Multifunctionele gebouwen Bij een Brede School kan men denken aan het onderbrengen van verschillende voorzieningen op één locatie, maar dit is niet beslist noodzakelijk. Wanneer er sprake is van nieuwe huisvesting voor verschillende instellingen kan dat een reden zijn om in gezamenlijkheid te gaan bouwen. Het is echter niet zo dat wanneer verschillende instellingen onder één dak geplaatst worden er sprake is van een Brede School. Juist de samenwerking maakt van verschillende instellingen een Brede School. In de praktijk is nogal eens gebleken dat er multifunctionele gebouwen kwamen waarin een consultatiebureau, een peuterspeelzaal, een bibliotheek en een basisschool ondergebracht werden. Er werd hierbij vanuit gegaan dat de afstemming vanzelf op gang zou komen. Helaas gebeurt dit maar al te vaak niet en zien we meerdere instanties onder één dak met ieder een eigen ingang en geen enkele vorm van afstemming of overleg. De gemeente zal de regierol moeten nemen en de afstemming op gang moeten brengen. Wanneer er sprake is van samenwerkingsverbanden en afstemming tussen verschillende instellingen en deze geven aan samen verder te willen in één gebouw, is de kans van slagen van de Brede School veel groter. Het is raadzaam om van tevoren afspraken te maken over het beheer van het gebouw en dit in een beheerplan vast te leggen. Afspraken omtrent verhuur en exploitatie kunnen hierin ook vastgelegd worden. Wanneer de afspraken in een vroeg stadium onduidelijk zijn kan dit het verdere verloop van het proces negatief beïnvloeden. Het kan van belang zijn om hierbij deskundigheid in huis te halen. 3. Welke instellingen betrekken bij de Brede Schooi Uit voorgaande zal duidelijk zijn dat alle instellingen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het kind, betrokken zijn bij het denken over de Brede School. Het is daarom belangrijk om bijeenkomsten te organiseren waarbij deze instellingen uitgenodigd worden. In eerste instantie zullen het bijeenkomsten moeten zijn waarbij gebrainstormd wordt over de uitgangspunten van de Brede School. In dit eerste stadium is het van groot belang dat ouders hierbij niet vergeten worden. Ook het betrekken van kinderen bij dit proces is belangrijk. Het gebeurt nogal eens dat instellingen zoals consultatiebureau, welzijnswerk, peuterspeelzaal, basisschool, bibliotheek, verlengde schooldaginstellingen, huisvesting etc. bij elkaar geroepen worden, maar dat de kinderen, de ouders en buurtverenigingen vergeten worden. Pas in een later stadium worden zij geacht mee te denken en te praten. Wanneer de gemeente besluit om een start te maken met de ontwikkeling van de Brede School, dan zal zij kunnen beginnen met die personen en instellingen bij elkaar te brengen die daadwerkelijk betrokken zijn bij het kind en de verdere ontwikkeling van het kind. Voor- en vroegschoolse educatie (WE) Kinderen hebben al vanaf hun geboorte te maken met invloeden die hun ontwikkeling kunnen remmen of juist stimuleren. Als kinderen zich al heel jong minder goed kunnen ontwikkelen hebben zij al een achterstand opgelopen op het moment dat zij de basisschool inkomen. Dit is vaak erg moeilijk in te halen. Het is daarom voor kinderen en hun ouders van belang dat zij een goede, professionele opvang en ondersteuning krijgen in deze voorschoolse periode. Het ligt daarom voor de hand om de peuterspeelzaal te betrekken bij de ontwikkeling van een Brede School. Voorwaarde hierbij is wel dat de peuterleidsters een goede pedagogische en didactische achtergrond hebben en met hedendaagse programma's zoals Piramide, Kaleidoscoop of andere ontwikkelingsprogramma's kunnen werken. -5- 5 09. Startnotitie de brede school raad 250105

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 46