Met eigenaren en pachter van het Theehuis is gesproken over het recht van overpad. Zij staan hier welwillend tegenover en wij overleggen hen binnenkort de concept overeenkomst. Dit geldt ook voor de eigenaren van Watersportbedrijf Anja. Zij hebben inmiddels schetstekeningen ingeleverd voor verbouwing van hun gebouw inclusief de openbare sanitaire voorzieningen. Deze plannen zijn ambtelijk positief ontvangen. Een definitieve bouwaanvraag is nog niet ingediend. Eigenaren willen graag zekerheid over de functies die in dit gebouw uitgeoefend kunnen worden. Te denken valt bijvoorbeeld aan de functie van havenkantoor maar in dit stadium willen wij hierover geen afspraken maken. Mocht het onverhoopt niet lukken de overeenkomsten van overpad af te sluiten dan leggen wij de wandelpromenade aan via de ingetekende alternatieve route. Met bewoners van de zes woningen aan de Meersweg ter hoogte van de huidige locatie van GWS is gesproken over hun bezwaren tegen de plannen. Zij betreuren het vertrek van GWS en zij zijn van mening dat door de situering van de wandelpromenade het water visueel verder weg in plaats van dichterbij komt te liggen. Ook vrezen zij dat aan de steiger die als opstapplaats voor rondvaartboten dient gedurende langere tijd grote boten komen te liggen die hun uitzicht bederven. Om enigszins tegemoet te komen aan hun bezwaren is in ieder geval het op deze locatie geplande riet komen te vervallen. Tevens hebben wij als alternatief de wandelpromenade op deze locatie tegen de oever gesitueerd. Wij zijn ons er echter van bewust dat we de bezwaren van deze bewoners niet volledig kunnen wegnemen. Zo zullen er parkeerplaatsen blijven op deze plek langs de Meersweg. Na vaststelling door u van de bijgevoegde definitieve uitwerking wordt er een digitale versie gemaakt. Bewoners kunnen zich dan een beeld vormen van de uiteindelijke situatie. Als onze voorkeursroute van de wandelpromenade dan nog als enig struikelblok blijft bestaan dan zullen wij het alternatief langs de oever uitvoeren. Deelgebied C Er is door het onafhankelijk bureau WL Delft Hydraulics onderzoek gedaan naar de meest optimale vorm en constructie van de strekdam. Dit heeft geleid tot aanpassing van de strekdam en deze wordt nu aangelegd met een knik aan het eind. De nieuwe haven die ontstaat door de strekdam moet een doorvaartbreedte hebben van 30 meter. Hier is aan voldaan door de steigers voor passanten niet te voorzien van een dwarsstuk en waar nodig de steigers iets in te korten. Het havengedeelte van GWS wordt in nauw overleg met het bestuur ingericht. Wij hebben gesprekken gevoerd met de eigenaar van Rondvaartbedrijf Grou. In het vastgestelde visieplan is uitgegaan van situering van dit bedrijf aan de Blikpôle. De beschikbare ruimte en de wensen van de eigenaar lijken lastig verenigbaar. Reden om na te denken en te spreken over mogelijke alternatieven. De eigenaar heeft ons aangegeven vooralsnog uit te gaan van verplaatsing van zijn bedrijf naar de in het visieplan voorgestane locatie. Wij zijn op dit moment in afwachting van zijn bedrijfsplan. Op basis van dit bedrijfsplan zullen wij toetsen of medewerking verleend kan worden. De oorspronkelijke locatie van het voorzieningengebouw en de steiger hebben wij op voorhand omgewisseld om de ruimte voor de grootste rondvaartboot te maximaliseren. Op de Blikpôle is onderzoek gedaan naar de vervuiling. Geconstateerd is dat voor de functies die hier plaats vinden het aanbrengen van een leeflaag tegen de vervuiling voldoende is. Om het groene karakter van de Blikpôle te behouden willen wij zo weinig mogelijk bomen kappen. Wij hebben daarom het parkeren van de Blikpôle gehaald. Het parkeren vindt nu, 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 54