Raakvlakken met de WWB en Wmo De modernisering van de Wsw speelt zich af in een bredere context op het snijvlak van de^nartir t reinte9rat,ebeleid- Een beroep op de zelfredzaamheid van de burger en de participatie van mensen met een beperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt staan centraal inde regelgeving. Ook voor mensen met een beperking is werk een mid del tot participatie in de samenleving. M«rKing werK een mid- Door decentralisatie van regelgeving ontstaat me?r sturingsruimte, maar ook een oename van het financiële risico voor gemeenten. Dit geldt voor de WWB Wmo én voor de Wsw. Het belang om een samenhangend arbeidsmarktinstrumentaril te ont wikkelen neemt toe. Sociaal beleid en reïntegratiebeleid vragen om coördinatie en het ZdTT nan bele,dsterreinen als WWB, Wmo en Wsw. Dit biedt kansen om een slui erl f°'d.van voorzien,ngen te bieden aan burgers die om wat voor reden dan ook voorzien m'SSCh'en We' n°oit in staat ziJn zelfstandig in het eigen levensonderhoud te Aandachtspunten Ambtelijk zijn een aantal aandachtspunten aan te wijzen welke meegenomen worden in WSW' Wannee' de2e PUnten nie' lrde" hPH^fafpStand+ Van de 17 gemeenten die participeren in de GR Fryslân West, tot het Sw- drijf Empatec is momenteel over het algemeen groot. Slechts enkele ingewijden aandarht'C °P 98en afsPeelt binnen het Sw-bedrijf. Ambtelijk is er vaak niet veel np n ht Tr 9e^eest' terw,j' de belangen groot zijn. De oorzaak hiervan moet worden gezocht in de goede resultaten die Empatec heeft behaald. Hierdoor ontbrak de noodzaak om zich als gemeente te verdiepen in het Sw-bedrijf. Deze afstand zorqt aansturing aansturi"9 ,asti9 - Bijkomende oorzaken van deze lastige a. Gemeentebestuurder is vaak tevens bestuurder in het Sw-bedrijf. De bestuurder moet derhalve twee belangen dienen: gemeentebelang en het belang van het Sw-bedrijf a b. Hoewel bestuurlijk op één lijn komen binnen de GR tot nu toe geen probleem «s geweest, kan dit in het huidige traject, waarbij gemeenten meer verantwoorclenjkheden krijgen, wel een moeizaam proces worden Het bestuurlijk op eén lijn komen is een voorwaarde om krachtig en een duidig sturing te kunnen geven op de uitvoering van de Wsw. De prijs van de voorziening is gemiddeld 25.000,- p.p. per jaar Plaatsina hii POn reguliere werkwerkgever is een goed alternatief. Hiervoor heb je natuurlijk wel de bereidheid van werkgevers nodig. "«uuriijK wei de 3. Voor welke keuzes staat de gemeente? vaTdTwfw"™ g'en" eW™to °P9aVen °m de ^ernisering 1een sociale opgave, 2. een regie- of sturingsopgave, 3. een financiële opgave.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 38