van deskundigheid? Er wordt over een aantal portefeuilles gerept. Mogen dat ook politiek ge voelige portefeuilles zijn? En welke mogen dat dan zijn? Men wil een initiatiefrijke burgemees ter: waar ligt echter de grens? De visie in de profielschets sluit goed aan bij de strekking van het nieuwe wetsontwerp. Wel ke standpunten heeft de raad over het dualisme? Naar welke vormen van samenwerking gaat de voorkeur van de raad uit? De zelfevaluatie is onderdeel van het pakket dat de kandidaat krijgt. De burgemeester krijgt een trekkende rol in de ambtelijke organisatie toebedeeld: is daarvoor een document aanwe zig? Wat is het eindplaatje? Kan handhaving in de portefeuille terechtkomen? Heeft de raad zelf al een idee over burgerparticipatie? Wordt de burgemeester verantwoordelijk gesteld voor het al of niet halen van de ambities? Het is aantrekkelijk dat men een perceel grond voor de burgemeester beschikbaar heeft. Hij heeft als laatste vraag hoe het werken met bestuurs- competenties bevallen is. De heer De Vries (PvdA): De commissaris vraagt een verklaring voor de 9% die het Fries als kwaliteit aanduidt. Daar kan hij geen verklaring voor geven. Moet de raad een soort van stemadvies uitbrengen bij een verkiezing? Dat is in de eerste plaats een zaak van de politieke lijn van elke partij. De raad kan evenwel een eensgezind geluid afgeven als men het erover eens is dat het goed zou zijn voor de toekomst van Boarnsterhim. Men verwacht een daad krachtige burgemeester die de gemeente op koers houdt en een realisator is, eerder iemand die het procesmanagement ontwikkelt en die de raad op sleeptouw neemt en dat wil de ver trouwenscommissie nu juist niet. De bestuurlijke ervaring van de kandidaat mag ook in het verleden liggen. Een dergelijke erva ring is beslist een pre. De portefeuilleverdeling ligt open en daarom is bredere ervaring ge wenst. De heer Nijpels: Vraagt de heer De Vries of de burgemeester ervaring in het openbaar bestuur of in het bedrijfsleven moet hebben. De heer De Vries (PvdA): Hij laat dat open. Het gaat om een persoon met bestuurlijke slag kracht die de koers uitzet. Hij wijst er nog op dat er op dit moment drie fulltime wethouders zijn, maar dat er vastgelegd is dat er in de toekomst twee zullen komen en dan zal de porte feuilleverdeling er ook anders uitzien. De heer Bijlsma (FNP): Merkt op dat dat besluit nog niet genomen is. De heer De Vries (PvdA): De raad heeft zich wel in die richting uitgesproken. Na een eerste inventarisatie van de vaardigheden zijn er van de 25 nog 19 afgevallen om tot een beperking van 6 te komen. De initiatiefnemer was er één van en dat geeft aan dat men zeker initiatieven van de burgemeester verwacht. Er wordt van Boarnsterhim gezegd dat het dualisme er uit gevonden is. De nieuwe burgemeester moet de raad wat dat betreft op koers houden. Een burgemeester die in de gemeenschap staat, zal bij de burgerparticipatie een belangrijke rol spelen. Gezien de geografische ligging van Boarnsterhim is samenwerking in alle richtingen mogelijk en daarom moet de nieuwe burgemeester goed om zich heen kijken. De gemeente secretaris beschikt wel over een document dat duidelijkheid over de ambtelijke organisatie verschaft. De burgemeester zal in staat moeten zijn aan te geven hoe men zelf de ambities bevordert of belemmert. Men vindt het belangrijk dat de burgemeester zo spoedig mogelijk in de gemeente woont en de raad is bereid om bij de huisvesting te helpen. Het was een verhelderend proces om naar de bestuurscompetenties te kijken. Pagina 4 04 Verslag 17-11-2004/absh/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2004 | | pagina 32