2. Modernisering Wsw Zoals ook al in het voorwoord naar voren is gekomen zijn de voorstellen van het Rijk erop ge richt de gemeentelijke regierol te versterken en moeten de voorstellen de voorzieningen voor mensen met beperkingen op de arbeidsmarkt ook op termijn overeind houden. Meer dan nu is het van belang dat Sw-ers vanuit hun beschermde werkplek bij reguliere werkgevers aan de slag kunnen. De belangrijkste uitgangspunten van de modernisering Wsw volgens de wetgever zijn: 1Sw-ers meer kansen bieden om buiten de beschutte werkomgeving van de Sw- uitvoeringsorganisatie te werken. 2. Het behouden van de Wsw voor de doelgroep. 3. Het bevorderen van sturing door gemeenten door meer vrijheid en eenvoud in de fi nanciering. 4. De Sw-uitvoeringsorganisatie breed inzetbaar maken (relatie WWB, Wmo). 5. Het bieden van meer rechten voor de Sw-er 6. Het meer betrekken van werkgevers. In dit hoofdstuk zullen we stil staan bij de belangrijkste veranderingen voor de verschillende be trokken partijen. Te weten; de werknemers, de gemeenten, de werkgevers en de Sw- uitvoeringsorganisatie. Vervolgens worden de drie centrale opgaven gepresenteerd. 2.1 De belangrijkste veranderingen .voor werknemers Sw-ers krijgen meer rechten. Zo kunnen Sw-ers die begeleid gaan werken, kiezen voor een per soonsgebonden budget (PGB). Het gaat zowel om mensen die al aan de slag zijn, als om mensen die op de wachtlijst staan en die aan de beurt zijn. Ze kunnen zo zelf kiezen wie hen helpt bij het vinden van een passende plek. Of zelf een passende plek vinden. Gemeenten moeten in een ver ordening vastleggen of én welke eenmalige kosten zij bereid zijn te vergoeden t.a.v.: 1. inschakeling begeleidingsorganisatie 2. aanpassing van de werkplek Sw-ers die een aangepaste werkplek weigeren kunnen hun indicatie verliezen en verliezen dan ook hun plaats op de wachtlijst. Een ander recht dat de Sw-er krijgt is dat hij/zij binnen 1 jaar een aanbod moet ontvangen voor een arbeidsplek die bij hem/haar past. .voor gemeenten Op dit moment wordt het Wsw-budget van het Rijk rechtstreeks betaald aan de Sw- uitvoeringsorganisatie. Vanaf 2008 krijgt iedere gemeente zelf het Wsw-budget van het Rijk en is daarmee verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wsw. Dit vergroot de sturingsmogelijkhe den van de gemeente richting de Sw-uitvoeringsorganisatie. De verdeling van het totale budget gebeurt op basis van het aantal inwoners met een indicatie Wsw. Iedere gemeente krijgt een mi nimum taakstelling opgelegd die afhankelijk is van het aantal Sw-geïndiceerden per gemeente. Indien de minimum taakstelling niet wordt gerealiseerd vordert het Rijk de gelden voor de niet gerealiseerde plaatsen terug. Gemeenten moeten hun wachtlijstbeheer inzichtelijk maken voor hun inwoners met een Sw- indicatie. De inwoners mogen namelijk een klacht indienen als ze niet tijdig worden geplaatst. In het financieel verdeelmodel tellen Sw-ers die op een wachtlijst staan even zwaar als Sw-ers die al een Sw-plaats hebben. I lierdoor krijgt de gemeente meer slagruimte waardoor ze ook kunnen K;i(.kiriot.i iiiodcnitMiin^i Wsw

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 156