'<W groep 57,5 jaar en ouder is groot (21 en van alle cliënten heeft 57% bepaalde medische en of sociale belemmeringen om aan het werk te kunnen. Niet iedereen is bemiddelbaar voor regulier werk. Ook niet na intensieve sociale activering, scholing en gesubsidieerd werk. Een bepaalde groep is meer gebaat bi] zorg en activenitj erinzet van de mogelijkheden binnen bijvoorbeeld de WMO en de modernisering van de WSV\A De con stante aandacht richting scholing en werk blijft uiteraard wel v,a de doelmatigheidsonderzoeken bestaan. "Meer winst" is te behalen bij een strenge en intensieve controle bij de poort en het direct aanbieden van een reïntegratie traject richting werk zodat alleen die mensen een uitkering ontvangen die vooralsnog niet in hun eigen bestaan kunnen voorzien. Kanttekeningen: Niet van toepassing Financiën De financiering van de WWB is voor elke gemeente opgebouwd uit het inkomensdeel en het werkdeei. Uit het inkomensdeel worden alle uitkeringen betaald en de langdurigheidtoeslagen. Uit het werkdeei worden alle reïntegratie activiteiten bekostigd (Work First, scholing, sociale activering, detacheringen, loonkosten en bemiddelingen naar reguliere arbeid). Onze gemeente zit in het zogenaamde historische verdeelmodel. Dit betekent dat ons budget wordt berekend op basis van ons aandeel bijstandgerechtigden in het totale landelijke aandeel. Een tekort op het inkomensdeel is voor rekening van de gemeente. Dit geldt uiteraard ook voor een overschot. Dit betekent dat er constante sturing op het inkomensdeel moet zijn om de financiële risico s zoveel mogelijk te kunnen beperken. Dit wordt vanaf 2006 ingevuld door. - een strenge controle aan de poort; - het direct inzetten van de Work First werkmethode bij elke aanvraag WWB (zie p. 5 en 7 beleidsnotitie rentegratie)) - een hoogwaardig handhavingbeleid, - en het waar mogelijk inzetten van het werkdeei om uit de uitkering te komen. De cijfers over 2005 laten het volgende zien. Uitqaven Inkomensdeel 2.523.548 2.310.215 Uitgaven Werkdeei 842.109 1.064.894 Budqet Inkomendeel tekort 90.662 overschot 1 88.868 Budqet Werkdeei overschot 288.422 overschot 297.753 In tegenstelling tot 2004 is er op het inkomensdeel geen tekort meer maar een overschot van 188.868. Ook op het werkdeei is een overschot. De hoogte hiervan is vergelijkbaar met het uitvoeringsjaar 2004. Dit beeld is vertekend omdat het overschot van 2004 mee is genomen naar 2005. Uit de cijfers kunt u namelijk zien dat in 2005 een aanzienlijk grotere inzet heeft plaatsge vonden op het gebied van reïntegratie. Deze intensievere benutting zet zich in 2006 verder voort met name door de inzet van de Work First methodiek. Bij de voorjaarsnota 2006 is aan uw raad voorgesteld om eventuele overschotten te reserveren en te bestemmen voor de uitvoering van de WWB. Hiermee kunnen in de toekomst tegenvallers worden opgevangen. Ook kunnen met deze middelen extra uitstroomactivite.ten zoals de inten sieve werkaanpak van Work First worden gefinancierd die weer leiden tot minder uitkeringsver strekkingen. Daarnaast geldt ook dat een inkomensoverschot ingezet mag worden voor bijvoor- Pagina 3 Diisxaiiuöuiiuciwo^i i 7 R.u-dov .er' tol Vudu VV''VB 03/ '3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 77