Geschiedenis in het kort Op 5 augustus 2003 is door een toezichthouder van de gemeente Boarnsterhim geconstateerd dat er een steiger bij een jachtwerf aan de Oedsmawei 4 te Grou is vernieuwd en vergroot, zon der dat hiervoor een bouwvergunning is verleend. Op 25 februari 2004 heeft de betreffende jachtwerf alsnog een ontvankelijke bouwaanvraag ingediend om legalisatie van de vernieuwde en verlengde steigers te onderzoeken. Gebleken is dat de steigers in strijd zijn met het geldende bestemmingsplan "Grouw Bedrijfster rein". Tevens is gebleken dat de steiger is gesitueerd op gemeentegrond in gemeentewater. Er dient een procedure op basis van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening doorlo pen te worden om medewerking te kunnen verlenen aan de legalisatie van de steigers. Hiervan is de Jachtwerf op de hoogte gesteld bij brief van 17 mei 2004. Op 25 mei 2004 hebben wij een schriftelijk verzoek om handhaving ontvangen van een bedrijf gevestigd tegenover Oedsmawei 4 te Grou. Dit bedrijf is gevestigd aan de overzijde van het wa ter. Dit bedrijf ondervindt hinder van de verlengde steigers van de jachtwerf aan de Oedsmawei 4 te Grou. Argumenten: 1.1 in het bestemmingsplan Grouw bedrijfsterrein (1979) wordt geen duidelijkheid verschaft met betrekking tot steigers en doorvaarbreedte. Er is behoefte aan een eenduidig beleid voor nu en voor de toekomst. 1.2 In het kader van het Friese Meren project wordt een doorvaarbreedte van 30 meter wenselijk geacht. De Rjochte Grou wordt in de toekomst een doorvaarroute richting Jirnsum voor schepen van di verse afmetingen. In het kader hiervan zullen in de toekomst de bruggen verhoogd worden en is een doorvaarbreedte van 30 meter wenselijk. In overleg met team Vaarwegen van de provincie is aangegeven dat de breedte minimaal 23 meter moet bedragen. Het gaat hier om een bestaande situatie waardoor van de gewenste 30 meter afgeweken kan worden. 1.3 Er is aansluiting gezocht bij de huidige situatie Er is gekeken naar de huidige situatie waarin de steigers aan de noordzijde gemiddeld 14 meter lang zijn en aan de zuidzijde gemiddeld 17 meter. Aan de zuidzijde zijn bedrijven gevestigd die boten bouwen en die derhalve de steigers bedrijfsmatig nodig hebben. Aan de noordzijde betreft het overwegend verhuur van ligplaatsen aan particulieren. 2.1 Dwarssteigers zijn niet wenselijk in verband met de doorvaarbreedte Indien aan het einde van de steiger een dwarssteiger zit, worden hieraan één of meerdere boten aangelegd in de doorvaart. Aangezien de doorvaarbreedte van 25 meter gewaarborgd dient te worden, is het niet toegestaan dat er aan het einde van de hoofdsteiger een dwarssteiger ge bouwd wordt. Kanttekeningen: Niet van toepassing Er is overleg gevoerd met: Ruimtelijke Ordening Bouw en Woningtoezicht Grondzaken Nieuwe werken Provincie Fryslân Team Vaarwegen Pagina 2 15. Beleidslijn steigers Rjochte Grou (roah409)/roah/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2005 | | pagina 49