Kader 1: De vaardigheden van iedere Sw-er moet dusdanig worden bevorderd dat
hij/zij zal uitkomen op zijn persoonlijk hoogst mogelijke Wormvan arbeids
deelname.
Sw-ers die op de wachtlijst staan zullen zo spoedig mogelijk een passende plaats moeten worden
aangeboden. De gemeenten willen dat haar partner iedere Sw-er uit haar gemeenten binnen één
jaar een aanbod doet.
Kader 2: Onze Sw-uitvoeringsorganisatie zal iedere Sw-er binnen één jaar een passend
aanbod doen.
3.2 Reïntegratiebeleid
De modernisering van de Wsw speelt zich af in een bredere context op het snijvlak van sociaal
beleid en reïntegratiebeleid. Het bevorderen van de zelfredzaamheid van de burger en de partici
patie van mensen met een beperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt staan centraal in de
regelgeving. Ook voor mensen met een beperking is werk een middel tot participatie in de sa
menleving.
Door decentralisatie van regelgeving ontstaat meer sturingsruimte, maar ook een toename van
het financiële risico voor gemeenten. Dit geldt voor de WWB, Wmo én voor de Wsw. Het belang
om een samenhangend reïntegratie instrumentarium te ontwikkelen neemt toe. Sociaal beleid en
reïntegratiebeleid vragen om coördinatie en het verknopen van beleidsterreinen als WWB, Wmo
en Wsw. Dit biedt kansen om een sluitend aanbod van voorzieningen te bieden aan burgers die
om wat voor reden dan ook tijdelijk of misschien wel nooit in staat zijn zelfstandig in het eigen
levensonderhoud te voorzien.
De instrumenten vanuit de XX"sw moeten dan ook kunnen worden ingezet voor deelnemers uit
andere regelingen die in min of meer vergelijkbare omstandigheden verkeren. In combinatie met
onder andere de WWB, Wmo en de WI, wordt de kennis, kunde en infrastructuur van de Sw-
uitv oeringsorganisatie door de gemeenten als een aanvullende mogelijkheid gezien om voor ande
re groepen te werken aan inburgering, (reïntegratie, maatschappelijke participatie, sociale active
ring, etc. door middel van werk.
Wij zullen binnen de GR Fryslan XXest deze mogelijkheden tijdens een volgende fase verder on
derzoeken. Hierbij zullen we in beginsel gezamenlijk optrekken zodat optimaal gebruik zal wor
den gemaakt van de binnen de GR Fryslân West aanwezige kennis. Hierbij zijn we echter niet
gebonden om allemaal hetzelfde beleid te gaan voeren. De wensen die een gemeente heeft kun
nen afwijken van de wensen van overige gemeenten. De gemeente is dan ook vrij om individueel
afspraken te maken en overeenkomsten te sluiten met de Sw-uitvoeringsorganisatie m.b.t. niet
Wsw gerelateerde werkzaamheden.
Kader 3: Onze Sw-uitvoeringsorganisatie zal als een breed 'mensontwikkelbedrijf moe-
ten kunnen worden ingezet.
kaiii.-iti<>l,t mo<!omiscnn>< V