De ontwikkeling van de Brede School in Boamsterhim.
Inleiding
In de gemeente Boamsterhim is het onderwerp brede school regelmatig aan de orde
geweest. Dit geschiedde bij de scholen, de instellingen als ook bij de gemeente. Politiek
bestuurlijk is het eveneens een item wat door alle partijen in hun programma is
geplaatst. De ontwikkeling van de brede school in Boamsterhim, met name wat betreft
Akkrum en Grou is ook opgenomen in het raadsprogramma voor de periode 2002 t/m
2006. Feitelijk is dit gekoppeld aan de nieuwbouw van scholen voor basisonderwijs in
de beide dorpen.
Ook werd duidelijk dat het begrip brede school door velen anders wordt geïnterpreteerd
en dat een zware wissel op de gemeente wordt getrokken om de brede school
daadwerkelijk mogelijk te maken.
Dit betekent dat het wenselijk is via een afzonderlijke (start) notitie hieraan aandacht te
besteden en beleid te ontwikkelen in Boamsterhim.
Ook in de adviesgroep "Lokaal Onderwijs Jeugdbeleid" is de brede school al meerdere
malen besproken. Binnen deze adviesgroep werken de gemeente, de scholen,
kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijsbegeleidingsdienst samen. Dezelfde
instellingen welke veelal ook participanten zijn bij de opzet van een brede school.
Dit heeft in 2002 geresulteerd in samenwerking binnen de voor- en vroegschoolse
educatie, nl en het invoeren van het Piramideprogramma op peuterspeelzalen en scholen
in Terherne. Aldeboarn wordt al aangemerkt als volgschool, terwijl binnen de
adviesgroep reeds gedacht wordt over de uitbreiding van dit programma naar de overige
dorpen.
Daarnaast wordt thans de inventarisatie afgerond voor activiteiten in het kader van
lokaal onderwijs jeugdbeleid en zullen voorstellen worden gedaan voor de periode tot
2006. Een groot aantal van deze activiteiten past zeker binnen de werkwijze van de
brede school. Derhalve een aansluiting tussen de ontwikkeling van inhoudelijk beleid en
de brede school.
Bovenstaande beschrijving geeft dus heel concreet aan dat in de gemeente Boamsterhim
zowel vanuit de gemeente -politiek bestuurlijk en beleidsinhoudelijk- als vanuit de visie
van de betrokken instellingen de tijd rijp is om met de ontwikkeling van de brede school
te beginnen.
Bovenstaande betekent dat er tussen gemeente en instellingen een gezamenlijk produkt
wordt ontwikkeld, ieder vanuit zijn eigen zienswijze en verantwoordelijkheid.
De gemeente zal hierbij voornamelijk coördinerend, regisserend en faciliterend optreden.
De inhoudelijke ontwikkeling en samenwerking ligt in grote mate bij de betrokken
instellingen.
-9-
9
09. Startnotitie de brede school raad 250105