BOARNSTERHIM
gemeente
R A A
DSVOORSTEL
Raadsvergadering
14 februari 2006
Agendapunt
14 (A-stuk).
Commissievergadering
31 januari 2006
Agendapunt
8.
Portefeuillehouder
wethouder mevrouw J. Bouma-van den Brink
Behandelend ambtenaar
mw. A.M. den Herder, toestelnummer 232
Onderwerp:
Bouwaanvraag voor het realiseren van een insteekhaven op het perceel kadastraal bekend
GROOO C 905, aan het Pikmeer nabij Grou.
Voorstel:
1Verleen geen medewerking middels een vrijstellingsprocedure op grond van artikel 19 lid 1 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening aan het bouwplan voor het realiseren van een insteekhaven
op het perceel kadastraal bekend GROOO C 905, aan het Pikmeer nabij Grou.
Inleiding:
Op 23 juni 2005 heeft het college van Burgemeester en wethouders de bouwaanvraag
ontvangen voor het realiseren van een insteekhaven. Om de insteekhaven heen worden
walbeschoeiing en steigers gerealiseerd.
Het perceel valt in het bestemmingsplan "Buitengebied" (1998) en heeft voor een deel de be
stemming "recreatiewoning" en voor een deel de bestemming "natuurgebied". Het realiseren van
water in de bestemming recreatiewoning is qua gebruik strijdig. Binnen de bestemming natuurge
bied is het niet mogelijk walbeschoeiing aan te leggen ten behoeve van de insteekhaven.
Omdat de totale oppervlakte aan steigers en walbeschoeiing rondom de insteekhaven meer is dan
252, is medewerking alleen mogelijk met toepassing van artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruim
telijke Ordening. De gemeenteraad is in deze procedure bevoegd te beslissen of er wel of geen
medewerking wordt verleend.
Argumenten:
1.1 Het bouwplan voldoet niet aan het beleid voor insteekhavens
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan Buitengebied. Medewerking aan het
plan is mogelijk middels een vrijstellingsprocedure. Om te bekijken of het wenselijk is
medewerking aan het plan te verlenen, is het plan getoetst aan het door de raad op 21 mei 2002
vastgestelde beleid voor insteekhavens in het buitengebied.
Het plan voldoet niet aan dit beleid omdat er geen sprake is van een drukke vaarroute, waarbij
door het realiseren van de insteekhaven de veiligheid en bevaarbaarheid wordt verbeterd. Er zijn
derhalve binnen dit beleid geen mogelijkheden om mee te werken aan het bouwplan.