van deskundigheid? Er wordt over een aantal portefeuilles gerept. Mogen dat ook politiek ge
voelige portefeuilles zijn? En welke mogen dat dan zijn? Men wil een initiatiefrijke burgemees
ter: waar ligt echter de grens?
De visie in de profielschets sluit goed aan bij de strekking van het nieuwe wetsontwerp. Wel
ke standpunten heeft de raad over het dualisme? Naar welke vormen van samenwerking gaat
de voorkeur van de raad uit?
De zelfevaluatie is onderdeel van het pakket dat de kandidaat krijgt. De burgemeester krijgt
een trekkende rol in de ambtelijke organisatie toebedeeld: is daarvoor een document aanwe
zig? Wat is het eindplaatje? Kan handhaving in de portefeuille terechtkomen? Heeft de raad
zelf al een idee over burgerparticipatie? Wordt de burgemeester verantwoordelijk gesteld voor
het al of niet halen van de ambities? Het is aantrekkelijk dat men een perceel grond voor de
burgemeester beschikbaar heeft. Hij heeft als laatste vraag hoe het werken met bestuurs-
competenties bevallen is.
De heer De Vries (PvdA): De commissaris vraagt een verklaring voor de 9% die het Fries als
kwaliteit aanduidt. Daar kan hij geen verklaring voor geven. Moet de raad een soort van
stemadvies uitbrengen bij een verkiezing? Dat is in de eerste plaats een zaak van de politieke
lijn van elke partij. De raad kan evenwel een eensgezind geluid afgeven als men het erover
eens is dat het goed zou zijn voor de toekomst van Boarnsterhim. Men verwacht een daad
krachtige burgemeester die de gemeente op koers houdt en een realisator is, eerder iemand
die het procesmanagement ontwikkelt en die de raad op sleeptouw neemt en dat wil de ver
trouwenscommissie nu juist niet.
De bestuurlijke ervaring van de kandidaat mag ook in het verleden liggen. Een dergelijke erva
ring is beslist een pre. De portefeuilleverdeling ligt open en daarom is bredere ervaring ge
wenst.
De heer Nijpels: Vraagt de heer De Vries of de burgemeester ervaring in het openbaar bestuur
of in het bedrijfsleven moet hebben.
De heer De Vries (PvdA): Hij laat dat open. Het gaat om een persoon met bestuurlijke slag
kracht die de koers uitzet. Hij wijst er nog op dat er op dit moment drie fulltime wethouders
zijn, maar dat er vastgelegd is dat er in de toekomst twee zullen komen en dan zal de porte
feuilleverdeling er ook anders uitzien.
De heer Bijlsma (FNP): Merkt op dat dat besluit nog niet genomen is.
De heer De Vries (PvdA): De raad heeft zich wel in die richting uitgesproken. Na een eerste
inventarisatie van de vaardigheden zijn er van de 25 nog 19 afgevallen om tot een beperking
van 6 te komen. De initiatiefnemer was er één van en dat geeft aan dat men zeker initiatieven
van de burgemeester verwacht. Er wordt van Boarnsterhim gezegd dat het dualisme er uit
gevonden is. De nieuwe burgemeester moet de raad wat dat betreft op koers houden.
Een burgemeester die in de gemeenschap staat, zal bij de burgerparticipatie een belangrijke rol
spelen. Gezien de geografische ligging van Boarnsterhim is samenwerking in alle richtingen
mogelijk en daarom moet de nieuwe burgemeester goed om zich heen kijken. De gemeente
secretaris beschikt wel over een document dat duidelijkheid over de ambtelijke organisatie
verschaft. De burgemeester zal in staat moeten zijn aan te geven hoe men zelf de ambities
bevordert of belemmert.
Men vindt het belangrijk dat de burgemeester zo spoedig mogelijk in de gemeente woont en
de raad is bereid om bij de huisvesting te helpen. Het was een verhelderend proces om naar
de bestuurscompetenties te kijken.
Pagina 4
04 Verslag 17-11-2004/absh/4