Dienstverleningsprofiel
Gemeente Boarnsterhim
versie 1.0
1.2 Het dienstverleningsprofiel
Het beleid in de organisatie is bepalend voor de koers. Dit beleid moet kunnen rekenen op
draagkracht en haalbaarheid, maar is daarna ook te beschouwen als interne wetgeving. Het
dienstverleningsprofiel is vanaf het moment van vaststelling de grondslag voor de inrichting
van de bedrijfsprocessen. Dit schept duidelijkheid en een fundament waarover geen discussie
meer hoeft te worden gevoerd.
Bij het bepalen van de richting staat het belang van de inwoner of andere belanghebbende
voorop, tenzij er andere zwaarder wegende belangen zijn.
Het profiel beoogt een beeld te geven van de toekomstige en/of gewenste dienstverlening.
Hierin spelen vele factoren een rol. Over elf uitgangspunten is met meer dan 80 medewerkers
uit de gemeente, het management, bestuur en raadsleden een standpunt ingenomen. Allen zijn
actief betrokken bij de ontwikkeling van dit dienstverleningsprofiel en hiermee is maximaal
gebruik gemaakt van alle kennis en inzichten in Boarnsterhim. De ingebrachte factoren zijn
naar beste vermogen geïnventariseerd en in deze notitie gerubriceerd weergegeven.
Dit profiel is niet statisch, het kan in de loop van de jaren, als gevolg van ontwikkelingen of
voortschrijdend inzicht, wijzigen.
1.3 Schrijfwijze van deze notitie
Bij het te behandelen onderwerp wordt eerst het kader gegeven in de vorm van een
beschrijving en/of definitie. Vervolgens wordt per onderwerp aangegeven wat de geambieerde
eindtermen zijn en hoe deze er uit kunnen/zullen zien.
1.4 Doel van deze notitie
Het doel van deze notitie is tweeledig:
a) het dienstverleningsprofiel wordt als zelfstandig document in beraad gebracht. Na
besluitvorming kan het dienen als richting gevend aan de gemeentelijke
organisatie;
b) het dienstverleningsprofiel wordt gebruikt als basis voor het optimaliseren van de
publieksdienstverlening.
dicnstvcrlcningsproficl Boarnsterhim - (versie 1.0)
4-4-2007
pag 5 van 18