De brede school.
startnotitie
Inleiding.
In de jaren tachtig kwamen er onder invloed van het toenmalige
onderwijsvoorrangsbeleid samenwerkingsverbanden tot stand tussen onderwijs en
welzijn. In de jaren negentig leidde dit in verschillende steden tot de ontwikkeling van de
brede schooi.
In Groningen, de vensterschool genaamd en in Rotterdam de brede school.
Het idee achter deze samenwerking was het wegwerken van onderwijsachterstanden.
Men hoopte door intensieve samenwerking de achterstanden aan te kunnen pakken. Met
de woorden van wethouder Pijlman van Groningen "De school kan het niet alleen" werd
een start gemaakt met de ontwikkeling van de brede school.
Inmiddels zijn er overal in het land samenwerkingsverbanden tussen scholen en
instellingen ontstaan, die uitmondden in een gezamenlijke visie: de brede school.
Nederland kent veel namen voor deze scholen. Behalve de brede en vensterschool zijn er
ook benamingen als brede buurtschool, open wijkscholen, magneetscholen,
brandpuntscholen, Tweede Thuisscholen, multifunctionele onderwijs- en zorgcentra et
cetera.
Uit de meest recente inventarisatie (Oberon juni 2002) blijkt dat in een derde van de
gemeenten vorm wordt gegeven aan brede scholen, zo ook in Friesland.
Als alle plannen worden waargemaakt zal in 2010 één op de 10 basisscholen een brede
school zijn. Het wegwerken van achterstanden is niet altijd de belangrijkste doelstelling
van de brede school. Meestal wordt "het vergroten van de ontwikkelingskansen van
kinderen" gezien als belangrijke doelstelling van de Brede School.
Vaak zijn gemeentelijk jeugdbeleid, onderwijsbeleid of onderwijsachterstandenbeleid
aanleiding om te starten met een brede school. Daarnaast worden ook
huisvestingsaspecten genoemd als aanleiding om met een brede school te starten.
In Boarnsterhim is de herhuisvesting van het basisonderwijs in Akkrum en Grou de
directe aanleiding geweest om invulling te geven aan het begrip brede school. Deze
ontwikkeling werd opgepakt bij verkiezingsprogramma's en in het nieuwe college
programma vastgelegd. Wat we echter in Boarnsterhim met de brede school willen en
tot welke invulling we komen ontbreekt nog. Via deze notitie wordt geprobeerd dit aan
te geven en zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Ook zal aansluiting
moeten worden gezocht bij de inhoudelijke beleidsontwikkelingen zoals vastgelegd in
andere beleidsnota's, zoals bijvoorbeeld het lokaal onderwijs beleid.
1Brede school: meer kansen voor het kind (en de ouders).
Bij de brede schooi gaat het om een netwerk van voorzieningen die onderling
samenwerken met ais doei de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten.
De brede school is in eerste instantie ontstaan binnen het onderwijsachterstandenbeleid.
In de jaren negentig werd er gekeken in hoeverre het achterstandenbeleid wat
opgeleverd had. Voornamelijk waren er netwerken ontstaan die als vangnet fungeerden
voor kinderen die achterstanden op dreigden te lopen. De school kreeg te maken met
problematiek van kinderen die niet alleen te maken had met de school. Leerproblemen
van kinderen kunnen te maken hebben met problemen op school, maar ook met de
situatie thuis. Dit kunnen bv taalproblemen, maar ook emotionele-, sociale-
of gezondheidsproblemen zijn.
1
09. Startnotitie de brede school raad 250105