Aan de andere kant zijn er wel zeker deelaspecten binnen het brede school gebeuren denkbaar waarbij de gemeente eerder onderhandelaar of misschien zelfs regisseur of regelaar is, bijvoorbeeld in het geval van multifunctionele accommodaties. Davelaar e.a. stellen dan ook dat niet één van de rolopvattingen van de gemeente steeds toegepast kan worden, leder van deze rollen vereist overigens een eigen stijl van leiderschap. Goed leiderschap moet kunnen schakelen in rollen en leiderschapsstijlen. De rol van de rijksoverheid bij de brede school ontwikkeling is tot nog toe niet erg sturend geweest. Het beleid werd gekenmerkt door een 'laat duizend bloemen bloeien' aanpak. De brede school ontwikkeling vindt in de praktijk op lokaal niveau plaats, het rijk ondersteunt deze ontwikkeling vooral door middel van onderzoek en communicatie. De website www.bredeschool.nl, het aanstellen van een procesmanager 'school en omgeving' en het organiseren van de brede dialoog over de kansen en risico's t.a.v. de brede school ontwikkeling, zijn daar voorbeelden van. De aandacht van het rijk voor de brede school in de Kabinetsverkenningen onderwijs en sociale infrastructuur heeft zich tot nog toe niet vertaald in een (financiële) intensivering van de ondersteuning. Wellicht dat de aanzetten die in de verkenningen worden gedaan, in de volgende kabinetsperiode worden opgepakt. Via sectoraal beleid is het rijk natuurlijk indirect wel nauw betrokken bij de brede school ontwikkeling. In dat verband kan gewezen worden op de inspanningen om het aanbod van voor- en vroegschoolse educatie sterk uit te breiden, de verscherping van het landelijk beleidskader goa, de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang, maatregelen om het lerarentekort terug te dingen, de experimenten van de Stuurgroep Dagindeling en de Commissie Dagarrangementen, het GSB en de afspraken tussen VWS en landelijke sportbonden over de mogelijkheden om sport en kinderopvang te combineren. Literatuur: Startdocument: Brede Schoolontwikkeling in Nederland: M. Dawson en R. Zunderdorp (2001) De Groninger Vensterscholen maart 1995 -8- 8 09. Startnotitie de brede school raad 250105

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 49