De schooi, de leerkrachten hadden het gevoel dat zij voor alles een oplossing moesten
bedenken. Het behandelen of wegnemen van één van deze oorzaken lost het probleem
niet op omdat andere oorzaken blijven bestaan. De school kan onmogelijk alleen de
problemen oplossen. Dit was de reden om nauwer samen te gaan werken met
instellingen voor hulpverlening, opvang en opvoedingsondersteuning, peuterspeelzalen
etc.
Inmiddels blijkt het wegwerken van achterstanden niet (meer) de belangrijkste
doelstelling voor de brede school te zijn..
Het merendeel van de gemeenten (bijna 70%) en instellingen (bijna 60%) vindt de
belangrijkste doelstelling van de brede school: "het vergroten van de
ontwikkelingskansen van kinderen".
Deze algemene doelstelling wordt in de praktijk op verschillende manieren uitgewerkt.
- het vergroten van de sociale competentie van kinderen.
Vooral bij kinderen in achterstandssituaties is er vaak weinig ruimte om aandacht te
besteden aan de sociale competentie van kinderen. Sociale competentie is een
wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.. Vooral via de zgn "Verlengde
schooldag-programma's is hiermee de nodige ervaring opgedaan.
- Het verdichten van de opvoeding. De Raad voor Maatschappelijk Ontwikkeling wijst
erop dat er door de individualisering een "gat" is ontstaan in de pedagogische
infrastructuur.Bij de verdichting van de opvoeding kan de brede school behulpzaam
zijn.
- Het bieden van een betere dagindeling voor ouders en kinderen. Ouders hebben het
steeds vaker nodig dat zij hun kinderen gedurende hun werk buitenshuis onder
kunnen brengen. De brede school kan een voor- en naschoolse voorziening bieden
waardoor ouders met steeds wisselende werktijden hun kind met een gerust hart
naartoe kunnen brengen. Zij kunnen als het ware "dagarrangementen" voor hun
kinderen inkopen voor één of meerdere dagen. (Commissie Dagarrangementen: 2001
pag. 6). Het voordeel hiervan is dat de ouders werk en privé beter kunnen
combineren en dat er meer rust in hun leven komt. Het gevlieg naar allerlei
verschillende instanties is voorbij wanneer alles op één locatie wordt aangeboden.
- Het verbeteren van contacten met allochtone ouders en werken aan
gezinsproblemen.
Door het aangaan van verbindingen met (allochtone) organisaties in de buurt kan de
school de contacten met de soms moeilijk bereikbare allochtone gezinnen verbeteren.
Daarnaast kan het maatschappelijk werk deel uitmaken van de brede school en zij
kunnen gezinnen met problemen ondersteunen. De drempel om eens contact op te
nemen met maatschappelijk werk wordt kleiner naarmate dit dichterbij en
vanzelfsprekend is.
- Verbeteren van de leefbaarheid in de buurt. De school kan binnen haar gebouw ook
diensten en activiteiten leveren voor de rest van de buurt. Hierdoor kan zij als
ontmoetingscentrum in de wijk fungeren.
Wat wordt bedoeld met sociale competentie?
Van Oenen geeft de volgende omschrijving "het vermogen van mensen om zich in
steeds nieuwe situaties en omstandigheden aan te passen en informatie op te nemen
zonder zichzelf te verliezen".
Dit betekent dat mensen op maatschappelijk verantwoorde wijze beslissingen kunnen
nemen door zaken op de juiste wijze tegen elkaar af te wegen.
Sociale competentie wordt opgebouwd uit ervaringen, opgedaan in concrete activiteiten
en in interactie met anderen.
-2-
2
09. Startnotitie de brede school raad 250105