Binnen de brede school kan hier in zowel de schoolse als buitenschoolse opvang
aandacht besteed worden. Belangrijk is dat de begeleiding van deze programma's van
hoge kwaliteit is: het durven loslaten en jongeren zelf verantwoordelijkheden geven zijn
cruciaal.
Ook hier geldt dat de leerkrachten en de begeleiding van de naschoolse activiteiten
nauw moeten samenwerken en elkaar op de hoogte houden van en eventueel betrekken
bij eikaars activiteiten. Door het hanteren van dezelfde methodieken en door de
activiteiten op te nemen in een leerlingvolgsysteem kan de opbouw van de leerervaring
in kaart worden gebracht.
2. Kansen voor de brede school
In theorie lijkt de Brede School een goed concept. Het aantal is in de loop der jaren flink
gestegen en er liggen veel plannen om te starten met een brede school.
Wel moet er goed gekeken worden naar het concept.
Om de Brede School succesvol te maken zijn verschillende factoren van belang.
Jeugdparticipatie
Onderzoek toont aan dat kinderen die opgroeien in een omgeving waarvan zij zich deel
voelen uitmaken, beter presteren. Dit geldt op zowel sociaal, emotioneel als moreel
gebied.
Het is daarom belangrijk dat het kind weet dat "hij er toe doet", dat hij invloed heeft op
zijn omgeving en dat er ook met hem rekening gehouden wordt.
We leven in een democratie en de democratische deugden (zoals respect voor mensen
met verschillende achtergronden, verschillende meningen, verschillende belangstelling
etc.) moeten worden aangeleerd (Micha de Winter 2000). Participatie is een goede les in
democratie.
Daarnaast geeft de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling aan dat "het principe bij
de opvoeding niet vraagsturing is maar sturing via de dialoog: opvoeders en jongeren
bereiken overeenstemming door middel van luisteren, elkaar serieus nemen
onderhandelen, inschikken enz." Voor jongeren is het van belang dat zij mee mogen
denken, mee mogen bepalen en dat zij nodig zijn. Hierdoor ontstaat sociale
verbondenheid.
Voor leerkrachten is het vaak moeilijk om leerlingen echt mee te laten denken en mee te
laten bepalen. Het is moeilijk om de verantwoordelijkheid en een gedeelte van de macht
uit handen te geven.
In de praktijk blijkt dat er nog steeds erg weinig rekening gehouden wordt met de
meningen, behoeften en wensen van leerlingen aangaande de Brede School.
Er is voor leerkrachten en andere begeleiders nog wel het een en ander nodig voordat zij
het aandurven om aan jongeren daadwerkelijk verantwoordelijkheid te geven en dus een
stukje van hun macht af te staan.
Belangrijk hierbij is dat scholen overzichtelijk zijn. Kinderen geven zelf aan dat hun
scholen vaak groter en groter worden, steeds anoniemer.. Kinderen voelen zich niet
veilig in een omgeving waarbij ze geen verbondenheid voelen met hun leerkrachten en
andere volwassenen. "Als je je als een nummer voelt, ga je je ook als een nummer
gedragen". (Winter 2001)
-3-
3
09. Startnotitie de brede school raad 250105