Binnen de brede school kan hier in zowel de schoolse als buitenschoolse opvang aandacht besteed worden. Belangrijk is dat de begeleiding van deze programma's van hoge kwaliteit is: het durven loslaten en jongeren zelf verantwoordelijkheden geven zijn cruciaal. Ook hier geldt dat de leerkrachten en de begeleiding van de naschoolse activiteiten nauw moeten samenwerken en elkaar op de hoogte houden van en eventueel betrekken bij eikaars activiteiten. Door het hanteren van dezelfde methodieken en door de activiteiten op te nemen in een leerlingvolgsysteem kan de opbouw van de leerervaring in kaart worden gebracht. 2. Kansen voor de brede school In theorie lijkt de Brede School een goed concept. Het aantal is in de loop der jaren flink gestegen en er liggen veel plannen om te starten met een brede school. Wel moet er goed gekeken worden naar het concept. Om de Brede School succesvol te maken zijn verschillende factoren van belang. Jeugdparticipatie Onderzoek toont aan dat kinderen die opgroeien in een omgeving waarvan zij zich deel voelen uitmaken, beter presteren. Dit geldt op zowel sociaal, emotioneel als moreel gebied. Het is daarom belangrijk dat het kind weet dat "hij er toe doet", dat hij invloed heeft op zijn omgeving en dat er ook met hem rekening gehouden wordt. We leven in een democratie en de democratische deugden (zoals respect voor mensen met verschillende achtergronden, verschillende meningen, verschillende belangstelling etc.) moeten worden aangeleerd (Micha de Winter 2000). Participatie is een goede les in democratie. Daarnaast geeft de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling aan dat "het principe bij de opvoeding niet vraagsturing is maar sturing via de dialoog: opvoeders en jongeren bereiken overeenstemming door middel van luisteren, elkaar serieus nemen onderhandelen, inschikken enz." Voor jongeren is het van belang dat zij mee mogen denken, mee mogen bepalen en dat zij nodig zijn. Hierdoor ontstaat sociale verbondenheid. Voor leerkrachten is het vaak moeilijk om leerlingen echt mee te laten denken en mee te laten bepalen. Het is moeilijk om de verantwoordelijkheid en een gedeelte van de macht uit handen te geven. In de praktijk blijkt dat er nog steeds erg weinig rekening gehouden wordt met de meningen, behoeften en wensen van leerlingen aangaande de Brede School. Er is voor leerkrachten en andere begeleiders nog wel het een en ander nodig voordat zij het aandurven om aan jongeren daadwerkelijk verantwoordelijkheid te geven en dus een stukje van hun macht af te staan. Belangrijk hierbij is dat scholen overzichtelijk zijn. Kinderen geven zelf aan dat hun scholen vaak groter en groter worden, steeds anoniemer.. Kinderen voelen zich niet veilig in een omgeving waarbij ze geen verbondenheid voelen met hun leerkrachten en andere volwassenen. "Als je je als een nummer voelt, ga je je ook als een nummer gedragen". (Winter 2001) -3- 3 09. Startnotitie de brede school raad 250105

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 44