Bijlage: Inspreektekst van de heer Andringa:
Inspraakreactie Coöperatie De Bird, Belangenvereniging De Burd en Vereniging van Eigenaren Su-
derburd op 8 mei 2007.
Onderwerp:
Rapport Rekenkamercommissie Boarnsterhim: "Op koers met de veerpont?", maart 2007.
1- Onderzoeksaanpak, punt 2.1 op p. 7. De tekst in het rapport luidt:
"Van de gehouden gesprekken zijn gespreksverslagen gemaakt. De gespreksverslagen zijn ter
goedkeuring voorgelegd aan de geïnterviewden. Allen hebben behoudens enkele opmerkinqen
met de verslaglegging ingestemd."
2- Veerpont De Burd in historisch perspectief, 1e alinea p. 9. Tekst rapport:
Wel is ter controle op feitelijke juistheid deze historische schets vooraf voorgelegd aan de ge
meente en de bewonersvertegenwoordiging.
Reactie op 1- en 2-:
Op 9 december 2006 heeft een bespreking plaatsgevonden van de Rekenkamercommissie met de
drie Burdorganisaties. Er werd een verslag toegezegd en een concept-stuk, dat door de RKC zou
worden gebruikt, voor controle. Beide acties zijn niet uitgevoerd.
De drie verenigingen van de Burd zijn dus niet in staat gesteld:
a- in te stemmen met de verslaglegging en
b- controle uit te voeren op de feitelijke juistheid van de historische schets.
Conclusie: het rapport is op de bovenaangehaalde punten feitelijk onjuist. Dit is jammer want er
staan een aantal storende onvolkomenheden in.
3- Historie, 1e alinea p. 13. Eind 2005/ begin 2006, tekst uit het rapport:
"Bewoners van De Burd willen met dit akkoord voor een éénmalige verhoging van de tarieven
los van de jaarlijkse prijsindexering) wel het convenant duurzaam verlengen. Dit is echter nog niet
formeel in een nieuwe overeenkomst of convenant door de gemeente bekrachtigd."
Opmerking:
Niet vermeld is dat in het Raadsbesluit van 14 maart 2006 de vaartarieven en vaartijden zijn
goedgekeurd en daarmee tevens is ingestemd met een ook door de gemeente gewenste duur
zame regeling betreffende de vaartarieven en vaartijden met de drie Burdverenigingen. De 'koppe
ling tussen verhoging van de pontkosten en de het verduurzamen van het convenant is een es
sentiële voorwaarde voor de Burdverenigingen.
Ook ontbreekt in de beschrijving van het juridisch perspectief hoofdstuk 5 deze stap.
4- Het tarief voor de eilandbewoners, p. 16 onder 2. Hier staat "Ter partiële financiering van de
verlenging van de vaartijden, alsmede
Toelichting:
De vaste bewoners betaalden geen pontgelden tot 1998. De recreanten hebben altijd voor de
overtocht moeten betalen, zij gebruikten de 25-rittenkaart. Toen de schouwtjes eruit gingen was
de eerste inzet van de gemeente dat de kosten voor alle late uren voor rekening van de gebrui
kers moesten komen. De vaste bewoners waren als tegemoetkoming bereid juist voor de mede
financiering van de late uren, de helft van het normale jaarabonnement te betalen.
De aangehaalde regel uit het convenant onder artikel twee is in zijn geheel van toepassing op de
jaar- en zomerabonnementen voor recreanten, en alleen voor de partiële financiering van de ver
lenging van de vaartijden van toepassing op het jaarabonnement vaste bewoners, bepaald op de
helft van het jaarabonnement voor recreanten.
Pagina 16
1 03 ferslach ried 08052007/absh/1 6