De OV-Commissie krijgt in het vooijaar van 2007 van Dynamicom een overzicht van de werkelijke kosten OV werkplan 2005 ter bespreking voorgelegd. Begin november 2006 heeft de OV-Commissie het door Dynamicom aangereikte concept begroting werkplan OV 2007 besproken en in principe akkoord bevonden. Omdat het steeds belangrijker wordt om alle onderdelen van het werkplan goed te begrijpen is Dynamicom een uitgebreidere toelichting gevraagd. Ook de tarievenlijst OV voor 2007 moet Dynamicom nog nader opstellen. Op 4 oktober jl. heeft een delegatie van de OV-Commissie met Dynamicom afspraken gemaakt over de overdracht van bestandsgegevens die voor alle partijen nodig zijn om de programma's van eisen en wensen inzake Europese aanbesteding beheer en onderhoud OV goed vorm te geven. Omdat Dynamicom op de Europese aanbesteding wil offreren heeft ze die medewerking opnieuw bevestigd. Bestuurlijke afstemming met de deelnemende OV-partijen Tijdens de bestuurlijke bijeenkomst van 2 oktober 2006 is afgesproken om rond de mijlpalen in het voorbereidingsproces tot Europese aanbesteding vervolg bijeenkomsten voor het komende jaar af te spreken. De VFG heeft in overleg met de OV-Commissie Fryslân de volgende data laten inplannen: Woensdagochtend 9 april 2007 09.30 - 11.30 uur Woensdagochtend 5 september 09.30 - 11.30 uur Woensdagochtend 31 oktober 09.30 - 11.30 uur De locaties worden nog nader bekend gemaakt. Ambtelijke afstemming in Technisch Overleg Openbare Verlichting De OV-Commissie Fryslân heeft op advies van het onderzoeksadviesbureau ambtelijke afstemming met de deelnemende OV-partijen geïnitieerd. Deels om hen van de ontwikkelingen en de stand van zaken rond het vervolg van de ontvlechting openbare verlichting op te hoogte te brengen. Om hen met elkaar deskundiger te maken wat er zoal actueel rond energie wettelijk speelt. Maar met name omdat de programma's van eisen voor organisatie en aanbesteding beheer en onderhoud door de deelnemende OV partijen zelf moeten worden aangereikt. De huidige werkzaamheden die men nu laat uitvoeren worden geïnventariseerd en met elkaar geanalyseerd, om de toekomstige wensen en eisen zo realistisch mogelijk in beeld te krijgen. Het eerste Technische overleg vond plaats op 16 oktober, 2006, het tweede technische overleg was op 16 november en een derde overleg staat gepland op 11 december 2007. Kritische succesfactoren tot nu toe In grote lijnen gaat het om de volgende succesfactoren die er ten tijde van de start van de ontvlechting tot nu toe voor het collectief en voor de individuele OV partij zijn behaald. - Er is duidelijkheid over het eigendom van de lichtmasten gekomen ten gunste van de deelnemende OV partijen; - Er is een einde gekomen aan de zeer onvoordelige financiering van de kapitaalslasten van Dynamicom via het concern Nuon. Alle OV partijen hebben het eigen reguliere lichtmastenbestand en dat van OV-Part (bijzondere en decoratieve verlichting) nu zelf over genomen; - Er heeft bijstelling plaatsgevonden op de OV begroting werkplan 2006 van Dynamicom in^l»» de toegerekende overhead vanuit het concern Nuon. Dat is ook doorvertaald naar het concept OV werkplan begroting 2007; - Er is langdurig en uitgebreid tussen de OV-Commissie Fryslân en Dynamicom over een herstelfout van BTW en BTW Compensatiefonds gesproken. Uiteindelijk is dat in het voordeel van de deelnemende OV partijen uitgevallen. Onderzoek naar de ontvlechting OV in Fryslân In 2003/ 2004 heeft de VFG, na overleg met u als deelnemende OV partijen, opdracht gegeven aan een extern bureau om onderzoek te doen naar de ontvlechting OV-Fryslân. Er is onderzoek gedaan naar de eigendomsverhoudingen van de OV en naar het ontvlechten van de aanschaf en de kapitaallasten 1 op 1 naar de deelnemende OV partijen. Met als uitgangspunt dat er toch sprake kan blijven van een collectieve aanpak en werkwijze van en voor die 32 deelnemende partijen. De uitslag van dat onderzoek maakte duidelijk dat het lichtmastenbestand eigendom is van de OV partijen. De 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 30