Dienstverleningsprofiel
Gemeente Boarnsterhim
versie 1.0
2.9 De organisatie
De organisatie is een noodzakelijke manier van het bundelen van werkprocessen op een
logische wijze. De mensen die op basis van kennis en vaardigheden invulling geven aan deze
werkprocessen volgen het proces. De bundeling van mensen die daardoor ontstaat omvat de
gemeentelijke organisatie.
Wij spreken elkaar aan op gewenst en ongewenst gedrag
o Wij spreken elkaar aan op houding en gedrag. Wij zijn hierbij specifiek en
direct naar elkaar en tonen oprechtheid. Feedback is een boodschap over het
gedrag of de prestaties van een ander. Indien we in staat zijn open te staan voor
feedback is het mogelijk om de signalen op te pikken en te bepalen welke
feedback nuttig is om te vertalen naar acties. Feedback is een kans om te leren.
Onze organisatie bundelt de krachten
o Binnen onze organisatie is iedereen verantwoordelijk voor het welslagen van
de publieke dienstverlening. Wij voelen ons allemaal betrokken en zetten dan
ook met zijn allen (all together now) onze schouders onder de opdracht om de
publieke dienstverlening tot een succes te maken.
o De noodzaak om nu in actie te komen voor een optimale dienstverlening wordt
door de hele organisatie gedragen.
Onze organisatie investeert in haar medewerkers
o Een goede publieksdienstverlening verlangt veel van de mensen en de
bedrijfsomgeving. De organisatie investeert in de noodzakelijke ondersteuning
die randvoorwaardelijk is in het bereiken van deze professionaliteit.
Duidelijkheid in structuur en bedrijfsvoering, het investeren in het werven,
selecteren en behouden van de juiste personen alsmede het zorgen voor
opleidingen en trainingen zijn daarbij de belangrijkste factoren.
Wij nemen beslissingen zo laag mogelijk in de organisatie
o Het mandaat voor het nemen van beslissingen leggen wij zo laag mogelijk in
de organisatie neer. Daar waar het voor de zorgvuldigheid en kwaliteit niet
noodzakelijk is een andere collega te raadplegen heeft een medewerker alle
bijbehorende bevoegdheden.
o De bevoegdheden voor het nemen van besluiten zijn geen belemmering voor
een snelle dienstverlening.
Onze organisatie zorgt voor goed personeelsbeleid
o De organisatie steunt en waardeert ons op de juiste wijze.
o De organisatie zorgt voor personeelsinstrumenten die aansluiten op en
behulpzaam zijn bij het behalen van onze missie.
o De organisatie zorgt ervoor dat de personeelsinstrumenten op de juiste wijze
worden ingezet.
va iiipjif'7"
dienstverleningsprofiel Boarnsterhim - (versie I.0)
4-4-2007
pag 15 v an 18