Gezien de stand van zaken, zoals hiervoor kort toegelicht, kunnen we met zekerheid zeggen dat
in 2008 de actualiseringslag niet is afgerond. Het daadwerkelijke moment van afronding is afhan
kelijk van de in te zetten (extra) capaciteit. Reeds in de Evaluatie van 2004 en het uitvoerings
programma 2005 (d.d. april 2005) is de conclusie getrokken dat met het beschikbaar stellen van
een structureel budget het meerjarenprogramma kan worden gecontinueerd en naar verwachting
eind 2009 (pas) kan worden afgerond.
-Redenen voor achterstand op dit moment is het capaciteitstekort door vertrek van medewerkers
in combinatie met uitval door ziekte en prioritering van werkzaamheden.
Financiële stand van zaken
In de bijlage is een beknopt overzicht opgenomen van de te verwachten kosten, onderverdeeld
naar personele kosten, advertentiekosten, kosten voor herziening van de bestemmingsplannen,
het opstellen van de (verplichte) structuurvisie, overige beleidsontwikkeling en toerekening van
(interne) uren. Uit de vergelijking van de te verwachten kosten met de begroting 2007 blijkt dat
er een forse overschrijding van het krediet is te verwachten met 453.000,-.
Communicatie:
Niet van toepassing.
Organisatie:
Intern: In het kader van de actualisatieslag is een projectorganisatie in het leven geroepen, waarin
zowel bestuur als diverse afdelingen zijn betrokken: publiekszaken (RO, Milieu, BWT), afdeling
BOP, Openbare werken en Ondersteunende diensten (Financiën, CBO, I en A).
Extern: aan bureau Witpaard-partners uit Zwolle is opdracht verleend voor de actualisatie van de
bestemmingsplannen voor diverse kernen. Daarnaast is BügelHajema Adviseurs ingeschakeld
voor onder andere het opstellen van het bestemmingsplan Buitengebied en buro Vijn voor het be
stemmingsplan Grou-Kom. Daarnaast betrekken wij plaatselijk belang bij de totstandkoming van
de nieuwe bestemmingsplannen. Enerzijds speelt de dorpencoördinator hierbij een belangrijke rol.
Anderzijds stellen wij plaatselijk belang schriftelijk op de hoogte van de stand van zaken en de
diverse stappen binnen de bestemmingsplanprocedure.
Risico's:
Naar verwachting treedt de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening per 1 januari 2008 in wer
king. De mogelijkheid bestaat dat deze streefdatum niet wordt gehaald en dat de invoering van
de nieuwe Wro gelijktijdig zal plaatsvinden met de invoering van de digitale onderdelen uit de Wet
30 en het Besluit op de RO (1 juli 2008). In de nieuwe WRO is opgenomen dat gemeenten ver
dicht zijn om een structuurvisie op te stellen. Dit is een strategisch beleidsdocument over de
uimtelijke ontwikkelingen in een bepaald gebied. De beleidsdoelen uit de structuurvisie worden
jerealiseerd in het bestemmingsplan.
3p het punt van bestemmingsplannen veranderen eveneens een aantal zaken, waaronder de vol
gende maatregelen:
Bestemmingsplannen worden verplicht voor het gehele gemeentelijke grondgebied;
Bestemmingsplannen moeten binnen een periode van tien jaar, gerekend vanaf de datum
van vaststelling ven het bestemmingsplan opnieuw worden vastgesteld. Op het niet tijdig
actualiseren van bestemmingsplannen (binnen 10 jaar) staat de sanctie dat gemeenten de
kosten van verleende bouwvergunningen en/of vrijstellingen op grond van een verouderd
bestemmingsplan niet in rekening mogen brengen bij de aanvrager. Indien niet binnen ter
mijn van 10 jr. wordt geactualiseerd of verlengd moet B&W hiervan een schriftelijke me
dedeling doen.
Pagina 2
t t
09 bijlage 1 projectrapportage actualisatie bestemmingsplannen/ /2