Kader 1: De vaardigheden van iedere Sw-er moet dusdanig worden bevorderd dat hij/zij zal uitkomen op zijn persoonlijk hoogst mogelijke Wormvan arbeids deelname. Sw-ers die op de wachtlijst staan zullen zo spoedig mogelijk een passende plaats moeten worden aangeboden. De gemeenten willen dat haar partner iedere Sw-er uit haar gemeenten binnen één jaar een aanbod doet. Kader 2: Onze Sw-uitvoeringsorganisatie zal iedere Sw-er binnen één jaar een passend aanbod doen. 3.2 Reïntegratiebeleid De modernisering van de Wsw speelt zich af in een bredere context op het snijvlak van sociaal beleid en reïntegratiebeleid. Het bevorderen van de zelfredzaamheid van de burger en de partici patie van mensen met een beperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt staan centraal in de regelgeving. Ook voor mensen met een beperking is werk een middel tot participatie in de sa menleving. Door decentralisatie van regelgeving ontstaat meer sturingsruimte, maar ook een toename van het financiële risico voor gemeenten. Dit geldt voor de WWB, Wmo én voor de Wsw. Het belang om een samenhangend reïntegratie instrumentarium te ontwikkelen neemt toe. Sociaal beleid en reïntegratiebeleid vragen om coördinatie en het verknopen van beleidsterreinen als WWB, Wmo en Wsw. Dit biedt kansen om een sluitend aanbod van voorzieningen te bieden aan burgers die om wat voor reden dan ook tijdelijk of misschien wel nooit in staat zijn zelfstandig in het eigen levensonderhoud te voorzien. De instrumenten vanuit de XX"sw moeten dan ook kunnen worden ingezet voor deelnemers uit andere regelingen die in min of meer vergelijkbare omstandigheden verkeren. In combinatie met onder andere de WWB, Wmo en de WI, wordt de kennis, kunde en infrastructuur van de Sw- uitv oeringsorganisatie door de gemeenten als een aanvullende mogelijkheid gezien om voor ande re groepen te werken aan inburgering, (reïntegratie, maatschappelijke participatie, sociale active ring, etc. door middel van werk. Wij zullen binnen de GR Fryslan XXest deze mogelijkheden tijdens een volgende fase verder on derzoeken. Hierbij zullen we in beginsel gezamenlijk optrekken zodat optimaal gebruik zal wor den gemaakt van de binnen de GR Fryslân West aanwezige kennis. Hierbij zijn we echter niet gebonden om allemaal hetzelfde beleid te gaan voeren. De wensen die een gemeente heeft kun nen afwijken van de wensen van overige gemeenten. De gemeente is dan ook vrij om individueel afspraken te maken en overeenkomsten te sluiten met de Sw-uitvoeringsorganisatie m.b.t. niet Wsw gerelateerde werkzaamheden. Kader 3: Onze Sw-uitvoeringsorganisatie zal als een breed 'mensontwikkelbedrijf moe- ten kunnen worden ingezet. kaiii.-iti<>l,t mo<!omiscnn>< V

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2007 | | pagina 160