De schooi, de leerkrachten hadden het gevoel dat zij voor alles een oplossing moesten bedenken. Het behandelen of wegnemen van één van deze oorzaken lost het probleem niet op omdat andere oorzaken blijven bestaan. De school kan onmogelijk alleen de problemen oplossen. Dit was de reden om nauwer samen te gaan werken met instellingen voor hulpverlening, opvang en opvoedingsondersteuning, peuterspeelzalen etc. Inmiddels blijkt het wegwerken van achterstanden niet (meer) de belangrijkste doelstelling voor de brede school te zijn.. Het merendeel van de gemeenten (bijna 70%) en instellingen (bijna 60%) vindt de belangrijkste doelstelling van de brede school: "het vergroten van de ontwikkelingskansen van kinderen". Deze algemene doelstelling wordt in de praktijk op verschillende manieren uitgewerkt. - het vergroten van de sociale competentie van kinderen. Vooral bij kinderen in achterstandssituaties is er vaak weinig ruimte om aandacht te besteden aan de sociale competentie van kinderen. Sociale competentie is een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.. Vooral via de zgn "Verlengde schooldag-programma's is hiermee de nodige ervaring opgedaan. - Het verdichten van de opvoeding. De Raad voor Maatschappelijk Ontwikkeling wijst erop dat er door de individualisering een "gat" is ontstaan in de pedagogische infrastructuur.Bij de verdichting van de opvoeding kan de brede school behulpzaam zijn. - Het bieden van een betere dagindeling voor ouders en kinderen. Ouders hebben het steeds vaker nodig dat zij hun kinderen gedurende hun werk buitenshuis onder kunnen brengen. De brede school kan een voor- en naschoolse voorziening bieden waardoor ouders met steeds wisselende werktijden hun kind met een gerust hart naartoe kunnen brengen. Zij kunnen als het ware "dagarrangementen" voor hun kinderen inkopen voor één of meerdere dagen. (Commissie Dagarrangementen: 2001 pag. 6). Het voordeel hiervan is dat de ouders werk en privé beter kunnen combineren en dat er meer rust in hun leven komt. Het gevlieg naar allerlei verschillende instanties is voorbij wanneer alles op één locatie wordt aangeboden. - Het verbeteren van contacten met allochtone ouders en werken aan gezinsproblemen. Door het aangaan van verbindingen met (allochtone) organisaties in de buurt kan de school de contacten met de soms moeilijk bereikbare allochtone gezinnen verbeteren. Daarnaast kan het maatschappelijk werk deel uitmaken van de brede school en zij kunnen gezinnen met problemen ondersteunen. De drempel om eens contact op te nemen met maatschappelijk werk wordt kleiner naarmate dit dichterbij en vanzelfsprekend is. - Verbeteren van de leefbaarheid in de buurt. De school kan binnen haar gebouw ook diensten en activiteiten leveren voor de rest van de buurt. Hierdoor kan zij als ontmoetingscentrum in de wijk fungeren. Wat wordt bedoeld met sociale competentie? Van Oenen geeft de volgende omschrijving "het vermogen van mensen om zich in steeds nieuwe situaties en omstandigheden aan te passen en informatie op te nemen zonder zichzelf te verliezen". Dit betekent dat mensen op maatschappelijk verantwoorde wijze beslissingen kunnen nemen door zaken op de juiste wijze tegen elkaar af te wegen. Sociale competentie wordt opgebouwd uit ervaringen, opgedaan in concrete activiteiten en in interactie met anderen. -2- 2 09. Startnotitie de brede school raad 250105

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 43