Aan de andere kant zijn er wel zeker deelaspecten binnen het brede school gebeuren
denkbaar waarbij de gemeente eerder onderhandelaar of misschien zelfs regisseur of
regelaar is, bijvoorbeeld in het geval van multifunctionele accommodaties. Davelaar e.a.
stellen dan ook dat niet één van de rolopvattingen van de gemeente steeds toegepast
kan worden, leder van deze rollen vereist overigens een eigen stijl van leiderschap. Goed
leiderschap moet kunnen schakelen in rollen en leiderschapsstijlen.
De rol van de rijksoverheid bij de brede school ontwikkeling is tot nog toe niet erg
sturend geweest. Het beleid werd gekenmerkt door een 'laat duizend bloemen bloeien'
aanpak. De brede school ontwikkeling vindt in de praktijk op lokaal niveau plaats, het rijk
ondersteunt deze ontwikkeling vooral door middel van onderzoek en communicatie. De
website www.bredeschool.nl, het aanstellen van een procesmanager 'school en
omgeving' en het organiseren van de brede dialoog over de kansen en risico's t.a.v. de
brede school ontwikkeling, zijn daar voorbeelden van. De aandacht van het rijk voor de
brede school in de Kabinetsverkenningen onderwijs en sociale infrastructuur heeft zich
tot nog toe niet vertaald in een (financiële) intensivering van de ondersteuning. Wellicht
dat de aanzetten die in de verkenningen worden gedaan, in de volgende kabinetsperiode
worden opgepakt.
Via sectoraal beleid is het rijk natuurlijk indirect wel nauw betrokken bij de brede school
ontwikkeling. In dat verband kan gewezen worden op de inspanningen om het aanbod
van voor- en vroegschoolse educatie sterk uit te breiden, de verscherping van het
landelijk beleidskader goa, de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang, maatregelen
om het lerarentekort terug te dingen, de experimenten van de Stuurgroep Dagindeling en
de Commissie Dagarrangementen, het GSB en de afspraken tussen VWS en landelijke
sportbonden over de mogelijkheden om sport en kinderopvang te combineren.
Literatuur:
Startdocument: Brede Schoolontwikkeling in Nederland:
M. Dawson en R. Zunderdorp (2001)
De Groninger Vensterscholen maart 1995
-8-
8
09. Startnotitie de brede school raad 250105