Pagina 3 o Het is gewenst om ruimte te bieden aan enerzijds bedrijfsvergroting en anderzijds verbreding van de inkomstenbronnen, onder meer door verwevenheid van landbouw en recreatie. Een van de bestuurlijke beslispunten in het bestemmingplan is vergroting van agrarische campings van 15 tot 25 standplaatsen, onder voorwaarde van extra aandacht voor de landschappelijke inpassing. o In het kader van het Friese Merenproject heeft de raad besloten tot het uitvoeren van een pro gramma zoals dat is vastgesteld in het Uitvoeringsprogramma H+ Boarnsterhim in 2 fasen. Voor Akkrum betekent dat verbetering van de vaarinfrastructuur {verhoging spoorbrug, ver nieuwing, verhoging en verbetering van de bediening van diverse bruggen door het dorp, ver betering van de veiligheid voor vaartuigen, baggeren, en het verbeteren en uitbreiden van passantenvoorzieningen). Dit programma heeft tot gevolg dat het aantal vaarbewegingen door het dorp sterk toeneemt (naar verwachting van gemiddeld 18.000 naar meer dan 25.000 doorvaarten per jaar). Van belang is dat de recreatiegerelateerde ondernemingen maximaal in spelen op de mogelijkheden en het imago van Akkrum als boodschappendorp tussen 2 me rengebieden verder versterken. Echter, de ambities mogen wat hoger liggen. De verblijfsre- creatie in Akkrum neemt nog een zeer bescheiden plaats in voor een dorp dat de kwalificatie in het streekplan Fryslân van "recreatiekern" heeft gekregen. Het is goed om ook met een schuin oog naar de "markt" te kijken. Waar bestaat nu en in de toe komst behoefte aan. Welke deelmarkten zijn er. Waar heeft de recreant behoefte aan, waar wil hij voor betalen. Wat hebben wij in Boarnsterhim te bieden? Zoeken wij brede doelgroepen of de niches in de markt? Wat is voor een ondernemer interessant? Kan Akkrum (middenstand, werk gelegenheid) van de nieuwe situatie profiteren? a. Wat wil de bezoeker. De recreatieve consument in steekwoorden: gedraagt zich grillig en wil ruim en gevarieerd aan bod hebben in recreatiemogelijkheden, is mobiel, wil ervaringen opdoen, wenst authenticiteit, luxe en verwenning, natuur en landschap beleving, shoppen, cultuur, bewegen (wandelen en fietsen) rust en eenvoud, individuele beleving en maatwerk. Kortom, de consument wil veel keuzemogelijkheden en laat de individuele beleving van zijn va kantie of vrije tijd de doorslag geven bij de vraag hoe lang en hoe vaak hij of zij verblijf zoekt op een bepaalde locatie in een bepaalde omgeving. Om het de consument naar de zin te maken is inspanning, een actieve, alerte houding en kennis van zaken vereist. Het ISM (Instituut Servicemanagement in Leeuwarden) heeft in 2006 in onze opdracht een toeris tenmonitor van de bezoekers aan de gemeente Boarnsterhim gehouden. Uit deze monitor blijkt de top 5 van de bezoekersmotieven Boarnsterhim: 1Meren, plassen en kanalen 2. Watersportmogelijkheden 3. Natuur, flora en fauna 4. Rust en eenvoud 5. Agrarisch landschap/ fietsmogelijkheden De combinatie watersport en verblijfsrecreatie in een natuurlijke omgeving scoort hoog. Men mist het meest de slechtweervoorzieningen. b. Wat heeft Boarnsterhim te bieden (aanbod in kwalitatief en kwantitatief opzicht). Boarnsterhim telt momenteel 30 campings, waarvan de helft bestaat uit ontheffingplichtige (meest agrarische) campings en ongeveer 35 jachthavens en passantensteigers (exclusief het aantal Marrekriteaanlegpiaatsen). Onze gemeente is koploper in Fryslân voor wat betreft het aan tal vaste ligplaatsen voor boten. Er zijn 7 zomerhuizencomplexen en ongeveer 400 losse recrea tiewoningen, 110 recreatiearken en 7 groepsaccommodaties. Tenslotte telt Boarnsterhim 6 ho tels en 15 accommodaties voor bêd en brochje. ezhbSIO notitie toekomst cemping tusken de marren versie 2/ezhb/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2006 | | pagina 48