Niet alleen voor een goede communicatie met de bevolking, ook voor een goede communica tie met de raad is een actieve beheersing van de Friese taal nodig." De voorzitter: Vraagt of de leden van de vertrouwenscommissie de behoefte hebben om op het amendement te reageren. De heer De Vries (PvdA): Het punt is in de vertrouwenscommissie aan de orde geweest en het is begrijpelijk dat de FNP met dit amendement komt. De vertrouwenscommissie vindt het heel belangrijk dat een burgemeester het Fries passief binnen korte tijd zal beheersen. Men wilde geen actieve beheersing verlangen, omdat men bang is dat er dan te veel geschikte kandidaten niet zullen reageren. De heer Bijlsma (FNP): Dat zou inhouden dat wanneer men zich beperkt tot Friestalige kandi daten dat daar dan niet de kwaliteit tussen zit die men voor ogen heeft. De heer De Vries (PvdA): Zo heeft hij dat niet gezegd. Het kan best zo zijn dat de beste kan didaat wel Fries spreekt. Het kan evenwel ook anders verlopen en het doel is voor de beste kandidaat te gaan. De voorzitter: Brengt het amendement van de FNP in stemming. Het amendement wordt met 3 stemmen voor van de leden Bijlsma, Janse en Van der Sluis en 14 stemmen tegen verwor pen. Er wordt vervolgens conform het voorstel besloten. 5. Het gesprek met de Commissaris van de Koningin over de profielschets De heer Nijpels: Hij heeft nog nooit eerder de uitnodiging gekregen om een raad toe te spre ken. Vorige week heeft de Tweede Kamer een voorstel aangenomen waarbij de benoeming van de burgemeester en de Commissaris van de Koningin uit de Grondwet is gehaald. Er moet dan nog een tweederde meerderheid in de Eerste Kamer komen om de deconstitutionalisering te bekrachtigen. Het is evenwel iets anders dan het wetsontwerp over de door de bevolking gekozen burgemeester. Dat moet nog in de Tweede Kamer behandeld worden. Er lijkt een meerderheid te zijn, maar op dit moment staat de datum van invoering ter discussie. Er zijn al lerlei varianten aan de orde. De verkiezing van de raad is gekoppeld aan de verkiezing van de burgemeester. Het is op dit moment niet helder waarvoor gekozen wordt. Dan moet het nog naar de Eerste Kamer en daar zal zeker een politiek spel gehouden worden. De raad is nu eigenlijk bezig met de laatste profielschets. Er zal een aanbeveling van twee kandidaten gedaan worden, één naam wordt evenwel in het openbaar bekendgemaakt. Voor de bijzondere problemen in Zeewolde is een waarnemend burgemeester aangetrokken. Dat is een compliment aan burgemeester Dijkstra. Hij vond het aantal mensen (9%) dat zich uitsprak over het Fries erg laag. Hij vraagt zich hoe dat verklaard kan worden. De heer Janse (FNP): Hij wijst erop dat die kwaliteit niet in de enquête stond, anders zouden er zeker meer mensen (waarschijnlijk meer dan 50%) op gewezen hebben. De heer Nijpels: Sluit zich aan bij de complimenten over het werk van de vertrouwenscom missie. Hij vindt het een interessante passage dat de burgemeester bereid moet zijn zich bij de mogelijke toekomstige verkiezing ook verkiesbaar te stellen. Gaat de raad hem dan ook aan prijzen als kandidaat? Hij vindt de opmerking over de bestuurlijke slagkracht opmerkelijk. Verderop in de profiel schets wordt gememoreerd dat er een aantal projecten afgerond moet worden. Waarom dan niet in plaats van een koersbepaler voor een realisator gekozen? Wat zijn de grenzen die de raad stelt aan de slagkracht van de burgemeester? Wat voor ervaring moet de burgemeester hebben? In het openbaar bestuur of in het bedrijfsleven? Denkt men aan een bepaalde mate Pagina 3 04 Verslag 17-11-2004/absh/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 31