5- Bevindingen onder 4.3, p. 15 en 16. Opbrengsten en sociale aspecten.
Het is te betreuren dat er in al die jaren een onjuiste verantwoording heeft plaatsgehad van op
brengsten, die aan de exploitatie van de pont dienden te worden toegeschreven, maar daar niet
terecht kwamen:
a- de financiering van de 29 pontbaas vanaf 1970 uit reservefonds aardgasaansluiting,
b- de exploitatie-opbrengst uit ontwikkeling en woonrijpmaken Suderburd vanaf 1993,
c- de subsidie van de Provincie op de late bedieningsuren vanaf 2002.
De RKC concludeert, dat de financiële exploitatie er dan positiever voor had gestaan ten opzichte
van de huidige situatie.
Conclusies: de Raad en belanghebbenden op de Burd zijn stelselmatig foutief geïnformeerd en op
het verkeerde been gezet. Daardoor is bij iedere oprisping van voornemens op bezuinigingen op
de exploitatie van de pont grote consternatie ontstaan en moet de discussie weer helemaal van
voren af aan worden gevoerd.
De uit het niets komende en ongemotiveerde bezuinigingswens van 100.000 in 2004 is daar
een goed voorbeeld van.
Sociale aspecten
Door de RKC is een beeld geschetst van het bewust en systematisch onttrekken of onzichtbaar
maken van middelen die ten gunste van de Pont zouden moeten worden aangewend.
Deze middelen zijn voor andere doelen gebruikt.
Deze wijze van handelen heeft in de afgelopen vijftig jaar grote frustraties opgeleverd bij eerst
vooral de vaste en later ook de recreatieve bewoners, met sociale en persoonlijke gevolqen en
persoonlijk leed.
Het gebrek aan vertrouwen is jarenlang van invloed op de wijze, waarop de Burdverenigingen en
de Gemeente met elkaar omgaan. Dat was ook de grondreden om in 1998 tot een convenant te
komen en dus tot meer zekerheden voor de bewoners.
Uit de bevindingen van de RKC is klip en klaar geworden, dat dit gebrek aan vertrouwen op aan
wijsbare feiten berust.
De Burdverenigingen verzoeken de Raad om beleid te formuleren en maatregelen te nemen die
expliciet tot doel hebben het hiervoor aangegeven geschonden vertrouwen van de Burdbewoners
in de Gemeente te herstellen. Zo n beleid maakt het voor de Burdbewoners mogelijk om op een
maximaal coöperatieve wijze samen met de Gemeente, te komen tot de best mogelijke oplos-
6- Benchmarking, 4.3 p. 16
Een gemis in het rapport is een vergelijking met andere veerponten zodat kostprijs per vaaruur en
verantwoording exploitatietekorten beter kan worden beoordeeld. Het is bekend dat alle veerpon
ten op binnenwater rijks- en gemeentelijke pontveren) financieel verliesgevend zijn en geen
voorziening voor vervanging wordt begroot. Er gelden blijkbaar, zoals de RKC betoogt in hoofd
stuk 4.4 onderdeel van een groter geheel) andere argumenten om de veren in de vaart te hou
den.
7- Aanbevelingen 5.4 p. 22.
De RKC adviseert beleidsregels vast te stellen in plaats van het opstellen van een convenant en
tijdens het opstellen hiervan inspraak te laten plaatsvinden. De motivering hiervan is, dat ook an
dere gebruikers van de pont gestructureerd kunnen inspreken.
Wie zijn die andere gebruikers? De RKC noemt fietsers, die in de zomer veelvuldig van de pont
gebruik maken, maar ook andere recreanten.
Pagina 17
1 03 ferslach ried 08052007/absh/1 7