Pagina 2 De bijgestelde exploitatie overeenkomst hebben wij afgestemd met provincie en SNN. Deze over eenkomst is een volkomen transparante verhouding tussen overheid en private partij en kan reke nen op hun instemming. Wij verwachten dat de bestuurscommissie SNN op 2 februari 2006 het subsidiebesluit neemt. In de exploitatie overeenkomst is uitgewerkt dat de private partij aan de gemeente jaarlijks een exploitatievergoeding betaalt voor het gebruik van de haven. Bij aanvang van het project zal de private partij de contante waarde van de jaarlijkse exploitatievergoedingen aan de gemeente beta len. De gemeente verleent aan de private partij (Terherne Haven bv) het recht van eerste koop over tien jaar tegen een dan te taxeren waarde van de haven. Daarbij zal een verrekening plaats vinden met de exploitatiebijdrage over de nog resterende jaren van de overeenkomst. Per saldo leidt dit er toe dat de gemeente bij aanvang van het project het bedrag van de te in vesteren middelen beschikbaar krijgt, voor het eerste deel vanuit de exploitatiebijdrage van de private partij en voor het tweede deel vanuit de subsidiebedragenUit de verkoop van de haven over tien jaar ontvangt de gemeente alsdan de getaxeerde waarde. Voor het plegen van de investering stelt het college de raad hierbij voor een kredietbesluit te ne men onder gelijktijdige dekking zoals in voorstel 2 aangegeven. De gemeentelijke bijdrage vanuit het grondbedrijf is gerelateerd aan een deel van de aanlegkosten van de oostelijke haven en con form de opzet in de subsidieaanvraag. De oostelijke haven blijft na realisering in eigendom van de gemeente en heeft tevens een relatie met het woningbouwplan in het zuidelijke deel. Zoals wij u reeds tussentijds hebben geïnformeerd is voor de ruimtelijke ordeningsprocedure de verklaring van geen bezwaar van de provincie Fryslân inmiddels ontvangen. Daarmee is het pro ject dienaangaande op tijd obstakelvrij, zoals gevraagd door de subsidieverstrekkers. Argumenten: 1.1. Het krediet wordt volledig gedekt door subsidiegelden, bijdrage private partij, bijdrage Wetterskip en algemene bedrijfsreserve grondbedrijf. 1.2. Het krediet is noodzakelijk om met de daadwerkelijke uitvoering te starten. 1.3. in een separate overeenkomst zijn zaken m.b.t. de aanleg en verkoop vastgelegd. 2.1 De wijze van dekking voldoet aan de eisen van de subsidieverstrekkers. Kanttekeningen: Niet van toepassing Er is overleg gevoerd met: Provincie Fryslan, SNN, Deloitte Financiën: De totale kosten worden geraamd op 1.253.593,-- exclusief btw, welke volledig worden ge dekt middels het dekkingsvoorstel. Het risico op eventuele meerkosten is voor rekening van Ter herne Haven BV. De aanleg van de klassieke schepenhaven is een investering met economisch nut, omdat hiermee inkomsten te genereren zijn. Dekking door middel van bijdragen van derden (subsidies) kan plaatsvinden en in mindering worden gebracht op de investering, waarna nog een bedrag resteert van 56.000,00. Dit restant wordt geactiveerd (afschrijving 15 jaar, 5 rente). De jaarlijkse vrijval van de algemene bedrijfsreserve van het grondbedrijf dient ter dekking van deze kapitaal- lasten. 05. kredietaanvraag Klassieke Schepenhaven Terherne (pbjp601)/ctjv/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 7