Argumenten:
1. omdat dit wettelijk verplicht is.
Volgens artikel 77 van de WWB moet het college jaarlijks een verslag indienen over de uitvoering
van de wet. Dit verslag bevat een opgave van de door het college gemaakte uitkeringskosten en
een verklaring van de accountant belast met de in artikel 213 van de Gemeentewet voorgeschre
ven controle omtrent de getrouwheid van de verstrekte gegevens en de rechtmatigheid van de
uitvoering van de wet. Ook moet het verslag een oordeel bevatten van de gemeenteraad.
De rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitkeringen is beoordeeld. Uit de accountantscontrole
blijkt dat er geen financiële tekortkomingen zijn geconstateerd. In het rapport interne controle en
resultaten per kwaliteitseis (zie bijlage 1) zijn alle bevindingen terug te vinden. De geconstateerde
tekortkoming over het ontbreken van een beveiligingsplan voor de gegevensuitwisseling met het
Inlichtingenbureau is inmiddels met de verantwoordelijke afdeling l&A opgenomen. Op basis van
de gehele interne controle wordt een goedgekeurde accountantverklaring afgegeven.
Naast de gegevens uit de interne controle is in een eerder stadium -bij de vastgestelde notitie
reïntegratie van 26 maart jl. (zie bijlage 2)- een algemene indruk gegeven over het uitvoeringsjaar.
Deze beleidsinformatie kan worden aangevuld met de volgende gegevens:
het periodieke aantal WWB-cliënten blijft rond de 200 schommelen;
in het jaar 2005 zijn 90 nieuwe aanvragen ingediend en praktisch evenzoveel beëindigd;
het werkloosheidspercentage daalt;
Op 1 januari 2005 is het 8,7% (750 personen op een beroepsbevolking van 8.620).
Het huidige werkloosheidpercentage (ultimo juni 2006 zie bijlage 3) ligt op 7%.
(559 personen op een beroepsbevolking van 8.609).
het aantal openstaande vacatures bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) was eind 2005
43. Momenteel staan er 50 vacatures open.
het gemiddelde doorstoompercentage vanuit de WW naar de WWB wordt door het UWV
geraamd op 5,9%. Voor 2006 is de raming dat 28 personen vanuit de WW aangewezen zijn op
de bijstand.
begin 2005 hebben 598 personen een WAO- uitkering waarvan 347 personen op basis van
volledige arbeidsongeschiktheid. De exacte gevolgen van de overgang van de WAO naar de
WIA in relatie tot de bijstand zijn nu nog niet bekend. Wel blijkt uit een onderzoek van het
UWV dat meer mensen aan het werk zijn na een WAO-herbeoordeling alhoewel het persoonlijk
inkomen sinds de herbeoordeling duidelijk is verslechterd.
er is voor bijna 200.00 uitgegeven aan scholing en activering;
gedurende het jaar zijn 72 personen actief in een vorm van gesubsidieerde arbeid. Daarnaast is
er voor 30.000 aan loonkostensubsidie verstrekt.
er is voor ruim 16.000 aan premies uitgegeven.
2. omdat dit een goed inzicht geeft in de samenstelling en achtergronden van onze
uitkeringsgerech tigden
Eind 2005- begin 2006 is een bestandsanalyse uitgevoerd (zie bijlage 4). De uitkomsten hiervan
bevestigen het beeld op de afdeling dat de meeste "winst" niet te behalen is vanuit het huidige
bestand. 40% van onze cliënten is zeer langdurig werkloos dat wil zeggen langer dan 5 jaar. De
17 R /uorsM Wdu Vv A'B 05/