Argumenten: 1.1. Het Uitvoeringsprogramma bevat een veelheid van projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de verbetering van de vaarmogelijkheden, de voorzieningen en de kwaliteits uitstraling in onze gemeente. 1.2. Het Uitvoeringsprogramma kent een goede en evenwichtige verdeling in soorten, om vang en geografische spreiding van de projecten. 1.3 Het Uitvoeringsprogramma telt veel projecten die rechtstreeks voortvloeien uit wensen die de gemeente en/of de geconsulteerde organisaties binnen de gemeente hebben inge bracht. 2.1De financieringsopzet biedt veel waar voor het geld, door de hoge subsidiedekkings graad, waarbij ook projecten gerealiseerd kunnen worden die anders niet of nauwelijks te financieren zijn. 2.2. De financieringsopzet maakt het mogelijk om in betrekkelijk korte tijd (binnen 5 jaar) een veelheid van werkzaamheden uit te voeren. 3.1. De kosten van voorbereidingen en kosten van toezicht zijn in de projectbedragen begre pen. Als u instemt met de uitvoering kan het krediet uit de gemeentelijke bijdrage wor den bekostigd. Vooruitlopend hierop zullen kosten moeten worden gemaakt voor het op stellen van de Kompasaanvraag, voorbereidende en aanvullende technische onderzoeken en het opstellen van bestekken voor eenvoudige projecten. Na de vaststelling van de voorjaarsnota zal het maken van definitieve ontwerpen, de overige bestekken, het voor bereiden en het voeren van directie en toezicht uit de algemene voorbereidingskosten per project of cluster van projecten moeten worden bekostigd. Deze kosten zijn in de totale kosten van de projecten begrepen en zijn subsidiabel. De kosten van het voorgestelde voorbereidingskrediet kunnen worden gedekt uit de algemene reserve. 3.2. In de voorbereidingskosten is ook het aantrekken van een procesmanager begrepen. De procesmanager wordt voor een deel bekostigd door de provincie. Kanttekeningen: 1Het intensieve overleg met de provincie over de financiering van het Uitvoeringsprogramma heeft voor vertraging gezorgd. Op 13 december 2005 hebben GS ingestemd met de voorlig gende financieringsopzet. De vertraging heeft geen gevolgen voor de uitvoering, mits uw raad kan instemmen met de voorliggende uitgangspunten. De samenwerkingovereenkomst wordt gestoeld op de uitgangspunten van de financieringsovereenkomst. De overeenkomst wordt later bekrachtigd in een convenant. 2. Het haalbaarheidonderzoek naar verplaatsing en verhoging van de brug Jirnsumersyl heeft tot gevolg gehad dat sommige omwonenden stelling hebben genomen tegen een mogelijke ver hoging. Wij hebben met plaatselijk belang Jirnsum, met initiatiefnemers en met een delegatie van omwonenden overleg gehad over een alternatief. Partijen hebben de wens geuit om samen met de provincie, civieltechnische deskundigheid en de gemeente te zoeken naar aanpassing en de haalbaarheid van eventuele alternatieven. Het verslag van deze bijeenkomst is bij de ter inzage liggende stukken gevoegd. Wij willen gevolg te geven aan de wens van de partijen in Jirnsum. Er is overleg gevoerd met: Ambtelijk overleg in Trajectstuur- en Trajectwerkgroepverband en bestuurlijk overleg met de pro vincie. Naar aanleiding van het opstellen van een haalbaarheidonderzoek voor het vaartraject Jirnsum- Grou is overleg gevoerd met bedrijven nabij de Oedsma's brêge, een delegatie van de BC Grou, Plaatselijk Belang Jirnsum, omwonenden bij de brug en indieners van een alternatief plan. Pagina 3 08. vaststellen van het Uitvoeringsprogramma Boarnsterhim Friese Meren (ezhb601)/ezhb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 27