ACCOMMODATIEBELEID IN ONTWIKKELING Oktober 2006 1Inleiding De stuurgroep Panter maakte eerder een inventarisatie van de panden en terreinen voor sport, welzijn en onderwijs binnen de gemeente Boarnsterhim, als aanzet tot een accommodatiebeleid. Deze notitie betreft een ander onderdeel, namelijk de tarieven in de sfeer van sport en welzijn. Concreet gaat het hierbij om de volgende onderwerpen: het systeem tot waardebepaling van panden en terreinen en het daarmee af te leiden commercieel en maatschappelijk huurtarief tarief tot medegebruik (gebruik door derden) van een lesloklaal en een gymzaal herziening van het tarief voor het huren van een sport- of speelveld 2. Rollen van de overheid; een commercieel en een maatschappelijk tarief Wanneer er beleid ontwikkeld wordt rond (ver)huur van accommodaties dan dient er expliciet te worden stilgestaan bij de verschillende rollen van de overheid. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen verhuurder, subsidiënt, regelgever en toezichthouder. In de kwesties zoals hierna worden beschreven heeft die overheid de rol van verhuurder van ruimte (panden en terreinen). Daarbij behoren, principieel, marktconforme regels en tarieven. Als er politiek geformuleerde, dus maatschappelijk relevant geachte, doeleinden worden gediend, dan kan de overheid als subsidiënt optreden. Voorkomen moet echter worden dat enerzijds een com mercieel tarief wordt berekend en anderzijds via subsidie 'teruggegeven'. Dat is rondpompen van geld en weinig efficiënt. Beter is om direct een onderscheid te maken tussen een commercieel en een maatschappelijk tarief. Het gaat hierbij overigens niet om in het verhuur geven van de gym zaal, de sporthal of een sportveld maar om het in verhuur geven van een 'vast' gebouw voor bij voorbeeld speel-o-theekwerk, kinderopvang, jongerensoos, etc. Criteria zullen nog ontwikkeld worden waarmee bepaald kan worden of een organisatie commercieel is, dan wel non-profit en maatschappelijk. Het commerciële tarief wordt bepaald aan de hand van de taxatiekosten tot verkoop van een be paald pand of terrein. Het commerciële huurtarief is dan 4,5 van dat bedrag per jaar (ex. BTW). Studie van de materie binnen de voormalige stuurgroep Panter leverde het inzicht op dat een maatschappelijk tarief in de praktijk steeds ongeveer 40% van dat commerciële tarief is. Daar waar politiek wenselijke doelen worden gediend kan dit tarief (40%) worden toegerekend aan de betreffende organisatie. Wanneer een bepaalde organisatie een maatschappelijk tarief wordt toegerekend kan er in de gemeentebegroting steeds inzicht gegeven worden welk financieel nadeel (60%) aan de gemeen te toevalt. Dit tekort kan veelal worden verwerkt binnen de Algemene Dienst, in een enkel geval binnen het Grondbedrijf (bij projectontwikkeling). Voorstel 1Stel vast dat er een commercieel en een maatschappelijk verhuurtarief mogelijk is voor de gemeentelijke accommodaties en stel dat maatschappelijke tarief vast op 40% van het commercieel tarief. Pagina 4 3 13 notitie Accommidatiebeleid in ontw/absh/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 21