Pagina 3
Voor de gemeenteraad is dit essentieel als sturingsinstrument voor de in standhouding en uitvoe
ring van de taken van het openbaar onderwijs.
De gerneente en de bobob hebben een gezamenlijk belang bij de ontwikkeling en invoering van
deze beleidsrijke meerjarencyclus.
Voorgesteld wordt deze kosten als incidentele bestuurskosten te dekken uit de reserve openbaar
onderwijs. Hiervoor geldt geen doorbetalingsverplichting.
l.e.De bepaling van de eventuele financiële risico's en het hiervoor benodigde weerstandsvermo
gen, is een belangrijk onderdeel voor het kunnen realiseren van een gezonde bedrijfsvoering
door de bobob.
Een belangrijk onderdeel van het op te stellen beleidsrijke meerjarenperspectief is de risico
inventarisatie en het daaraan gekoppelde weerstandsvermogen.
Gezien het feit dat dit meerjarenperspectief thans nog onvoldoende ontwikkeld is, kan nu geen
uitspraak gedaan worden over de risico's en het benodigde weerstandsvermogen.
Daarorn is in de uitwerkingovereenkomst vastgesteld dat voor 1 juli 2007 een eerste tussentijdse
evaluatie zal plaatsvinden voor de risico-inventarisatie en het daarvoor benodigde weerstands
vermogen. Voorgesteld wordt het restant van de Bestemmingsreserve openbaar onderwijs Boarn-
sterhim ad 162.302 te reserveren voor het eventueel benodigde weerstandsvermogen.
Thans bekende weerstandsvermogen bobob
Het weerstandsvermogen omvat alle reserves inclusief de bestemmingsreserves uitgedrukt in een
percentage van de totale rijksvergoeding.
Op basis van de stand van de reserves (exclusief reserve bestuursmiddelen) en de totale rijksver
goeding 2005 is het weerstandsvermogen van de bobob thans vastgesteld op 18,42%. Dit is
meer dan voldoende; de richtlijn is ongeveer 12%. Dit betekent dat voor zover op dit moment
bekend de gewenste zelfstandigheid en slagvaardigheid van de bobob in meer dan voldoende ma
te aanwezig zijn.
Het college is voorstander om het benodigde weerstandsvermogen vast te stellen aan de hand
van een risico-inventarisatie.
2.1De invoering van de nieuwe uitwerkingsovereenkomst per 1 januari 2006 levert structu
reel voordeel op in de bijdrage Administratie, Beheer en Bestuur en opzichte van de huidi
ge situatie.
Het voordeel in de gemeentelijke bijdrage voor Administratie Beheer en Bestuur bedraagt
22.048 in 2006 en idem in 2007; 38.498 in 2008 en 54.948 vanaf 2009.
Tevens ontvangt de gemeente de rijksvergoeding voor de WA-verzekering en 5.100 voor ac-
countantskosten.
Kanttekeningen:
Niet van toepassing
Er is overleg gevoerd met:
De bestuurscommissie openbaar onderwijs, het op Overeenstemming Georganiseerd Overleg
(OOGO) en de afdeling Financiën
Financiën:
De overeenkomst levert een structureel voordeel op in de exploitatie oplopend van 22.048 in
2006 tot 54.948 in 2009. Het structurele effect zal in de begroting 2007 worden gewijzigd
nadat de ontwikkeling van de beleidsrijke meerjarencyclus (zoals hiervoor beschreven onder 1 .d)
heeft plaatsgevonden en wij uit dien hoofde over een begroting van het bobob kunnen beschik
ken welke aan de daaraan te stellen voorwaarden voldoet. De verwachting is dat een en ander in
het eerste kwartaal van 2007 kan worden afgerond.
3 10 uitwerkingsovereenkomst bestuurscie oo 2006/szmm/3