Pagina 2
blad). Het probleem deed zich soms voor dat man en vrouw binnen een huishouding het niet
eens waren. Het is erg moeilijk om het alle inwoners van Boarnsterhim naar de zin te maken.
Er zijn uiteindelijk 711 reacties, die binnen de gestelde termijn teruggestuurd zijn, in de enquê
te verwerkt. Het is volgens de enquête om het even of de nieuwe burgemeester een man of
een vrouw is. De enquête wijst uit dat men iemand met 'enige vlieguren op de teller' zoekt.
Hij/zij moet gezag en visie hebben. Men geeft aan dat men de portefeuilles veiligheid en fi
nanciën graag bij de nieuwe burgemeester wil onderbrengen.
De profielschets bestaat uit twee delen. Het ene deel geeft een beeld van de gemeente en in
het andere deel wordt omschreven wat de verwachtingen betreffende de nieuwe burgemees
ter zijn. Men stelt het op prijs dat er besluitvaardig gehandeld wordt. Door de beschrijving van
Boarnsterhim kan de kandidaat-burgemeester een goed beeld krijgen van de gemeente. Men
kan de gemeente evenwel pas echt leren kennen als men ter plaatse is en met de mensen
spreekt. De vertrouwenscommissie heeft een handreiking van het ministerie van Binnenlandse
Zaken als begeleidend stuk gebruikt voor het opstellen van de profielschets. En men heeft er
een bureau bij betrokken om de gewenste competenties en vaardigheden van de nieuwe bur
gemeester voor ogen te krijgen. Daarbij is vooral naar voren gekomen dat de nieuwe burge
meester een koersbepaler en een netwerker moet zijn. Een koersbepaler die samen met de
raad de koers uitzet en die de gemeente op koers houdt. Men kiest bewust niet voor een
'snelle manager' die ver voor de troepen uitloopt. Voor de vormgeving van de samenwerking
binnen en buiten de gemeente is een netwerker nodig. De inwoners wilden een daadkrachtig
en sociaal persoon. Een burgemeester met inlevingsvermogen, die echt wil luisteren en die
ook uitstraling heeft. Die voor een visie voor de lange termijn een draagvlak kan creëren. Niet
iemand die voor de troepen uitloopt, maar iemand die in samenwerking met de raad de zaken
aanpakt. De grote lijnen moeten zichtbaar zijn; een transparant beleid met een heldere pro
cesgang. Men verwacht iemand met een flexibele instelling om op het goede moment de
goede oplossingen te vinden. Iemand met signaalgevoeligheid en het vermogen om het proces
te organiseren.
De raad en de burgers hebben voor de ingrediënten gezorgd en de ambtenaren hebben ook
hun bijdrage geleverd. Hij geeft de griffier een compliment voor de facilitering zodat men in
zo'n kort tijdsbestek met deze presentatie kon komen. Er komt naast de advertentie in de
Staatscourant en een mededeling in Binnenlands Bestuur ook een advertentie in de Volks
krant. Met een advertentie in die krant trekt men een extra groep mensen aan, waaronder
zich een goede kandidaat kan bevinden.
De heer Janse (FNP): Geeft de complimenten aan de vertrouwenscommissie voor het werk
dat verricht is. Het profiel van de nieuwe burgemeester is goed omschreven. De beste burge
meester van Fryslân is de FNP goed genoeg. Als de burgemeester 'in fin mear hat as in bears'
kan men helemaal tevreden zijn. Een primaire kwaliteit van de burgemeester is dat hij de taal
fan de bevolking verstaat en spreekt. Anders schept men een afstand en dat komt de com
municatie niet ten goede. 9% heeft in de enquête als toevoeging aangegeven dat men een
burgemeester wil die het Fries spreekt. Zonder deze kwaliteit zou men vergeleken met de hui
dige situatie aan kwaliteit inboeten. De FNP dient hiertoe een amendement in. Leest het
amendement voor:
Voeg na het onderdeel "De Portefeuillehouderhet onderdeel "De burgervader" toe
aan hoofdstuk 3 "Het profiel van de burgemeester".
Laat van het onderdeel "en bovendienhet gedeelte vanaf "en wordt verwachtverval
len.
De burgervader
De burgemeester dient vanuit zijn maatschappelijke betrokkenheid, zijn interesse in mensen,
zijn toegankelijkheid voor en communicatie met de bevolking, zijn gewenste aanwezigheid bij
aangelegenheden en zijn betrokkenheid bij de lokale bevolking de Friese taal actief te beheer
sen.
04 Verslag 17-11 -2004/absh/2