herschreven artikel 2.1.5 en dat in de bijlage bij het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning een aantal correcties zal worden aangebracht. Het blijkt dat een wijziging van de bouwverordening sneller te realiseren is dan een wijziging van landelijke regelgeving. Met betrekking tot de voornemens voor rijksregelgeving verwijzen wij naar de MG-circulaire van 15 juli 2003 (MG 2003-18). Wet BIBOB Op 1 juni 2003 is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur (BIBOB) en het daarbij behorende Besluit BIBOB (Stb. 2002,347; Stb 2003,180 en Stb 2003,216) in werking getreden. Deze wet maakt het mogelijk ongewilde facilitering door de overheid van criminele organisaties tegen te gaan. Deze wet maakt het bestuursorganen mogelijk bepaalde vergunningen - waaronder de bouwvergunning - en subsidies te weigeren of in te trekken als er sprake is van een ernstig gevaar dat de vergunning of subsidie wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten of het witwassen van geld. Voor een goede uitvoerbaarheid van de Wet BIBOB op bouwvergunningen is het noodzakelijk gebleken deze wet en de Woningwet op onderdelen te herzien. Dit gebeurt in een zogenaamde veegwet die naar verwachting niet voor 1 januari 2004 in werking treedt. Voorts zijn nogal wat organisatorische maatregelen nodig om binnen de termijnen de handelingen die de Wet BIBOB eist, uit te kunnen voeren. Dit heeft ertoe geleid dat de wij in de ledenbrief van 6 juni 2003, Lbr. 03/75, hebben geschreven: 'Vanwege organisatorische redenen zal het niet haalbaar zijn om voor alle vergunningenstelsels waarop de Wet BIBOB betrekking heeft per 1 juni 2003 de uitvoering ter hand te nemen. Ook vanwege de moeilijke uitvoerbaarheiden handhaafbaarheid wat betreft het onderdeel bouwvergunningen, menen wij dat ten aanzien van de Woningwet met de uitvoering van de Wet BIBOB het best kan worden aangevangen zodra de bedoelde veegwet van kracht is. Hierover wordt u te zijner tijd geïnformeerd.De inwerkingtreding van de Wet BIBOB en het bijbehorende Besluit BIBOB leidt tot een wijziging in de toelichting op Hoofdstuk 2 van de Model-bouwverordening. Wet dualisering gemeentebestuur Als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur heeft de gemeenteraad sinds 7 maart 2002 niet meer de bevoegdheid om op grond van artikel 148 Gemeentewet bij vermaning beleidsregels vast te stellen, waarmee andere bestuursorganen van de gemeente rekening dienen te houden bij de uitoefening van bij of krachtens de wet verleende bevoegdheden. Het belang van begrenzing van ontheffingsbevoegdheden in hoofdstuk 2 MBV blijft echter ook rt™™ onverkort aanwezig. In Lbr. 02/117, d.d. 16 augustus 2002, hebben wij oplossingen hiervoor aangedragen die nu in artikel 2.5.1 MBV zijn toegepast. PutbiaSM» 2500 GK DanHng NwMUtaMU 2514 JS DmHM) Til 070 373 (3 93 Fix 070 303 50 52 www.vngjil

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 29