Ouder- en buurtparticipatie
Het is van belang om ouders in een vroeg stadium te betrekken bij de brede school
hepft9m t h V8n de bred6 SCh°01 iS' d3t wanneer de school weinig contacten
beefhpm? bePaalde 9roePen ouders, de peuterspeelzaal, welzijn of kinderopvang dit vaak
worden organisaties kunnen goede contacten met ouders opgebouwd
De start van de Brede School is nogal eens tegengevallen wanneer er bij de eerste
vprnlt0 nSt!n h,erover aan aller,ei instellingen gedacht wordt, maar men de ouders
SrhonT;nHU t6rS moater\meteen meegenomen worden in het denken rondom de Brede
SchoolI zodat zij zich mede verantwoordelijk gaan voelen voor "hun" school.
Ditzelfde geldt ook voor de betrokkenheid van buurtorganisaties.
Goede professionals
Zoals gezegd is het bij de Brede School van belang dat er een goede samenwerkinq is
tussen de verschillende professionals die met de jongeren te maken hebben.
Dit betekent dat er goed overleg tussen de verschillende instellingen moet zijn De
meeste professionals hebben echter hun handen al vol aan hun eigen taken.
£LnthT?fTenll'9t er!en gr°te druk op leerkrachten omdat het onderwijs steeds meer
knmt a H 9 egen d'e n,et met onderwijsinhoudelijke zaken te maken hebben. Dit
komt aan de ene kant doordat er lange tijd vanuit gegaan is dat de school alle problemen
moet kunnen oplossen en er aan de andere kant onvoldoende oog is geweest voor de
complexiteit van oorzaken van deze problemen.
De school is te lang gezien als een soort totaalinstituut voor het oplossen van
maatschappelijke problemen.
De eigenlijke onderwijstaken van leerkrachten kwamen hierdoor in het gedrang
DÏte^monterum°eten Z'Ch W6er °P hUn ei9e" taken kunnen richten nl het lesgeven,
t is mogelijk wanneer er nauwe samenwerking is tussen onderwijs en andere
instellingen die zich richten op het kind en de ouders.
Voorstanders van de Brede School geven aan dat er bij het starten van een Brede School
eenmppïi f" ^9'" °°k 6Xtra Werk °P|evert- Wanneer de school
h!T 60 T 9° afstemming plaats vindt, zal men op langere termijn merken
weten dat Pr d taakvarl,chtm9Scholen komen weer toe aan hun kerntaken omdat zij
weten dat er door anderen aandacht besteed wordt aan thuisproblemen, bv doordat de
binnen™ BrèdeSch^r"6"1" hMl k0lt de2e ins,e"ina is ""«gebracht
Dit betekent wel dat zowel bij de start van het proces als bij de uitvoering een goede
de°brede srh10^2'^' ?jk6n We bijvoorbeeld naar de voor- en naschoolse opvang binnen
de brede school dan zal er een persoon moeten zijn die de opzet en afstemming hiervan
goed coördineert. Nu denken leerkrachten vaak dat zij er nog van alles bij moeten gaan
doen maar dit is juist niet de bedoeling. De afstemming kan bv in handen van de
directeur van de brede school komen.. Deze directeur/coördinator kan zowel iemand ziin
vanuit onderwijs als vanuit een andere deelnemende organisatie.
Bij de Brede School wordt vaak gepleit voor het onderbrengen van de verschillende
functies bij een werkgever, de nieuwe functies moeten afzonderlijk worden gewaardeerd
en er zullen afzonderlijke opleidingseisen moeten worden opgesteld.
-4-
4
09. Startnotitie de brede school raad 250105