'<W
groep 57,5 jaar en ouder is groot (21 en van alle cliënten heeft 57% bepaalde medische en of
sociale belemmeringen om aan het werk te kunnen.
Niet iedereen is bemiddelbaar voor regulier werk. Ook niet na intensieve sociale activering,
scholing en gesubsidieerd werk. Een bepaalde groep is meer gebaat bi] zorg en activenitj erinzet
van de mogelijkheden binnen bijvoorbeeld de WMO en de modernisering van de WSV\A De con
stante aandacht richting scholing en werk blijft uiteraard wel v,a de doelmatigheidsonderzoeken
bestaan. "Meer winst" is te behalen bij een strenge en intensieve controle bij de poort en het
direct aanbieden van een reïntegratie traject richting werk zodat alleen die mensen een uitkering
ontvangen die vooralsnog niet in hun eigen bestaan kunnen voorzien.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing
Financiën
De financiering van de WWB is voor elke gemeente opgebouwd uit het inkomensdeel en het
werkdeei. Uit het inkomensdeel worden alle uitkeringen betaald en de langdurigheidtoeslagen. Uit
het werkdeei worden alle reïntegratie activiteiten bekostigd (Work First, scholing, sociale
activering, detacheringen, loonkosten en bemiddelingen naar reguliere arbeid). Onze gemeente zit
in het zogenaamde historische verdeelmodel. Dit betekent dat ons budget wordt berekend op
basis van ons aandeel bijstandgerechtigden in het totale landelijke aandeel. Een tekort op het
inkomensdeel is voor rekening van de gemeente. Dit geldt uiteraard ook voor een overschot.
Dit betekent dat er constante sturing op het inkomensdeel moet zijn om de financiële risico s
zoveel mogelijk te kunnen beperken. Dit wordt vanaf 2006 ingevuld door.
- een strenge controle aan de poort;
- het direct inzetten van de Work First werkmethode bij elke aanvraag WWB
(zie p. 5 en 7 beleidsnotitie rentegratie))
- een hoogwaardig handhavingbeleid,
- en het waar mogelijk inzetten van het werkdeei om uit de uitkering te komen.
De cijfers over 2005 laten het volgende zien.
Uitqaven Inkomensdeel
2.523.548
2.310.215
Uitgaven Werkdeei
842.109
1.064.894
Budqet Inkomendeel
tekort 90.662
overschot 1 88.868
Budqet Werkdeei
overschot 288.422
overschot 297.753
In tegenstelling tot 2004 is er op het inkomensdeel geen tekort meer maar een overschot van
188.868. Ook op het werkdeei is een overschot. De hoogte hiervan is vergelijkbaar met het
uitvoeringsjaar 2004. Dit beeld is vertekend omdat het overschot van 2004 mee is genomen naar
2005. Uit de cijfers kunt u namelijk zien dat in 2005 een aanzienlijk grotere inzet heeft plaatsge
vonden op het gebied van reïntegratie. Deze intensievere benutting zet zich in 2006 verder voort
met name door de inzet van de Work First methodiek.
Bij de voorjaarsnota 2006 is aan uw raad voorgesteld om eventuele overschotten te reserveren
en te bestemmen voor de uitvoering van de WWB. Hiermee kunnen in de toekomst tegenvallers
worden opgevangen. Ook kunnen met deze middelen extra uitstroomactivite.ten zoals de inten
sieve werkaanpak van Work First worden gefinancierd die weer leiden tot minder uitkeringsver
strekkingen. Daarnaast geldt ook dat een inkomensoverschot ingezet mag worden voor bijvoor-
Pagina 3
Diisxaiiuöuiiuciwo^i
i 7 R.u-dov .er' tol Vudu VV''VB 03/ '3