In de praktijk leidt dit overigens alleen bij de combinatie verlaging wegens
woonsituatie en leeftijdsverlaging (een andere verlaging is niet mogelijk in
combinatie met de leeftijdsverlaging) tot verschillende uitkomsten.
Bovenstaande in acht nemend kan de hoogte van de uitkering algemene bijstand
voor personen van 21 tot 65 jaar als volgt worden berekend:
1Basisnorm;
2a. Optellen toeslag (alleen bij alleenstaanden en alleenstaande ouders)
OF -
2b. Korten met verlaging wegens het defen van een woning met anderen
(alleen bij gehuwden)
3. Korten met verlaging wegens woonsituatie;
4a. Korten met verlaging schoolverlater
OF
4.b Korten met verlaging voor 21- en 22-jarige alleenstaanden op (het restant
van) de toeslag. De verlagingen onder stap 4a eri 4b mogen nooit
gelijktijdig worden toegepast. De Toeslagenverordening geeft aan welke
verlaging geldt.
Leidt de uitkomst tot een lager bedrag aan bijstand dan de gestelde minima in
artikel 8 van de Toeslagenverordening, dan moet het college de bijstand vaststellen
op de van toepassing zijnde minimum hoogte volgens dit artikel.
De uitkomst van deze berekening laat ook een eventueel aan de orde zijnde
afstemming van ue bijstand bij wijze van individualisering onverlet.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Er is voor gekozen om de begrippen die reeds zijn omschreven in de wet niet
afzonderlijk te definiëren in de verordening. Dit voorkomt dat in geval van
wijzigingen van betreffende definities de verordening moet worden gewijzigd.
Voor het gebruik van het begrip gehuwdennorm is gekozen, omdat de hoogte van
deze norm in de wet zelf wordt gegeven in artikel 21 onder c WWB. Dit bedrag is
feitelijk gelijk aan het netto minimumloon.
Om een persoon als verzorgingsbehoevende in de zin van de Toeslagenverordening
aan te kunnen merken, moet belanghebbende aannemelijk maken dat deze door
hem verzorgde persoon bij het ontbreken van deze verzorging zou zijn aangewezen
op een verpleeg- of verzorgingstehuis. Er moet een duidelijke indicatie zijn op grond
waarvan de verzorgingsbehoevendheid kan worden aangenomen, bij voorkeur een
verklaring van deze strekking is afgegeven door een arts van de GGD.
Artikel 2
De tekst van de artikelen 26, 27 en 28 WWB maakt ook categoriale verlagingen
mogelijk voor belanghebbenden van 18, 19 of 20 jaar. Of dit opportuun geacht kan
worden is overigens de vraag. De normen van artikel 20 WWB zijn laag
vastgesteld, vanwege de onderhoudsplicht van de ouders van belanghebbenden.
Betreffende ouders kunnen bijvoorbeeld voldoen aan hun onderhoudsplicht door
hun kind bij hen in te laten wonen of de huur voor hen te betalen. In dergelijke
gevallen zou als het ware 'dubbel gekort' worden als hierdoor ook nog krachtens
de Toeslagenverordening de uitkering verlaagd zou worden.
8