, die echt wil luisteren en die ook uitstraling heeft. Die voor een visie voor de lange termijn een draagvlak kan creëren. Niet iemand die voor de troepen uitloopt, maar iemand die in samenwerking met de raad de zaken aanpakt. De grote lijnen moeten zichtbaar zijn; een transparant beleid met een heldere pro cesgang. Men verwacht iemand met een flexibele instelling om op het goede moment de goede oplossingen te vinden. Iemand met signaalgevoeligheid en het vermogen om het proces te organiseren. De raad en de burgers hebben voor de ingrediënten gezorgd en de ambtenaren hebben ook hun bijdrage geleverd. Hij geeft de griffier een compliment voor de facilitering zodat men in zo'n kort tijdsbestek met deze presentatie kon komen. Er komt naast de advertentie in de Staatscourant en een mededeling in Binnenlands Bestuur ook een advertentie in de Volks krant. Met een advertentie in die krant trekt men een extra groep mensen aan, waaronder zich een goede kandidaat kan bevinden. De heer Janse (FNP): Geeft de complimenten aan de vertrouwenscommissie voor het werk dat verricht is. Het profiel van de nieuwe burgemeester is goed omschreven. De beste burge meester van Fryslân is de FNP goed genoeg. Als de burgemeester 'in fin mear hat as in bears' kan men helemaal tevreden zijn. Een primaire kwaliteit van de burgemeester is dat hij de taal fan de bevolking verstaat en spreekt. Anders schept men een afstand en dat komt de com municatie niet ten goede. 9% heeft in de enquête als toevoeging aangegeven dat men een burgemeester wil die het Fries spreekt. Zonder deze kwaliteit zou men vergeleken met de hui dige situatie aan kwaliteit inboeten. De FNP dient hiertoe een amendement in. Leest het amendement voor: Voeg na het onderdeel "De Portefeuillehouderhet onderdeel "De burgervader" toe aan hoofdstuk 3 "Het profiel van de burgemeester". Laat van het onderdeel "en bovendienhet gedeelte vanaf "en wordt verwachtverval len. De burgervader De burgemeester dient vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid, zijn interesse in mensen, zijn toegankelijkheid voor en communicatie met de bevolking, zijn gewenste aanwezigheid bij aangelegenheden en zijn betrokkenheid bij de lokale bevolking de Friese taal actief te beheer sen. 04 Verslag 17-11 -2004/absh/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 30