ACCOMMODATIEBELEID IN ONTWIKKELING
Oktober 2006
1Inleiding
De stuurgroep Panter maakte eerder een inventarisatie van de panden en terreinen voor sport,
welzijn en onderwijs binnen de gemeente Boarnsterhim, als aanzet tot een accommodatiebeleid.
Deze notitie betreft een ander onderdeel, namelijk de tarieven in de sfeer van sport en welzijn.
Concreet gaat het hierbij om de volgende onderwerpen:
het systeem tot waardebepaling van panden en terreinen en het daarmee af te leiden
commercieel en maatschappelijk huurtarief
tarief tot medegebruik (gebruik door derden) van een lesloklaal en een gymzaal
herziening van het tarief voor het huren van een sport- of speelveld
2. Rollen van de overheid; een commercieel en een maatschappelijk tarief
Wanneer er beleid ontwikkeld wordt rond (ver)huur van accommodaties dan dient er expliciet te
worden stilgestaan bij de verschillende rollen van de overheid. Hierbij kan onderscheid worden
gemaakt tussen verhuurder, subsidiënt, regelgever en toezichthouder.
In de kwesties zoals hierna worden beschreven heeft die overheid de rol van verhuurder van
ruimte (panden en terreinen). Daarbij behoren, principieel, marktconforme regels en tarieven. Als
er politiek geformuleerde, dus maatschappelijk relevant geachte, doeleinden worden gediend, dan
kan de overheid als subsidiënt optreden. Voorkomen moet echter worden dat enerzijds een com
mercieel tarief wordt berekend en anderzijds via subsidie 'teruggegeven'. Dat is rondpompen van
geld en weinig efficiënt. Beter is om direct een onderscheid te maken tussen een commercieel en
een maatschappelijk tarief. Het gaat hierbij overigens niet om in het verhuur geven van de gym
zaal, de sporthal of een sportveld maar om het in verhuur geven van een 'vast' gebouw voor bij
voorbeeld speel-o-theekwerk, kinderopvang, jongerensoos, etc. Criteria zullen nog ontwikkeld
worden waarmee bepaald kan worden of een organisatie commercieel is, dan wel non-profit en
maatschappelijk.
Het commerciële tarief wordt bepaald aan de hand van de taxatiekosten tot verkoop van een be
paald pand of terrein. Het commerciële huurtarief is dan 4,5 van dat bedrag per jaar (ex.
BTW). Studie van de materie binnen de voormalige stuurgroep Panter leverde het inzicht op dat
een maatschappelijk tarief in de praktijk steeds ongeveer 40% van dat commerciële tarief is.
Daar waar politiek wenselijke doelen worden gediend kan dit tarief (40%) worden toegerekend
aan de betreffende organisatie.
Wanneer een bepaalde organisatie een maatschappelijk tarief wordt toegerekend kan er in de
gemeentebegroting steeds inzicht gegeven worden welk financieel nadeel (60%) aan de gemeen
te toevalt. Dit tekort kan veelal worden verwerkt binnen de Algemene Dienst, in een enkel geval
binnen het Grondbedrijf (bij projectontwikkeling).
Voorstel 1Stel vast dat er een commercieel en een maatschappelijk verhuurtarief mogelijk is
voor de gemeentelijke accommodaties en stel dat maatschappelijke tarief vast op 40% van het
commercieel tarief.
Pagina 4
3 13 notitie Accommidatiebeleid in ontw/absh/4