1. Inleiding De Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is in 1969 ingevoerd. De sociale werkvoorziening biedt landelijk werk aan ruim 90.000 mensen en in het werkgebied van de GR Fryslân West aan 1.400 mensen, die vanwege een verstandelijke-, psychische- of fysieke handicap uitsluitend onder aangepaste omstandigheden kunnen meedoen op de arbeidsmarkt. Een groot deel daarvan werkt in een 'beschutte' werkomgeving; een kleiner deel werkt elders, vaak onder begeleiding. In 1998 is de nieuwe Wet sociale werkvoorziening (nWsw) ingevoerd. Doelstellingen van deze wet waren o.a.: Invoering van objectieve indicatiestelling. Meer Sw-ers plaatsen in reguliere werkomgeving. Grotere gemeentelijke regie op de sociale werkvoorziening. Uit evaluatieonderzoek in 2001 is gebleken dat de doelen van de nWsw onvoldoende uit de verf zijn gekomen, de invoering van de objectieve indicatiestelling hierop uitgezonderd. De uitvoe- ringspraktijk bevestigt dit: Bij veel gemeenten is de afstand tot de Sw-uitvoeringsorganisaties nog steeds groot. Bovendien draait 65% van de Sw-uitvoeringsorganisaties verlies (Empatec, de Sw- uitvoeringsorganisatie van de GR Fryslân West, behoort niet tot deze groep). Het beleidsuitgangspunt 'werken in een zo regulier mogelijke omgeving' is onder de nWsw ook niet uit de verf gekomen. Dit heeft geleid tot het voornemen om met ingang van 01-01-2008 een wetswijziging in te voeren, de modernisering Wsw2 genoemd. Het Kabinet wil daarmee bereiken dat meer mensen met een arbeidshandicap buiten de beschutte omgeving van het Sw- uitvoeringsorganisatie gaan werken. Bij deze modernisering is een belangrijke rol voor de ge meenten weggelegd. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet. De modernisering Wsw kent twee doelstellingen: 1Meer Sw-ers buiten de beschutte werkomgeving van de Sw-uitvoeringsorganisatie laten werken (de beweging van binnen naar buiten). 2. Behoud van de Wsw voor de doelgroep en meer maatwerk voor Sw-ers. Dit betekent dat het accent meer moet komen te liggen op ontwikkeling van de Sw-er en minder op productie. Deze doelstellingen worden langs drie sporen gerealiseerd, namelijk: 1. Meer sturing en regie door gemeenten op de sociale werkvoorziening. 2. Meer rechten voor de Sw-ers. 3. Maatregelen om werkgevers te stimuleren Sw-ers in dienst te nemen. Alvorens verder in te gaan op de modernisering zal in dit eerste hoofdstuk kort stil worden ge staan bij de huidige situatie rondom de Wsw binnen de GR Fryslân West. Daarnaast wordt inge gaan op de opdracht die heeft geleid tot deze kadernota. In het tweede hoofdstuk zullen we ingaan op de moderniseringsvoorstellen en wat deze gaan betekenen. In dit hoofdstuk worden ook de drie opgaven gepresenteerd waarvoor de gemeenten staan. De drie opgaven worden in de hoofdstukken 3 t/m 5 ingevuld. Per opgave worden er en kele kaders gepresenteerd. In het zesde en laatste hoofdstuk worden de conclusies getrokken en worden er aanbevelingen gedaan omtrent het vervolgtraject. 2 Voorbehoud: De ministerraad heeft ingestemd met het wetsvoorstel. Kabinet heeft wetsvoorstel bij de kamer ingediend. Zowel 2C als 10 kamer moet zich nog uitspreken over de wet. Katlt ïtiuu nu niet niH nn<> W *--\\

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 153