Pagina 2
Argumenten:
1.1 Het principeverzoek is in strijd met het bestemmingsplan
Het betreffende gebied valt binnen het bestemmingsplan Buitengebied (1998) en heeft de be
stemming 'Agrarisch gebied' (artikel 4). Deze gronden zijn bestemd voor agrarische cultuurgron
den en voor landbouwontsluitingswegen. Aangezien deels goedkeuring is onthouden aan de doel
eindenomschrijving van de bestemming 'Agrarisch gebied' is de opgenomen wijzigingsbevoegd
heid niet van toepassing. Recreatieve ontwikkeling is alleen mogelijk middels een vrijstellingspro
cedure op grond van artikel 19 lid 1 WRO.
1.2 Het principeverzoek past binnen het huidige beleid, zoals vastgelegd in het bestemmingsplan
Buitengebied (1998).
Het plangebied valt binnen het zogenaamde recreatief kerngebied, zoals opgenomen op de ont-
wikkelingskaart, die deel uitmaakt van het bestemmingsplan Buitengebied (1998). Binnen dit
kerngebied zal eventuele uitbreiding van verblijfsrecreatieve voorzieningen in aansluiting op de
grote kernen Grou, Akkrum, Wergea en Warten en de kernen Jirnsum en Terherne alleen worden
toegestaan indien dit wordt gekoppeld aan een kwalitatieve opwaardering. De nadruk op de ont
wikkeling van (kleinschalige) verblijfsrecreatie in het kerngebied wordt verder ondersteund door
functiewijziging van voormalige agrarische bedrijven toe te spitsen op recreatieve en met name
op water gerichte vormen van recreatie. De eventueel aanwezige natuurwaarden en behoud van
openheid van het landschap dienen in de afweging te worden betrokken.
In het natuur- en recreatieplan Lyts Gabema d.d. 23 november 2005 staat vermeld dat de omlig
gende agrarische landen (22 ha) vrijkomen, de voormalige boerderij als woonboerderij zal worden
gebruikt en de vrijkomende gronden worden ontwikkeld voor natuur (hooilanden en natte ruigte)
en (kleinschalige) verblijfsrecreatie. In dit geval is dus sprake van functiewijziging van agrarisch
naar natuur en recreatie nabij het Prinses Margrietkanaal. Functiewijziging binnen het recreatief
kerngebied is in principe mogelijk binnen het huidige beleid, zoals vastgelegd in het bestem
mingsplan Buitengebied (1998). Om te bewerkstelligen dat de vrijkomende agrarische gronden
daadwerkelijk worden ontwikkeld voor natuur, zoals vastgelegd in het natuur- en recreatieplan
Lyts Gabema, zal de natuurontwikkeling mee worden genomen in de vrijstellingsprocedure. Als
voorwaarde aan de vrijstelling wordt gesteld dat de betreffende gronden in het nieuwe bestem
mingsplan Buitengebied een natuurbestemming krijgen. Uit het beleid zoals vastgelegd in het be
stemmingsplan Buitengebied (1998) blijkt tevens dat (behoud van) landschappelijke waarden van
belang zijn bij de afweging om vrijstelling voor een dergelijke ontwikkeling te geven. In de op te
stellen goede ruimtelijke onderbouwing ten behoeve van de vrijstellingsprocedure zal landschap
pelijke inpassing uitgebreid aan de orde moeten komen, bijvoorbeeld door als voorwaarde te stel
len het inschakelen van een landschapsarchitect bij de nadere uitwerking van het ingediende
plan.
1.3 In het Ontwerp Streekplan Fryslân 2006 valt (een deel van) het plangebied binnen de pro
vinciale ecologische hoofdstructuur. Het natuur- en recreatieplan Lyts Gabema grenst daar
naast direct aan De Alde Feanen. Dit gebied is in het Ontwerp Streekplan aangewezen a/s
speciale beschermingszone.
In het ontwerp Streekplan Fryslân 2006 is het Prinses Margrietkanaal aangewezen als natte eco
logische verbindingszone. Daarnaast is een zoekgebied opgenomen ten behoeve van het realise
ren van een robuuste natte verbinding. Het zoekgebied valt binnen het plangebied Natuur- en Re
creatieplan Lyts Gabema. Het plangebied grenst bovendien direct aan een speciale beschermings
zone, te weten De Alde Feanen. Dit betreft een Vogel- en Habitatrichtlijngebied en natuurbe-
schermingswetgebied.
Uitgangspunt in het ontwerp streekplan is het versterken van de samenhang van de ecologische
hoofdstructuur door ecologische verbindingen te realiseren, waaronder de robuuste natte verbin-
3 05 raadsvoorstel besluitvormend principeverzoek Lyts Gabema/roab/2